شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مروری بر روزنامه های پنج شنبه 26 فروردین

مروری بر روزنامه های پنج شنبه 26 فروردین

موضوع یارانه ها و جنجال و اختلاف دولت و مجلس بر سر حذف آن و همچنین اظهارات وزیر امورخارجه در ترکیه و خط و نشان کشیدن برای سعودی ها در کانون توجه روزنامه های امروز است. این در حالی است که برخی موضوعات اجتماعی و واکنش دوباره به اظهارات توکلی از دیگر موضوعات مهم امروز است.

به گزارش«تابناک»، روزنامه ایران در ادامه مطالب جند روز گذشته خود به دفاع از موضع دولت در عدم حذف یارانه های نقدی می پردازد. این روزنامه در گفت و کو با مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور با عنوان«حذف 24میلیون یارانه‌بگیر قابل اجرا نیست» به نقل از وی می نویسد:« براساس آیین‌نامه داخلی مجلس، نمایندگان می‌توانند پیشنهاد رفع ابهام بدهند و مصوبه را برای رفع ابهام به کمیسیون تلفیق برگردانند تا در آنجا با همکاری کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه راهکارهای مناسب‌تری اتخاذ شود که امکان اجرایی شدن داشته باشد. بر همین اساس من به هیأت رئیسه محترم مجلس پیشنهاد می‌دهم از آنجا که مصوبه نمایندگان مربوط به بخش درآمدهای لایحه بودجه بوده و بخش مصرف‌ها هنوز باقی مانده است، این تبصره بحث برانگیز را به کمیسیون تلفیق برگرداند.

اگر در مجلس و با تفاهم بین دو قوه موضوع حل شود بهتر است تا به شورای نگهبان برسد.

آقای نوبخت گفته بودند که در تدوین آیین‌نامه اجرایی به نحوی عمل می‌شود که حق کسی ضایع نشود و نگرانی مردم برطرف شود.

عرض کردم که بنای دولت بر اجرای قانون است اما در مورد آن بخش‌هایی از قانون که قابلیت اجرایی نداشته باشد، دولت نمی‌تواند معجزه کند. بنابراین پیشنهاد ما همان است که موضوع در خود مجلس با تفاهم اصلاح شود و نیازی به راهکارهای دیگر نباشد.

به نظر می‌رسد حجم تغییرات انجام شده در لایحه بودجه توسط کمیسیون تلفیق به نسبت دو سال گذشته زیادتر بوده است. این برای دولت در اجرای قانون بودجه ایجاد مشکل نمی‌کند؟

بله، تغییرات انجام شده در کمیسیون تلفیق به نسبت سال‌های گذشته زیاد است. معمولاً این تغییرات در حد 2 یا 3 درصد است اما براساس محاسبات ما امسال 10 درصد تغییرات در اعداد و ارقام لایحه دولت انجام شده است.

این تغییرات هم در بخش‌های کلی و ساختاری لایحه بوده که برای بودجه ایجاد مشکل می‌کند. به نظر ما این حجم زیاد تغییرات خلاف قانون است. کمیسیون 26 هزار میلیارد تومان به بخش درآمدها افزوده و در بخش درآمدهای نفتی هم اعدادی اضافه شده است که تحقق آنها واقع‌بینانه نیست.بنابراین دولت با این حجم از تغییرات هم مخالف است.»

