پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » چگونه ثروتمندان و صاحبان قدرت با استفاده از پناهگاه‌های مالیاتی ثروت خود را پنهان می‌کنند.

چگونه ثروتمندان و صاحبان قدرت با استفاده از پناهگاه‌های مالیاتی ثروت خود را پنهان می‌کنند.

“اوراق پانامایی” عبارت است از اسناد حاوی فعالیت روزانه شرکت موساک فونسکا در ۴۰ سال گذشته که مجموعه آنها را روزنامه آلمانی زوددویچه سایتونگ به دست آورده و در اختیار “کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی (ICIJ)” قرار داده است.روزنامه گاردین،  برنامه پانورامای بی‌بی‌سی،  و 105 رسانه‌ مستقل دیگر در ۷۸ کشور جهان  در مجموعه ای به نام کنسرسیوم روزنامه نگاران تحقیقی” زیر نظارت  شخصیتی به نام “جرارد رایل” این اسناد را بررسی کرده‌اند، ردپای ۷۲ رهبر فعلی و پیشین کشورهای مختلف در این اسناد دیده می‌شود. از جمله دیکتاتورهایی که به غارت کشورهای خود متهم‌ هستند.این اسناد ارتباط میان شرکت‌های سری واقع در پناهگاه‌های مالیاتی با خانواده‌ها و نزدیکان کسانی چون حسنی مبارک و معمر قذافی٬ روسای جمهور پیشین مصر و لیبی و بشار اسد٬ رئیس جمهور فعلی سوریه را نشان می‌دهد.این اسناد همچنین رد شبکه ای مظنون به پولشویی میلیاردها دلار را نشان می دهد که یک بانک تحریم‌شده روسی آن را اداره می‌کرده و نزدیکان ولادیمیر پوتین٬ رئیس‌جمهور روسیه در آن دخیل بوده اند.همین‌طور نام زیگموندور گونلاگسون٬ نخست وزیر ایسلند مطرح است که در اسناد نشان داده می‌شود در بانکی در این کشور منافع اعلام نشده داشته که با کمک مالی دولت از ورشستگی نجات داده شده بود.بنا بر اسناد، موساک فونسکا حتی مردی را جای شخص دیگری جا زده که تظاهر کند مالک یک میلیون و هشتصد دلار است تا صاحب اصلی بتواند بدون برملا کردن هویتش این پول را از بانک بگیرد.

13941113001029_PhotoA

یازده میلیون سند از شرکت حقوقی پانامایی موساک فونسکا (Mossack Fonseca) درز کرده که یکی از محرمانه‌ترین شرکت‌های جهان است. این اسناد از مجموعه سندهای منتشر شده توسط سایت افشاگر ویکی‌لیکس و همین‌طور مجموعه اسناد ادوارد اسنودن بیشتر است. درز کردن تعداد زیادی اسناد محرمانه نشان می‌دهد که چگونه ثروتمندان و صاحبان قدرت با استفاده از پناهگاه‌های مالیاتی ثروت خود را پنهان می‌کنند. موساک فونسکا می‌گوید که همیشه برای آنکه مطمئن شود شرکت‌هایی که طرف همکاری اش هستند در پولشویی٬ فرار مالیاتی٬ حمایت مالی تروریسم و سایر اقدام‌های غیرقانونی دست ندارند، بر اساس پروتکل‌های بین‌المللی عمل کرده است. البته این شرکت “موساک فونسکا”  می‌گوید که کاملا در چارچوب روال تعیین‌شده عمل می‌کرده و از اینکه از خدمات آن سو‌ءاستفاده می‌شده ابراز تاسف کرد.این شرکت می‌گوید: “۴۰ سال است که موساک فونسکا فارغ از هرگونه نقصی در کشور خودمان و دیگر حوزه‌های فعالیت‌مان مشغول به کار بوده. شرکت ما هرگز متهم به ارتباط با موارد غیرقانونی نبوده است.اگر با فعالیت مشکوک و سوءاستفاده‌ای برخورد کنیم٬ سریعا به نهادهای قانونی گزارش می‌کنیم. همچنین اگر این نهادها با مدارکی دال بر سوءاستفاده احتمالی به ما مراجعه کنند٬ کاملا با آنها همکاری می‌کنیم.”

