جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مروری بر روزنامه های یک شنبه 29 فروردین،

مروری بر روزنامه های یک شنبه 29 فروردین،

مروری بر روزنامه های یک شنبه 29 فروردین،

اظهارات رئیس بانک مرکزی در امریکا و ورود موگیرینی به تهران و نشست خبری در کانون توجه روزنامه های امروز قرار دارد. این در حالی است که اظهارات معاون اول رئیس جمهور درباره نهادهایی که نفت فروخته اند و پول آن را پرداخت نکرده اند نیز از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

4393923_883

 روزنامه ای اصولگرا امروز با توجه قرار دادن اظهارات ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی درباره رفع تحریم ها به موضوع «هیچ» پرداخته اند. روزنامه های کیهان، وطن امروز، جوان، سیاست روز و رسالت امروز در تیترهای تقریباً مشابه با عنوان«تقریباً هیچ » به این اظهارات واکنش نشان داده اند.

روزنامه جوان در بخشی از این گزارش با عنوان تقریبا هیچ می نویسد:« رئيس كل بانك مركزي در واشنگتن طي مصاحبه‌اي با تلويزيون بلومبرگ معترف شد كه برجام تاکنون «تقريباً هيچ» دستاورد اقتصادي براي ايران نداشته، حال بايد از سيف پرسيد آیا حامل پيام دولت براي انتقال آن به طرف‌هاي غربي بوده است! اصلاً شايد دولت هم بامنتقدان خودش در زمينه برجام هم عقيده بوده است و صداي اين همراهي را فقط در خارج از كشور در‌مي‌آورد، بدين ترتيب حال كه برجام تاکنون پوچ از آب درآمده است و نه سانتريفيوژ مي‌چرخد و نه چرخ اقتصاد و زندگي مردم، سخن از برجام‌هاي سريالي امري بيهوده است.

سيف نه در داخل كه در گفت‌وگو با يك رسانه غربي و در خارج از كشور چندين تعارض گفته‌هاي رئيس دولت را برملا كرد كه پيش‌تر از سوي برخي دولتمردان و رسانه‌ها عنوان شده بود!

«وجود 100 ميليارد دلار پول بلوكه‌شده به جاي 23 ميليارد دلار و نداشتن هيچ دستاوردي» براي برجام پيام‌هايي نبود كه به اين سادگي مخابره شود مگر آنكه مجموع دولت به اين نتيجه رسيده باشد كه موقعيت سياسي دولت يازدهم در خطر است و آن را در پازلي ديده كه نقطه آغاز آن سخنان نوبخت بوده؛ «اگر كاري نكنيم زحمات ما بر باد مي‌رود!» آيا دولت همچنان اميد به برجام غرب خواهد داشت يا به اقتصاد مقاومتي رجوع خواهد كرد؟

سخنان سيف در مورد پوچ بودن برجام، ناكامي ايران در دستيابي به 100‌ميليارد دلار بلوكه شده‌اش در بانك‌هاي غربي به‌رغم عمل به تعهداتش و محروميت ايران از مبادلات دلاري سوئيفت بازتاب وسيعي در رسانه‌هاي داخلي و خارجي داشته و اين در حالي است كه تاكنون هر آنچه منتقدان برجام مي‌گفتند و دولت تكذيب مي‌كرد را سيف با سخنان اخيرش تأييد كرد و در يك كلام دستاورد اقتصادي برجام براي ايران را هيچ و پوچ خواند.»

حسین شریعمتداری نیز در سرمقاله این روزنامه در همین زمینه با عنوان« نقطه، صفحه قبل!» نوشت:« آقای ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی کشورمان بعد از دیدار خصوصی با «جک‌لو» وزیر خزانه‌داری آمریکا که بدون حضور خبرنگاران و پشت درهای بسته! صورت گرفته بود، روز گذشته در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ تصریح کرد که «برجام تاکنون تقریباً هیچ دستاورد اقتصادی برای ایران نداشته است» و توضیح داد که امکان دسترسی به 100 میلیارد دلار دارایی‌های مسدود شده را نداریم و ممنوعیت همکاری‌های بین بانکی موسوم به «مبادلات چرخه‌دار- U-TURN» به ایران اجازه استفاده از خدمات دلاری در مبادلات خارجی را نمی‌دهد و بانک‌های اروپایی نیز کماکان نگران نقض قوانین آمریکا و مواجه شدن با جریمه‌های سنگین هستند و…

تأکید صریح آقای دکتر سیف بر بی‌فرجام بودن برجام بدون اعتراف ایشان نیز به وضوح قابل درک بود و پایان خسارت‌آفرین آن بارها همراه با ارائه اسناد و شواهد غیرقابل تردید از سوی منتقدان دلسوز گوشزد شده بود ولی دولت محترم به جای بررسی نظرات مستند منتقدان و پیشگیری از فاجعه‌ای که امروزه خود به آن اعتراف می‌کند، منتقدان را با ملامت‌های آمیخته به ناسزا، نواخته و باور نداشت که این بار کج مانند همه بارهای کج دیگر، هرگز به مقصد نمی‌رسد که نرسید. اما، جلوی ضرر، از هر کجا که گرفته شود، «سود» است و در این باره گفتنی‌هایی هست!