همچنین تئورسین اقتصادی دولت آقای سعید لیلاز در یادداشت روزنامه ایران با عنوان« مصوبه‌ یارانه‌ای در ترازوی نقد» به دفاع از رویکرد دولت می پردازد. لیلاز می نویسد:« پرداخت یارانه نقدی به شیوه کنونی، به خودی خود، کشور را دچار مشکلات عدیده ای کرده و همانند بمبی ساعتی است که پایه های اقتصاد را تهدید می کند. در چنین شرایط حساسی ، تصویب حذف 24 میلیون یارانه بگیر ، بدون دادن مهلت کافی به دولت برای شناسایی دقیق پردرآمدها ، اقدامی خطرناک است. نکته قابل تأمل این رخداد آن است که این مصوبه از مجلسی بیرون آمده که نمایندگان آن، با انحراف اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در دولت گذشته کنار آمده‌اند اما اکنون برای دولتی، قانونی بحث‌برانگیز وضع کرده‌اند که برای کاهش پیامدهای منفی اجرای همین قانون، گام‌های بلندی برداشته است. معترضان امروز، باید در زمان انحراف قانون هدفمندی یارانه‌ها اعتراض کرده و مانع افتادن ایرانیان در دام یارانه نقدی می‌شدند. اشتباه سهمناک آن دولت ، با سکوت بدرقه شد و امروز دولت دیگری که نقشی در این بیراهه نداشته ، روی صندلی اتهام نشانده شده است.

کسانی که با انحراف از قانون، شیوه فعلی پرداخت یارانه نقدی را انتخاب کردند، می‌دانستند که دولت بعدی را وارد چالشی می‌کنند که به سادگی قابل حل و فصل نیست. در شرایطی که دولت روحانی با وجود مخالفت با پرداخت یارانه‌ها به شیوه فعلی و با وجود انجام این تعهد دشوار، توانسته گام‌های بسیار خوبی برای مدیریت این مسأله بردارد ازجمله، با حذف نزدیک به 3 میلیون نفر از فهرست یارانه‌بگیران در ابتدای فعالیت دولت، ماهانه نزدیک به 130 میلیارد تومان و سالانه حدود یک و نیم هزار میلیارد تومان از مبلغ نهایی یارانه‌های نقدی واریز شده به حساب یارانه‌بگیران، کاسته شد.

در چنین شرایطی، اگر مجلس به دولت ، امکان بدهد تا با همین طمأنینه و اندکی سرعت بیشتر، به حذف یارانه‌بگیران پردرآمد اقدام کند، حرکت بسیار دقیق‌تری شکل خواهد گرفت. درغیر این صورت، طرح مصوب مجلس برای حذف یارانه‌بگیران غیرنیازمند در سال 95، دقیقاً و مجدداً همان مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت که همه راه حل‌های دیگر از این دست در سال‌های اخیر داشته‌اند.»

کیهان نیز تیتر یک امروز خود را به موضوع حذف یاارنه و انتقاد از دولت اختصاص داده است. کیهان در این گزارش با عنوان« مخالفت با حذف یارانه ثروتمندان سیاسی یا اقتصادی؟!» می نویسد:« سال قبل حدود سه میلیون نفر از لیست یارانه‌بگیران حذف شدند. حذفی که صدای خیلی‌ها را در آورد. با این حال، برخی دولتمردان معتقد بودند هنوز هم باید عده بیشتری حذف شوند و مشخصا، این علی ربیعی بود که می‌گفت: حدود 6 تا 7 میلیون نفر از یارانه بگیران فعلی را هم باید حذف کرد.

در چنین فضایی که همگان تصور می‌کردند دولت،از پرداخت یارانه به مردم متحمل سختی و مشقت بسیار زیادی می‌شود و حاضر است به هر دری بزند که این روند متوقف شود، مجلس شورای اسلامی، حذف سه دهک بالای درآمدی جامعه را از فهرست یارانه‌بگیران تصویب کرد.‌ این البته نخستین بار نبود که مجلس، چنین مصوبه‌ای را در کارنامه‌اش ثبت می‌کرد. سال قبل نیز عین همین تکلیف به عهده دولت گذاشته شده بود و براساس همین مصوبه بود که دولت اجازه یافت یارانه سه میلیون نفر را قطع کند. اما ظاهرا، نمایندگان مجلس که از عملکرد دولت در اجرای مصوبه سال قبلشان راضی نبودند و در طول سال اخیر هم مدام شاهد ناله و زاری دولتمردان از پرداخت یارانه بودند، چاره کار را نه پیگیری مصوبه سال قبل، که تصویب ماده قانونی جدید دانستند!»