به نوشته سایت بی بی سی فارسی جرارد رایل رئیس کنسرسیوم تحقیق درباره پولشویی رهبران جهان اظهار داشت: “گمان می‌کنم با توجه به گستردگی این اسناد٬ لو رفتن آنها احتمالا بزرگ‌ترین ضربه به فعالیت‌های پناهگاه‌های مالیاتی جهان باشد.”

موساک فونسکا می‌گوید که شرکت‌های مشابه در همه جهان در دسترس هستند و برای بسیاری از موارد قانونی استفاده می‌شوند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،‌روزنامه آلمانی «زوددویچه» نوشت که اسناد حقوقی پاناما نشان می‌دهد که شماری از اشخاص مشهور و مقامات سیاسی کشورها و ستاره‌های فوتبال در سراسر جهان و شرکت‌های مالی برجسته درگیر فساد مالی‌اند و برخی از آنان به فرار مالیاتی و  شماری دیگر به  پولشویی متهم شده‌اند.

اطلاعات این روزنامه بر مبنای مدارکی است که شرکت حقوقی «موساک فونسکا» در پاناما به دست آورده است. این شرکت یکی از مهمترین شرکت‌ها در زمینه مدیریت شرکت‌های برون مرزی (Offshore) در بیش از 35 کشور جهان است. این شرکت‌ها معمولا پوششی برای فرار مالیاتی هستند و صاحبان واقعی آنها هم مشخص نیستند. در میان بخش عظیمی از این اطلاعات اسامی افراد مشهوری اعم از سیاستمداران، ورزشکاران، دلالان اسلحه، جاسوسان و حتی ورزشکاران به چشم می‌خورد.

بر این اساس بیش از 200 هزار شرکت تاسیس شده‌اند که افراد مشهور برای فعالیت‌های مالی خود از آنها استفاده می‌کردند.برخی از دوستان «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه،‌«لیونل مسی» ستاره فوتبال، «سرگئی رولدوگین» نوازنده مشهور ویولون ، «زیگموندور گونلاگسون» نخست وزیر ایسلند، «تمیم بن حمد» پادشاه سابق قطر، «جاسم بن حمد» نخست وزیر سابق قطر، «خلیفه بن زاید آل نهیان» حاکم ابوظبی امارات، «احمد عثمان» رئیس جمهور سابق سودان از جمله این افراد هستند.

این گزارش در پی تحقیقات یک ساله کنسرسیوم جهانی روزنامه‌نگاران محقق (ICIJ)‌ و خبرنگاران روزنامه زوددویچه بر روی 11.5 میلیون سند افشا شده، گردآوری شده است. این اطلاعات مربوط به سال 1975 تا پایان سال گذشته است و از آن با عنوان تحقیقی یاد شده که هرگز در این ابعاد بر روی شرکت‌های خارجی صورت نگرفته است.

بر طبق بیانیه‌ای که کنسرسیوم جهانی روزنامه‌نگاران محقق منتشر کرده است از دیگر اشخاصی که به نام آنها اشاره شده می‌توان به رئیس‌جمهور اوکراین و نخست‌وزیر ایسلند و پاکستان و پادشاه عربستان اشاره کرد. گزارش را گروهی بیش از 370 خبرنگار از بیش از 70 کشور  مورد بازبینی قرار گرفته است.

«گابریل زاخمن»  اقتصاد‌دان دانشگاه برکلی در این مورد گفت: «این اطلاعات نشان می‌دهد که تا چه حد ریشه‌های رفتارهای مضر و جنایی در شرکت‌های برون‌مرزی عمیق است.»

