چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » کانون توجه روزنامه های امروز

کانون توجه روزنامه های امروز

موضوع برجام و گزارش وزارت امورخارجه به مجلس پس از 90 روز از اجرای برجام در کانون توجه روزنامه های امروز قرار دارد. این در حالی است که اظهارات چند روز پیش رئیس کل بانک مرکزی نیز که دیروز با استقبال اصولگرایان و سکوت اصلاح طلبان مواجه شده بود، بازهم خبر ساز بوده است.

گزارش دیروز وزارت امور خارجه به مجلس شورای اسلامی درباره اجرای برجام و انتشار آن باعث شده است که روزنامه های اصلاح طلب از این گزارش استقبال کنند. اما اصولگرایان به شدت از این گزارش انتقاد کرده اند.
روزنامه جوان و کیهان در تیترهای تقریباً مشابه معتقدند وزارت امورخارجه در این گزارش ساحت امریکایی ها را از گناه پاک کرده است. کیهان در گزارشی با عنوان«وزارت خارجه کشورمان ایران را متهم و آمریکا را تبرئه کرد! » نوشته:« وزارت امور خارجه در گزارش خود درباره روند اجرایی برجام، در موضعی قابل تامل، مشکل اصلی برآورده نشدن انتظارات اقتصادی از برجام را وضعیت و شرایط داخلی ایران عنوان کرد!»
و همچنین جوان در گزارشی با عنوان«وزارت خارجه: مشكل اساسي برجام ارعاب و كارشكني امريكاست » می نویسند:« سه ماه بعد از اجراي برجام، وزارت امور خارجه اولين گزارش خود را درباره اجراي توافق هسته‌اي ايران و 1+5 و چالش‌هاي آن، به مجلس شوراي اسلامي ارائه كرده است؛ گزارشي كه «كارشكني» امريكا و «ارعاب» مؤسسات مالي بين‌المللي و «تعلل» ايالات متحده را مانع دستيابي ايران به مزاياي برجام مي‌داند…
در همین زمینه روزنامه اعتماد با دید مثبت به این گزارش با عنوان« ٩٠روز اول برجام » می نویسد:« گزارش اجراي برجام منتشر شد؛ آن هم قبل از بررسي در مجلس؛ اتفاقي كه سبحاني‌نيا، نايب‌رييس كميسيون امنيت ملي به «ايرنا» گفته كه «خلاف قانون است» و «نبايد جزييات گزارش پيش از طرح در كميسيون به بيرون درز مي‌كرد. » اما با وجود اين سخنان كار از كار گذشته بود و خبرگزاري فارس متن گزارش اجراي برجام را منتشر كرده بود؛ متني در چهار محور اصلي؛ تعهدات هسته‌اي ايران، پرونده ابعاد احتمالي نظامي (pmd)، رفع تحريم‌هاي مرتبط با هسته‌اي و نهايتا چالش‌ها و موانع پيش رو. نكته برجسته در محتواي اين گزارش آن است كه همين محتوا پيشتر بارها در سخنان مقامات وزارت خارجه و دولت يازدهم مورد تاكيد قرار گرفته بود و البته با واكنش منفي منتقدان و مخالفان برجام مواجه شده بود؛ چيزي كه باعث تقويت اين گمانه مي‌شود كه بررسي اين گزارش در كميسيون امنيت ملي هم با دور جديدي از چالش‌ها و انتقادات جدي هسته‌اي توسط منتقدان و مخالفان برجام مواجه شود. چيزي كه شايد شبيه وضعيت روزهاي بررسي برجام در كميسيون ويژه مجلس باشد. اين يعني آنكه مجلس نهم فعاليت خود را باروزهاي داغ هسته‌اي به پايان خواهد برد؛ روزهايي كه برخي چهره‌هاي طيف منتقد و مخالف برجام هم سعي مي‌كنند طي آن قدر آخرين روزهاي حضور خويش در بهارستان را بدانند. كميسيون امنيت قرار است بلافاصله بعد از پايان بررسي بودجه سال ٩٥ كه احتمالا روز سه‌شنبه خواهد بود، بررسي گزارش اجراي برجام را آغاز كند؛ جايي كه آخرين خاطره از صف‌كشي دو طيف اصلي مجلس بر سر برجام ثبت خواهد شد.»
برداشت ها از «سیفی جام»؟!/ التماس برای خرید سیب زمینی!