روزنامه شرق در ادامه پرداختن به موضوع ظهارات جنجالی احمد توکلی امروز هم تیتر یک خود را به این موضوع اختصاص می دهد. شرق در این گزارش با عنوان«ادعای توکلی تکذیب شد» می نویسد:« ماجرای ١٠٥‌هزار‌میلیارد تومان، خیال رفتن به بایگانی را ندارد. گرچه احمد توکلی در جوابیه‌هایی بلندبالا به مدیران مسئول هفت روزنامه اصلاح‌طلب و در گام دوم به روزنامه کیهان، خواهان پایان استفاده از رقم ١٠٥‌هزار‌میلیارد تومان تخلف انجام‌شده در روزهای پایانی دولت قبل شد تا این‌گونه زودتر این رقم کذایی و به گفته او غیرواقعی را زودتر به بایگانی بفرستد، اما دیروز سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و در ادامه دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی در واکنش به اظهارات توکلی که تخلف مطرح‌شده را متوجه دولت روحانی کرده بود، پاسخ جامعی داد و به این ترتیب دوباره پرونده این تخلف باز شد. سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در پاسخ به ادعای احمد توکلی، نماینده مجلس شورای اسلامی، درباره برداشت از صندوق توسعه ملی و پس‌ندادن منابع آن از سوی دولت، اعلام کرد: موضوع ١,٠٥ تریلیون ریال (١٠٥‌هزار‌میلیارد تومان) مربوط به تسعیر دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در روزهای پایانی دولت قبل بوده است. روابط‌عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در همان ابتدا گفته‌های احمد توکلی را مبهم و مجمل نامیده که موجب سوءبرداشت‌‌های متعدد از سوی رسانه‌ها و جراید شد. از همین رو لازم دانسته توضیحاتی درباره نطق توکلی داده شود. »

«روزنامه اعتماد» در گزارشی به اظهارات ظریف در اجلاس ترکیه پرداخته است. این روزنامه در این گزارش با عنوان«خشم ظريف در استانبول» می نویسد:« وزير خارجه ايران در واكنش به تلاش‌هاي مخرب سعودي‌ها در استانبول عليه ايران و حزب‌الله، سرنوشت وزير خارجه رژيم بعث عراق را به مقامات سعودي يادآور شد و اين‌گونه اقدامات را باعث خشنودي تل‌آويو خواند. محمدجواد ظريف در نشست روز سه‌شنبه در استانبول در واكنش به طرح چهار بند ضدايراني و يك بند عليه حزب‌الله لبنان در پيش‌نويس اعلاميه اجلاس سران كه از سوي عربستان سعودي و با حمايت برخي از همپيمانانش ارايه شده بود، اين اقدام را برخلاف روح همبستگي اسلامي و در راستاي منافع رژيم صهيونيستي خوانده و نسبت به عواقب اين رويكرد مخرب هشدار داده است. ظريف با اشاره به تجربه سوءاستفاده ابزاري از سازمان همكاري اسلامي در دوران جنگ تحميلي صدام عليه ايران گفت: در آن مقطع آقاي طارق عزيز، وزير خارجه وقت عراق، بندهايي ضدايراني را با حمايت تعداد معدودي از كشورهاي منطقه به تصويب مي‌رساند اما ما اعتنايي به اين رويكردهاي ضدايراني نمي‌كرديم. بايد از گذشته درس عبرت گرفت، ببينيد الان طارق عزيز كجاست؟رييس دستگاه ديپلماسي با طرح اين سوال كه چرا برخي كشورهاي عضو سازمان همكاري اسلامي همان سياست‌هاي شكست‌خورده را تجربه مي‌كنند، درباره محكوم‌كردن حزب‌الله لبنان نيز اظهار داشته است: اين اقدام تنها باعث خشنودي رژيم صهيونيستي و تشويق آن مي‌شود. »