مگر نه این که قرار بود اگر هر یک از طرفین توافق هسته‌ای تعهدات خود را زیر پا بگذارند، طرف مقابل نیز اقدامات انجام شده را بازپس گیرد و از ادامه همکاری خودداری ورزد؟ اگر اینگونه بوده است – که هست – و اساسا هر پیمان و توافق‌نامه‌ای تنها با پایبندی طرفین توافق قابل ادامه است، اکنون نوبت جمهوری اسلامی ایران است که اولا؛ ادامه همکاری در اجرای تعهداتی که برعهده گرفته بود را متوقف کند و ثانیا؛ اقدامات انجام شده را که قرار بود بازگشت‌پذیر باشند، به حالت اولیه بازگرداند!

دولت محترم، متاسفانه و علی‌رغم توصیه‌ها و هشدارهای دلسوزان، بی‌آن که تضمین محکم و غیرقابل تغییری از حریف بگیرد، بسیاری از تعهدات خود را به صورت کاملا یکجانبه و به گونه‌ای که قابل بازگشت نیست، عملیاتی کرده است، که این اقدامات شتابزده و برخاسته از اعتماد بی‌علت به حریف اگرچه خسارات فراوانی در پی داشته است ولی می‌تواند – و باید – با ازسرگیری فعالیت‌های متوقف شده جبران شود.

و از سوی دیگر، انتظار آن است دولت محترم ضمن از سرگیری فعالیت‌های متوقف شده، رسما اعلام کند که از انجام تعهدات بعدی نظیر اجازه بازرسی از تاسیسات هسته‌ای، خودداری کرده و به غنی‌سازی نامحدود که NPT آن را حق کشورهای عضو دانسته است ادامه خواهد داد و…

و بالاخره دولت محترم باید مطمئن باشد که درصورت انجام این اقدامات انقلابی، آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، و به قول هفته‌نامه آمریکایی «ویکلی استاندارد» تمام رؤسای‌جمهور آمریکا از کارتر تا اوباما در یک نقطه با امام خمینی(ره) اشتراک نظر دارند و آن، این که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.»

با این حال روزنامه های اصلاح طلب از جمله اعتماد با رویکرد مثبت به اظهارات سیف پرداخته اند. اگرچه اکثر روزنامه های اصلاح طلب این اظهارات را پوشش چندانی ندادند! اعتماد در این گزارش با عنوان« ديپلماسي خزانه‌دار زير ضرب » نوشته:« رييس كل بانك مركزي در امريكا و در شوراي روابط خارجي اين كشور پس از مذاكراتي پشت درهاي بسته و البته سخنراني كوتاه تن به پرسش و پاسخي داد كه بيشتر پرسش‌ها با لبه تيز تند سياسي او را ناگزير به ارايه پرسش‌هايي خارج از حيطه مسووليتش كرد؛ پرسش‌هايي كه تندترين آن به نگراني امريكا به حضور گسترده سپاه در بخش‌هاي اقتصادي ايران باز مي‌گشت ولي سيف اخبار منتشر شده در اين زمينه را اغراق شده دانست و تاكيد كرد: اقتصاد ايران بسيار شفاف است و آمارهاي اقتصادي ايران در دسترس هستند. او همچنين گفت: من فكر مي‌كنم سرمايه‌گذار خارجي بايد توانايي شناخت طرف مقابل خود را داشته باشد. انتقادهاي تند سيف به امريكا و سخناني تهديدآميز درباره از دست رفتن برجام، البته واكنش مقامات امريكايي را نيز دربرداشت. سخنگوي كاخ سفيد در جلسه مطبوعاتي‌اش در واكنش به گلايه‌هاي سيف گفت: امريكا و بقيه اعضاي جامعه جهاني به تعهدات خود در قبال توافق هسته‌اي با ايران پايبند هستند.»

درخواست شریعمتداری برای نقض برجام/ ادعای احتمال استعفای قالیباف از شهرداری!
«روزنامه قانون در گزارشی به سفر موگیرینی و هیات همراه به تهران پرداخته است. این روزنامه در این گزارش با عنوان« تلنگر هاي ظريف موگريني به آمريكا» نوشته:« فدریکا موگرینی آخر هفته خود را در تهران بود؛ شنبه ای ایتالیایی با برنامه های فشرده. از ساعت 10:30 صبح در ساختمان شماره یک وزارت امور خارجه منتظر بودیم تا کنفرانس مطبوعاتی مشترک روسای دستگاه دیپلماسی ایران و اروپا شروع شود؛ حول و حوش ساعت یک بعد از ظهر بود که بالاخره ظریف و موگرینی پشت تریبون قرار گرفتند تا از نتایج چانه زنی های دیپلماتیک خود برای رسانه ها صحبت کنند. حدود نیم ساعتی طول کشید که ابتدا ظریف و بعد هم موگرینی درباره جلسه خود، حرف زدند. موگرینی را یک تیم متنوع از کمیسیونرهای اروپا همراهی می کردند و حضورشان در زمان کنفرانس مطبوعاتی، حسابی چشمگیر بود. بعد از اینکه دو دیپلمات پارسی و رمی از مفاد میتینگ دونفره خود گفتند، نوبت به چند خبرنگار رسید که سوالات خود را مطرح کنند؛ سوالاتی که می توانید پاسخ های آن را در همین صفحه دنبال کنید.