هنوز فرد اصلی منبع افشای اطلاعات مشخص نشده اما شرکت موساک فونسکا 40 سال است که فعالیت می‌کند و تاکنون گزارشی درباره تخلف این شرکت منتشر نشده است.

82021457-70626745

به گزارش رویترز، کمیته اخلاقی فیفا که نهاد مسئول ریشه کنی فساد در نهاد حاکم بر فوتبال جهان اعلام کرد که یک عضو این کمیته تحت تحقیقات مقدماتی قرار گرفت.
کمیته اخلاقی فیفا در مورد خوان پدرو دامیانی به علت رابطه تجاری احتمالی با یوجینو فیگوئردو اروگوئه ای که سال گذشته در زوریخ بازداشت شد، تحقیق می کند.
هانس یواخیم اکرت قاضی ارشد کمیته اخلاقی فیفا، اخیرا از رابطه میان این دو نفر آگاه شده است. فیگوئردو پیشتر ریاست کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی را به عهده داشته است.
دامیانی گفت که زمانی که فیگوئردو به فساد مالی متهم شد، ارتباط خود را با او قطع کرد و وقتی این مسئله روشن شد بلافاصله به ارتباط حرفه ایش با او پایان داد.
اسنادی که روزنامه های پاناما منتشر کرده اند، ارتباط احتمالی بین این دو نفر را فاش کرده است.
افشای این داده ها توسط کنسرسیوم بین المللی روزنامه نگاران تحقیقی برمبنای پرونده های شرکت حقوقی موساک فونسکا در پاناما انجام شده است.
اکرت رئیس کمیته اخلاقی فیفا ، بازرس ارشد این کمیته را از این موضوع با خبر کرد و او نیز بلافاصله تحقیقات مقدماتی در مورد این ادعاها را آغاز کرد.
انتشار این خبر در حالی است که فیفا برای بازسازی خود بعد از بحران بی سابقه ای که از سال گذشته میلادی آغاز شد، تلاش می کند.
کمیته اخلاقی فیفا چندین عضو ارشد این نهاد از جمله سپ بلاتر رئیس سابق فیفا و میشل پلاتینی رئیس اتحادیه فوتبال اروپا را به علت اقدامات غیراخلاقی مورد تحقیق قرار داد و آنها را محروم کرد. این کمیته از سال 2012 به دو بخش تحقیق و داوری تقسیم شد.
دامیانی رئیس پنارول یکی از محبوب ترین تیم های اروگوئه است که از زمان تشکیل این کمیته در آن عضویت داشته است. او در حال حاضر عضو بخش داوری است.
فیگوئردو 83 ساله یکی از هفت مقام بازداشت شده در ماه مه گذشته در زوریخ است که این بازداشت ها باعث شد بحران فیفا در کانون توجه جهانی قرار گیرد. فیگوئردو که در ماه دسامبر به اروگوئه مسترد شد، به پول شویی و دریافت رشوه برای فروش حق پخش تلویزیونی مسابقات فوتبال در قاره آمریکا متهم شده است. دادستانی اروگوئه در ماه فوریه اعلام کرد که فیگوئردو با تحویل بیش از 10 میلیون دلار سهام و املاک برای کاهش مجازات خود موافقت کرده است.
به گزارش گاردین، افشاگری روزنامه های پاناما در مورد تعارض منافع در کمیته اخلاقی فیفا که مسئول پاکسازی این نهاد است، می تواند نهاد حاکم بر فوتبال جهان را با بحران دیگری روبرو کند.
این اسناد بخشی از اطلاعات درز کرده از شرکت حقوقی موساک فونسکا است. این اسناد نشانگر رابطه خوان پدرو دامیانی عضو قدیمی کمیته اخلاقی فیفا با یوجینو فیگوئردو نایب رئیس ارشد سابق فیفا است بسیار گسترده تر از آن است که قبلا تصور می شد