روزنامه ابتکار نیز ایز این فرصت استفاده کرده است و هم به تیتر دیروز روزنامه های اصولگرا واکنش نشان داده است و هم اینکه گزارش وزارت خارجه را پوشش داده است. ابتکار در این گزارش با عنوان«همه چیز» می نویسد:« پس از سخنان رئیس بانک مرکزی دولت یازدهم برخی از رسانه‌های منتقد دولت، در رفتاری زنجیره‌ای‌وار، با تیترهای هماهنگ دست به تخریب و بی‌ارزش نشان دادن برجام زدند و با تیترها و متن‌های ناخوشایند و ناقص از رئیس بانک مرکزی در رسانه‌های خود، نشان دادند که قصد دارند تا مردم را نسبت به برجام و دستاوردهایی که تاکنون برای کشور داشته است نا امید و دلسرد کنند. رسانه‌های منتقد دولت بدون آنکه دستاوردهای برجام را پوشش دهند یا اینکه به سهم اندک یا کوچکی از مزایای توافق هسته‌ای اشاره ‌ای داشته باشند برجام را بی‌ارزش و بی‎اهمیت نشان می‌دهند. درحالی‌که توافق جامع هسته‌ای(برجام) امیدها را نسبت به ورود موج سرمایه‌گذاری خارجی و شکوفایی اقتصادی برانگیخته است.
برداشت ها از «سیفی جام»؟!/ التماس برای خرید سیب زمینی!
به عنوان مثال شرکت‌های هواپیماسازی همچون ایرباس و بوئینگ برای کمک به نوسازی ناوگان فرسوده ایران وارد مذاکره با شرکت‌هایی هواپیمایی ایران شدند. ضمن آنکه بسیاری از کشورهای اروپایی بعد از سال‎ها که جرات و علاقه‌ای برای ورود به ایران نداشتند بعد از برجام وارد کشورشده و قراردادهای سیاسی و اقتصادی بسیاری را به امضاء رساندند. کشورهایی که در دولت‌های نهم و دهم هیچ اسم و نامی از آن‌ها به میان نبود چه برسد به آنکه با ایران قراردادهای اقتصادی و سیاسی نیز امضاء کنند. به عقیده بسیاری از کارشناسان سیاسی آن زمانی که روزنامه‌ها و رسانه‌های طرفدار دولت قبلی برای اقدامات و عملکردهای اشتباهش خلق حماسه می‌کردند و برای سیاست خارجی رئیس دولت قبل و صدور تحریم‌ها علیه ایران سوت و کف می‌زنند امروز به یاد منافع سیاسی و اقتصادی کشور افتاده‌اند و می‌گویند چرا دولت روحانی برای مشکلات پیش آمده در ایران اقدامی انجام نمی‌دهد؟ »
البته روزنامه آفتاب یزد نیز به تیتر دیروز روزنامه های اصولگرا واکنش نشان داده است.
برداشت ها از «سیفی جام»؟!/ التماس برای خرید سیب زمینی!
اما این پایان کار نبود. روزنامه قانون نیز در گزارشی با عنوان« برداشت جناحي از «سيفي‌جام»» نوشته:« درحالی که ازسخنان ردوبدل شده بین سیف ولو اطلاع دقیقی دردست نیست اماسخنرانی ها و مصاحبه های سیف دردوروز گذشته دستمایه حاشیه های بسیاری درداخل کشور شد.رئیس بانک مرکزی ایران دریک سخنرانی درآمریکابه صراحت گفت:«بایدبه بانک های بین المللی اطمینان داده شود که به خاطرکار در ایران جریمه نمی شونددرغیر این صورت برنامه جامع اقدام مشترک مفهوم خودرا ازدست خواهدداد.» این جمله و صحبت‌های شبیه آن کافی بودتابسياري در داخل به اين موضوع بپردازند.به ويژه مخالفان برجام و آنها كه از ابتدا با دولت روحاني همدل نبودند، اين موضوع را دستمايه‌اي براي انتقاد به برجام قرار دادند.رئیس بانک مرکزی گفت: مادرحال نادیده گرفتن آنچه که اتفاق افتاده است،نیستیم اماباگذشت سه ماه ثابت شده این اقدامات کافی نیست.براساس برنامه جامع اقدام مشترک،اتحادیه اروپاوآمریکا متعهدشدندتمام اقدامات لازم اداری وقانونی برای اطمینان ازبرداشتن موفقیت آمیزوموثرتحریم هارا بردارندتابتواندموجب بازگشت مجدد ایران به بازارهای بین المللی شود.»
برداشت ها از «سیفی جام»؟!/ التماس برای خرید سیب زمینی!