بعد از سوالات خبرنگاران هم ، ظریف و موگرینی و همکاران به سالن مجاور رفتند تا ناهار شنبه، 28 فروردین 1395 را با هم میل کنند. ناهاری ایرانی برای سیاستمدار جوان ایتالیایی که این روزها، سکاندار دستگاه سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپاست. وقتی هم که موگرینی از ناهار برگشت تا به بقیه قرارهایش برسد، معلوم بود ناهار حسابی به او چسبیده است و ادامه روز را با انرژی طی خواهد کرد!

اما برسیم به چند و چون کنفرانس مطبوعاتی مشترک ظریف و موگرینی. تا از قلم نیفتاده این را هم بگویم که لباس جدید موگرینی در سفر دیروزش به ایران، تقریبا رنگ سال مردم ایران بود. یک شال فیروزه ای رنگ و یک مانتوی آبی با یک شلوار مشکی که به قول خودش متأثر از حال و هوای نوروز ایرانیان بود!وزیر امور خارجه ایران در ابتدا با اشاره به نشست‌های ديروز مقامات ایران و اتحادیه اروپا در تهران گفت:‌ امروزجلسه کم‌سابقه‌ای در تاریخ ارتباطات با اتحادیه اروپا داشتیم. خانم موگرینی به‌همراه کمیسیونرها که در حکم وزرای اتحادیه اروپا هستند به ایران آمدند و کمیسیونرها از صبح با وزرای مربوطه ایرانی جلسه داشتند و بعد از ظهر و فردانیز این جلسات ادامه خواهند داشت.ظریف در ادامه افزود: ان‌شاءا… زمینه برای همکاری‌های بیشتر ایران و اتحادیه اروپا فراهم خواهد شد»

در همین زمینه سید علی خرم کارشناس مسائل بین الملل در سرمقاله امروز روزنامه شرق با عنوان« ایران و اروپا در مرحله انتخاب » نوشت:« اکنون وقت آن است با مجموعه ٢٨ کشور اتحادیه روابط‌مان را گسترش دهیم و طرفین از مواهب آن برخوردار شوند. بخشی از این راه در دوران دولت‌های هفتم و هشتم بین ایران و اروپا تبادل نظر شده و روی ایجاد دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در ایران به مشابهت سفارت کشورمان در اتحادیه اروپا، توافق اصولی شده است. بحث‌های گسترده‌ای بین دو طرف در زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی و صنعتی صورت گرفته که اکنون می‌تواند در وقت صرفه‌جویی کند. اتحادیه اروپا در مسائل سوریه، اکنون مواضع ایران را بهتر درک می‌کند و قانع شده پافشاری بر حذف رأس حکومت سوریه، وقایعی نظیر عراق و لیبی را به‌وجود می‌آورد که خود معضل بزرگ‌تری است بنابراین باید بر مبارزه با تروریسم به‌جای بحث انحرافی سرنگونی بشار اسد، تکیه کرد و تکلیف رأس حکومت را به مردم سوریه واگذار کرد که در پروسه دموکراتیک شخص موردنظر خود را انتخاب کنند. خطری که جهان و ازجمله اروپایی‌ها را به‌وضوح تهدید می‌کند، خطر افراطی‌گری کور و تروریسم است که با یک اراده و همت جهانی، می‌توان بر آن فائق آمد و جمهوری اسلامی ایران نشان داده در تئوری و در عمل، شریک قابل اتکای اروپا می‌تواند باشد»

روزنامه دولتی ایران نیز در گزارشی به اظهارات معاون اول رئیس جمهور پرداخته است. این روزنامه در این گزارش با عنوان« فقط وزارت نفت باید فروشنده نفت باشد» با اشاره به این موضوع که در گذشته، هیچ نهادی یک دلار از پول فروش نفت را به دولت برنگردانده است می نویسد:« سال 94 را با وجود همه مشکلات و پایین آمدن قیمت نفت باید سال شاهکار اداره کشور دانست اتفاق نظر جدیدی میان سیاستمداران کشور رخ داده و این وفاق به وجود آمده که اقتصاد، اولویت اصلی کشور است وزیر نفت: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در پسابرجام بیشتر و زودتر عملیاتی خواهد شد»

روزنامه شهروند نیز در کاریکاتور زیر به موضوع سیل زدگی پرداخته است.