چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » یزدی: کسی حق مخالفت با ولی فقیه را ندارد

یزدی: کسی حق مخالفت با ولی فقیه را ندارد

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و رئیس کنونی مجلس خبرگان در دیدار با جمعی از حوزویان به تشریح دیدگاه‌های خود درباره “تشکیل نظام اسلامی و حاکمیت ولایت فقیه” پرداخت.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمد یزدی روز یک‌شنبه، ۲۹ فروردین گفت: «اصل موضوع ولایت فقیه از مسائلی است که مورد اتفاق همه فقها است.»

برخلاف این ادعا برخی از مراجع تقلید، از جمله ابوالقاسم خویی، حسن طباطبایی قمی و مهدی حائری یزدی با نظریه ولایت فقیه مخالفت‌اند و شماری از آنها رهبر کنونی جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای را شایسته‌ی این مقام نمی‌دانند.

“نگرانی عجیب” یزدی

رئیس مجلس خبرگان گفت: «ولی امر، حاکم الهی و مجری خدا در جامعه اسلامی است و کسی هم حق مخالفت با برگزیده الهی را ندارد.»

یزدی می‌گوید چند روز پیش که برای ارائه گزارش کمیسیون تحقیق مجلس خبرگان با خامنه‌ای دیدار کرده “نگرانی عجیب” خود از آینده نظام را با او در میان گذاشته است.

ظاهرا این نگرانی بی‌ارتباط با انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان و مسئله تعیین جانشینی برای خامنه‌ای نیست.

در انتخابات هفتم اسفند ۹۴ برخی از نزدیکان خامنه‌ای از جمله محمد یزدی و محمدتقی مصباح‌یزدی از راه یافتن به مجلس پنجم بازماندند.

رهبر جمهوری اسلامی بیستم اسفند در دیدار با اعضای مجلس خبرگان، انتخاب جانشین خود را از اساسی‌ترین مسئولیت‌های مجلس خبرگان جدید عنوان کرد و حذف کسانی چون یزدی و مصباح از مجلس پنجم را “خسارت” خواند.

رفسنجانی متهم به هم‌نوایی با اجانب

اقتدارگرایان اکبر هاشمی رفسنجانی و نزدیکانش را عامل حذف کسانی مانند یزدی و مصباح از مجلس خبرگان می‌دانند و آنها را به توطئه‌چینی برای کسب اکثریت مجلس پنجم متهم می‌کنند.

در انتخابات هفتم اسفند، در فهرست “خبرگان مردم” که از سوی رفسنجانی و اصلاح‌طلبان حمایت می‌شد، نام بسیاری از نزدیکان خامنه‌ای وجود نداشت.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت در این انتخابات به عنوان نفر اول از تهران به مجلس پنجم راه یافت و احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان نفر آخر شد.

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، دو روز پس از انتخابات بدون نام بردن از رفسنجانی، او و اصلاح‌طلبان را به هم‌صدایی و همراهی با “رسانه‌های آمریکا و انگلیس” متهم کرد.

او در اشاره آشکاری به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پرسید: «واقعاً این‌گونه هم‌نوایی با اجانب برای حذف چهره‌های خدوم از حضور در مجلس خبرگان، جزو مصالح نظام است؟!»

مناقشه بر سر شورای رهبری

یکی دیگر از مسائلی که در روزها و هفته‌های پیش از برگزاری انتخابات باعث حمله و انتقادهای شدید از رفسنجانی شد طرح امکان شورایی شدن رهبری در جمهوری اسلامی توسط او است.

رئیس مجلس خبرگان در این باره گفت: «فقها به عنوان حاکم شرعی به شمار می‌روند و حاکمیت در اسلام تعددبردار نیست و تنها یک فقیه، باید توسط فقها به عنوان حاکم انتخاب شود تا قدرت او بیشتر شود.»

صادق لاریجانی نیز حدود دو ماه پیش از انتخابات در واکنش به برخی اظهارات رفسنجانی گفته بود: «احساس می‌شود در پشت سر این حرف‌ها یک حرکت مرموز دیگری وجود دارد؛ یک زمانی بحث شورای رهبری را مطرح می‌کنند، با اینکه خلاف نص قانون اساسی است، یا فرض کنید بحث نظارت [بر رهبری] را مطرح می‌کنند.»

امکان شورایی بودن رهبری در نخستین قانون اساسی جمهوری اسلامی وجود داشت اما در بازنگری این قانون در سال ۶۸ حذف شد.

مطابق اصل ۱۱۱ قانون اساسی معتبر کنونی، “در صورت‏ فوت‏ یا كناره‏‌گیری‏ یا عزل‏ رهبر، خبرگان‏ موظفند، در اسرع‏ وقت‏ نسبت‏ به‏ تعیین‏ و معرفی‏ رهبر جدید اقدام‏ نمایند”.

در اصل یاد شده همچنین آمده است: «تا هنگام‏ معرفی‏ رهبر، شورایی‏ مركب‏ از رئیس‏جمهور، رئیس‏ قوه‏ قضائیه‏ و یكی‏ از فقهای‏ شورای‏ نگهبان‏ به انتخاب‏ مجمع تشخیص‏ مصلحت‏ نظام‏، همه‏ وظایف‏ رهبری‏ را به‌‏طور موقت‏ به‌‏عهده‏ می‏‌گیرد.»

ترس از به‌هم ریختن مجلس خبرگان

آئین‌نامه داخلی مجلس خبرگان مقرر کرده که انتخاب رهبر جدید باید با رأی دو سوم نمایندگان این مجلس انجام شود.

به این ترتیب اگر آئین‌نامه داخلی تغییر نکند، رفسنجانی و نزدیکانش که کرسی‌های بسیار بیشتری از یک سوم مجلس پنجم را در اختیار دارند می‌توانند مانع انتخاب یک فرد مشخص شوند.

در چنین شرایطی به اجبار وظایف رهبری به شورایی سه نفره سپرده می‌شود و قانون اساسی هیچ محدودیت زمانی مشخصی برای فعالیت این شورا تعریف نکرده است.

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان ظاهرا متوجه این موضوع شده و دی‌ماه سال پیش نسبت به نفوذ کسانی به مجلس خبرگان ابراز نگرانی کرده بود که به گفته‌ی او از مدت‌ها پیش بحث شورای رهبری را مطرح می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، جنتی ۱۴ دی‌ماه در همایش امامان جمعه گفت، این عده می‌کوشند اکثریت کرسی‌های مجلس خبرگان را به دست بیاورند و “درغیر این صورت اقلیتی قدرتمند و سر و زبان‌دار تشکیل می‌دهند که خبرگان را به هم بریزند و همیشه برای اکثریت مانع‌تراشی کنند”.