سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مسافر اروپایی برجام با چمدان حقوق بشری

مسافر اروپایی برجام با چمدان حقوق بشری

قانون شکنان و عناصر وابسته به سایتهای برخوردار از چتر حمایت  “سپاه پاسداران” و”قرارگاه ثارالله” و “اطلاعات سپاه- بسیج”، جنبه “حقوق بشری” سفر فدریکا موگرینی به ایران و ملاقات او بامجمدجوادظریف را چگونه ارزیابی میکنند

گفت‌وگوهايي پيرامون حقوق بشر… اين يکي از مهم‌ترين محورهاي گفت‌وگوها ميان موگريني و ظريف در تهران بود. موگريني در نشست خبري مشترکي که روز گذشته با محمدجواد ظريف، وزير امورخارجه کشورمان داشت…

 

منبع جوان آنلاین- نویسنده : جعفر تکبیری    گفت‌وگوهايي پيرامون حقوق بشر… اين يکي از مهم‌ترين محورهاي گفت‌وگوها ميان موگريني و ظريف در تهران بود. موگريني در نشست خبري مشترکي که روز گذشته با محمدجواد ظريف، وزير امورخارجه کشورمان داشت، در پاسخ به سؤال خبرنگاري در خصوص احتمال گفت‌وگو با مقامات ايراني در موضوع حقوق بشري اظهار کرد: «در مورد مسائل حقوق بشر مسير اتحاديه اروپا مشخص است و رويکردهاي حقوق بشر اروپا مبتني بر بالاترين استانداردهاي جهاني است. در واقع ما داراي بهترين استاندارد هستيم. رويکرد ما در پارلمان اروپا نيز در اين ارتباط مبتني بر گفت‌وگو است.»

اين موضوع مورد تأکيد محمدجواد ظريف نيز قرار گرفته بود و وي هم در اين نشست خبري اظهار کرد که «ما آماده گفت‌وگو در اين زمينه هستيم و خانم موگريني نيز از اين موضوع اطلاع دارند ولي همان‌طور که گفتيم اين نوع گفت‌وگوها نبايد يک‌طرفه باشد و يک‌طرفه نيست و ايران مطالب مهمي در مورد حقوق بشر دارد و طرف اروپايي نيز بايد آماده شنيدن ديدگاه‌ها و نظرات ايران در مورد موضوع حقوق بشر باشد و اين گفت‌وگوها بايد دوطرفه باشد.»

مسافر حقوق بشري
اين اشارات طرفين در خصوص گفت‌وگوهاي حقوق بشري در حالي است که اخبار موثقي در دسترس قرار دارد که موگريني چمدان خود برای سفر به ايران را با مأموریتی مستقيم پيرامون برقراري گفت‌وگو‌ در حوزه حقوق بشري بسته است. روندي که به گونه‌اي ديگر در رسانه‌ها بازتاب پيدا کرد و بسياري اين ديدار را در چارچوب روند تنش‌زدايي با ايران پس از توافق هسته‌اي و به جريان انداختن برجام عنوان کردند. اين در حالي است که به نظر مي‌رسد موگريني مأموريت اصلي خود را بر محور رايزني‌هاي حقوق بشري با ايران استوار کرده بود.

تصويب دستور کار موگريني پيش از سفر به ايران
نکته مهم در اين خصوص آنجاست که دستور کار موگريني پيرامون آغاز گفت‌وگوهاي حقوق بشري با ايران نه يک موضوع اتفاقي، بلکه برنامه‌اي از پيش طراحي شده بود. مؤيد اين موضوع را مي‌توان در نامه برخي نمايندگان پارلمان اروپا به موگريني پيش از سفر وي به ايران جست‌وجو کرد؛ نامه‌اي که از موگريني مي‌خواست توجه بيشتري به امور حقوق بشري در ديدارها و مذاکرات با مقامات ايراني به خرج دهد. اين درخواست در حالي بود که اتحاديه اروپا پيش‌تر در بيانيه‌اي مغرضانه از آنچه نقض فاحش حقوق بشر در ايران خوانده بود، انتقاد کرده و برخي از NGO‌هاي وابسته به دستگاه‌هاي جاسوسي غرب نيز با پيوستن به اين روند، در مسير هموار‌سازي شرايط به نفع موگريني حرکت کرده بودند و از او خواسته‌اند که محور مهم برنامه سفر خود به ايران را به حوزه حقوق بشر اختصاص دهد.
بر همين اساس ماريچه اسخاکه، نماينده هلندي پارلمان اروپا از موگريني خواسته بود که مسئله حقوق بشر را در کانون گفت‌وگوهاي خود در سفر به تهران قرار دهد.
اسخاکه روز جمعه(۱۵ آوريل/۲۶ فروردين) نامه‌اي با امضاي ۶۰ نماينده ديگر به موگريني فرستاد و در آن خواست تماس‌ها و ارتباطات ايران با اروپا به وضعيت حقوق بشر در اين کشور مشروط باشد.
اسخاکه همچنين با مشخص کردن دستور کار موگريني در تهران از او خواسته بود تا موضوع اعدام‌شدگان، دستگيري جاسوسان و سانسور و آزادي‌هاي دموکراتيک را در صدر دستور کارش در مذاکرات تهران قرار دهد.
اين نامه همچنين پاي خود را از موضوعات داخلي ايران نيز فراتر گذاشته و از موگريني خواسته تا از گفت‌وگو در خصوص حمايت ايران از حکومت قانوني سوريه، حزب‌الله لبنان و انقلابيون يمن نيز غافل نشود.
گفتني است، ماريچه اسخاکه تنظيم‌کننده نامه نمايندگان پارلمان اروپا به موگريني يکي از چهره‌هاي وابسته به سرويس جاسوسي هلند است که فعاليت چشمگيري در خصوص موضوع حقوق بشر در ايران دارد. او پيش از اين نيز به ايران سفر داشته و از جمله نمايندگان هيئت پارلماني اروپا بود که در اسفند‌ماه سال 92 با نسرين ستوده و جعفر پناهي در تهران ديدار کرد.
وي همچنين در دومين حضور خود در تهران که در اواخر خرداد‌ماه سال گذشته بود نيز به خاطر نوع لباس پوشيدنش در ديدار با علي لاريجاني جنجال‌‌آفرين شد.
وي حالا با در اختيار‌گيري اطلاعات کشورمان که ناشي از همين سفرها و تماس با عناصر مختلف در داخل کشور است، مي‌کوشد تئوري‌پرداز اصلي در حوزه فشار حقوق بشري به ايران باشد.  حال با واکاوي تمامي اين گفته‌ها و همچنين نامه‌نگاري‌ها مشخص است که مهم‌ترين هدف و برنامه موگريني در تهران، موضوعات حقوق بشري و فشار به دولت براي آزاد کردن برخي چهره‌ها از حبس است.