حقیقت این است که سیف این بار درخانه حریف درحال بازی با مهره هایی است که بدون هماهنگی با رئیس دولت امکان پذیر نبوده است.نفس حضور سيف دراين نشست ازاهميت بسياري برخوردار است. دولت یازدهم نشان داده که سياست‌ورزي‌اش براين پايه قرار گرفته كه ازحقوق ايران نه فقط در رسانه‌هاي داخلي بلكه دردنيا و درخانه حريف دفاع کند.سیف درواشنگتن مستقیم به سراغ تحریم هایی رفته که فراترازچهارچوب برنامه هسته ای بوده است ودولت آمریکا رادرفشار قرارداده که برجام ورفع تحریم ها درچهارچوب برنامه هسته ای برای ایران کافی نیست ودولت آمریکابایدبرای رسیدن به نقطه موردتوافق دروین این باربه سراغ تحریم هایی فراتر ازچهارچوب برجام برودوتنهادرآن صورت می توان برجام را حفظ کرد.اين بخش از اظهارات سيف از اهميت زيادي برخوردار بود.جايي كه از تعهدات آمريكا حرف زد:«فکرمی کنم دولت کنونی آمریکااین تعهدراقبول کرده وایران نیزدراین خصوص حساب کرده است.انتظارمااین است که نه تنهاآمریکا بلکه همکاران اروپایی مان نیز درهرزمان به تعهدات خود عمل کنند.درغیر این صورت شمانمی توانیدازروابط بین الملل صحبت کنید.منظورم این است که این یک اصل پذیرفته شده در روابط بین الملل است.از این رو براساس انتظاراتی که داریم،تعهدات موردقبول قرار می گیرندوما انتظار داریم این تعهدات به طورکامل عملی شوند»
«روزنامه شرق» نیز در گزارشی به جنجال های اخیر بر سر ریاست مجلس و رقابت میان لاریجانی و عارف می پردازد. این روزنامه در این گزارش با عنوان« عارف يا لاريجاني؛ واقعا مسئله اين است؟ » می نویسد:« «محمدرضا عارف یا علی لاریجانی»، بازی جدید اصولگرایان است یا واقعیتی که زودهنگام طرح شده است؟ این پرسشی است که این‌روزها اگرچه هر فعال سیاسی یا منتخبی برای آن پاسخی دارد، اما حقیقت این است که هنوز تکلیف ٦٩ کرسی مجلس روشن نشده و برای وزن‌کشی نهایی باید ناگزیر منتظر تعیین سرنوشت این کرسی‌ها ماند. با این حال برخی رسانه‌های اصولگرا مدتی است این خط خبری را آغاز کرده‌اند و یک روز تلویحا قصد دارند ریاست احتمالی عارف را پررنگ جلوه دهند و روز دیگر خط ریاست لاریجانی را پی بگیرند. به نظر می‌رسد تکلیف آنها حتی برای خودشان هم هنوز به‌درستی روشن نیست که ریاست کدام‌یک می‌تواند به‌نفع جریان چهل‌تکه اصولگرایی باشد. تا به اینجا، روابط عمومی محمدرضا عارف به‌صراحت از قول او اعلام کرده که منتخب اول مردم تهران، ورود به مباحث ریاستی را زودهنگام می‌داند و خودش هم ورودی به این موضوع در هیچ‌کدام از دیدارها نداشته است. با این حال برخی از اصولگرایان در گفت‌وگو‌های کوتاه خود بر ریاست لاریجانی تأکید کرده‌اند و اصلاح‌طلبان هم پیش‌تر یا بر ریاست عارف انگشت گذاشته‌اند یا آنکه به‌تازگی این بحث را موکول به تشکیل مجلس کرده‌اند.»
روزنامه آرمان نیز در گزارشی با عنوان« التماس برای خرید سیب زمینی! » می نویسد:« نوسان در قیمت گوجه فرنگی، خیار، پیاز و …؛ در کنار این باید از جولان قیمت ها در بازار میوه های نوبرانه سخن گفت. شاید کمتر کسی گمان می کرد در اولین ماه سال جدید بازار محصولات کشاورزی تا به این حد دچار بی ثباتی باشد. همین بی ثباتی است که در روز های اخیر بازار اظهار نظرات در این باره را داغ کرده است. روز گذشته در حالی که رئیس اتحادیه میوه و سبزی از افزایش ۵۰ درصدی قیمت گوجه‌فرنگی در بازار خبر داد و گفت: «قیمت پرتقال و موز در بازار مصرف بالا رفته است.‌» وزیر جهاد کشاورزی درست مقارن با شدت گرفتن انتقادات نسبت به صادرات محصولات کشاورزی آب بر به انجام اظهاراتی درباره استراتژی صادراتی وزارتخانه متبوعش پرداخت.»