برجام پايان دشمني نبود
حضور موگريني با دستورالعملي مشخص در تهران، در حالي است که جمهوري اسلامي پس از رايزني‌هاي گسترده با جامعه جهاني و امضاي برجام، در حال اجراي مفاد اين توافقنامه است و مي‌كوشد از اين مسير به بحران غرب‌ساخته بر سر پرونده فعاليت‌هاي صلح‌آميز كشورمان پايان دهد.
اين در حالي است كه غربي‌ها در كنار اين پيشرفت همواره به دنبال گشايش جبهه‌اي تازه براي تقابل با جمهوري اسلامي بوده‌اند. حقوق بشر و موضوع حمايت ايران از تروريسم يكي از همان جبهه‌هاي تقابلي است كه پس از حصول توافق اوليه ميان ايران و غرب در موضوع هسته‌اي، برجسته‌تر از هر زمان ديگري شد و حالا چند ماهي است كه در صدر اخبار بنگاه‌هاي خبرپراكني بين‌المللي عليه جمهوري اسلامي قرار گرفته و در نامه نمايندگان پارلمان اروپا به موگريني نيز قابل مشاهده است. بر اين اساس طرح موضوعات حقوق بشري حربه‌اي به نسبت قديمي است كه از سوي كشورهاي غربي به طور معمول عليه كشورهاي مستقل استفاده مي‌شود تا از اين طريق به خواست‌هاي خود دست پيدا كنند؛ خواست‌هايي كه از طريق تخريب چهره يك كشور، عاملي براي ايجاد اجماع جهاني عليه آن مي‌شود. حال روزهاي پرديپلماسي دولتمردان جمهوري اسلامي در حالي با ملاقات‌هاي مختلف براي حل مسائل باقي‌مانده در پرونده هسته‌اي كشورمان سپري مي‌شود كه تحركات در بلوك غرب حكايت‌ از تغيير استراتژي فشار از موضوع هسته‌اي به سمت موضوع حقوق بشر و تروريسم دارد و اين واقعيت را بايد در اهداف سفر موگريني به تهران جست‌وجو كرد.
اين واقعيتي بود كه پس از حصول توافق اوليه پيش‌بيني ‌مي‌شد و حتي رهبر معظم انقلاب در نامه‌اي كه به رئيس‌جمهور در اين خصوص نوشتند، به صراحت تأكيد كرده‌اند: «در سراسر دوره‌ هشت‌ ساله، وضع هرگونه تحريم در هر سطح و به هر بهانه‌اي(از جمله بهانه‌هاي تكراري و خودساخته‌ تروريسم و حقوق بشر) توسط هر يك از كشورهاي طرف مذاكرات، نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظف است طبق بند ۳ مصوبه‌ مجلس، اقدام‌هاي لازم را انجام دهد و فعاليت‌هاي برجام را متوقف كند.» در اين ميان تأكيد بر واژه حقوق بشر در مكتوب رهبر معظم انقلاب، حكايت از وجود پيش‌بيني چنين سنگ‌اندازي‌هايي در ميان تصميم‌سازان كشور دارد.
اما اين زمينه‌سازي براي ايجاد فشار به جمهوري اسلامي در حالي است كه عده‌اي امضاي اين توافق را پايان خصومت ميان ايران و غرب مي‌پنداشتند، در طرف مقابل بسياري اين خصومت را غيرقابل اتمام مي‌دانستند و از ادامه تنش‌ها ميان ايران و غرب با بهانه‌هاي ديگر خبر مي‌دادند. حال گويي استدلال‌هاي طيف دوم به ثمر نشسته و با حل بخشي از تنش‌ها ميان ايران و غرب در موضوع هسته‌اي كه به نظر مي‌رسد طي روزهاي آتي اعلام شود، پرونده‌هاي ديگر ايران براي ادامه فشارها روي ميز سياستمداران غربي قرار گرفته تا اجماع جهاني درباره ايران از موضوع پرونده هسته‌اي به پرونده‌اي ديگر برود.

منبع : روزنامه جوان