شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اخباری ‌که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

اخباری ‌که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

 

اشتغال‌زایی احمدی‌نژاد برای جوانان چین و هند

محمد هاشمی تحلیلگر و رئیس دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به عملکرد محمود احمدی نژاد در زمان ریاست جمهوری گفت: در دولت‌های نهم و دهم در زمینه توقف توسعه و به انزوا کشیدن ایران در مجامع جهانی اتفاقات بدی برای ایران افتاد. به دلیل انزوای سیاسی و ایجاد تحریم‌های اقتصادی، دولت مجبور بود تحریم‌ها را دور بزند که همین کار باعث شد تا فسادهای گسترده و بی سابقه در ایران رخ بدهد.                                           160402101606

پرونده‌های سه هزار میلیاردی و نفتی نمونه‌های بارز این مسئله است. هیچگاه در ایران شاهد نبودیم که یک دکل نفتی گم شود اما در دولت نهم و دهم این اتفاق افتاد. فسادهای گسترده در کشور حاصل سیاست‌های غلط دولت گذشته بود که دامن کشور را گرفته است. ناهنجاری‌های اجتماعی در زمان اصول‌گرایان رشد پیدا کرده است. گزارش‌هایی منتشر شده است که سن مصرف مواد مخدر به زیر 15 سال رسیده است. در دولت اصلاحات ما به خود کفایی گندم رسیدیم اما در دولت احمدی نژاد خود کفایی را گرفتیم و گندم از خارج وارد کردیم و تقریبا 800 درصد مصرف گندم کشور را وارد کردیم. دولت احمدی نژاد به جای اینکه فرصت شغلی برای جوانان ایران ایجاد کند، فرصت شغلی برای جوانان کشورهای بیگانه مانند چین، ترکیه و هند بوجود آورد. آقای هاشمی مشکلی با حضور در نماز جمعه ندارند. مردم هم در این سال‌ها از ایشان خواسته‌اند در نماز جمعه حضور پیدا کنند اما در این موانعی وجود دارد که اجازه نمی‌دهد آیت‌الله هاشمی در نماز جمعه شرکت کند. این خبر در عصر ایران منتشر شد.

کارت اعتباری خرید کالا دوباره به جریان افتاد

طرح کارت اعتباری خرید کالا که از مهر سال گذشته مطرح شد و در نهایت تا پایان این سال به مرحله اجرا نرسید، قرار است که در سال جاری با تغییراتی در شرایط آن، اجرایی شود که به گفته رییس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی، جزئیات آن طی یکی – دو روز آینده توسط بخش دولتی اعلام می‌شود.این خبر در ایسنا منتشر شد.

احمدی نژاد سال 96 برمی گردد!

رئیس جمهور سابق کشورمان احتمال کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ را رد نکرد.محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور سابق کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شما در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 کاندیدا خواهید شد یا نه؟ گفت: انشاالله سال 96 همه همدیگر را خواهیم دید. این خبر در تسنیم منتشر شد.

دست دادن با دستکش اشکالی ندارد

علی مطهری گفت: برخی اتهاماتی که به منتخب سوم اصفهان زده اند قابل اثبات نیست و اینگونه ابطال آراء قانونی نبوده است. علی مطهری در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس در جمع خبرنگاران گفت: این موضوع باید به نظر مجلس در بررسی اعتبارنامه ها موکول می‌شد و این کار شاید بهتر بود و ضمن اینکه اتهاماتی که دادند محکم نیست. نظیر اینکه ایشان در خارج از کشور با مردی مصافحه کرده هم خیلی قابل اثبات نیست ضمن اینکه دست دادن در صورتی که با دستکش باشد بلااشکال است. این خبر در ایسنا منتشر شد.

هشدار روزنامه اصلاح‌طلب به دولت

روزنامه اصلاح‌طلب مردم‌سالاری امروز یکشنبه 95/1/15 در بخش سرمقاله خود نوشت: دولت روحانی از زمان روی کار آمدن توانسته است در برخی از حوزه‌ها به موفقیت‌های قابل توجهی دست یابد حوزه‌هایی نظیر سیاست خارجه،رفع تحریم‌های فراگیر بین‌المللی، امنیت و ثبات داخلی و کاهش و کنترل تورم افسار‌گسیخته موارد مهمی ‌بوده‌اند که دولت روحانی در طی 2سال و نیم گذشته به توفیق نسبی دست یافته است. اما دو موضوع مهمی‌که می‌تواند موفقیت و مقبولیت دولت روحانی را به شدت به محاق ببرد و شاید حتی شکست سنگین انتخاباتی را در انتخابات ریاست جمهوری96 بر این دولت تحمیل نماید اولی تداوم وضعیت رکود اقتصادی و دومی‌نیز عدم بهبود وضع معیشتی طبقات کم درآمد جامعه است.در واقع این دو موضوع مهم پاشنه‌آشیل دولت روحانی محسوب می‌گردد و دولت اگر مایل است تا یک پیروزی انتخاباتی قاطع و بی‌دردسری داشته باشد می‌بایست هرچه زودتر نسبت به حل این دو معضل اقتصادی کمر همت بگمارد.

112 عملیات انتحاری داعش در یک ماه

سایت “اعماق” وابسته به داعش با ارائه آماری از این عملیات، تأکید کرد که بیشتر این عملیات به وسیله کمربند انفجاری و یا انفجار خودروهای بمبگذاری شده صورت گرفته است.بر اساس این گزارش، عناصر داعش طی ماه مارس در 66 عملیات نیروهای عراقی را هدف قرار دادند، و 46 بار هم به نیروهای ارتش سوریه و مخالفان و نیروهای پیشمرگه و یگانهای کرد حمله کرده اند. این خبر در شبکه خبری العالم منتشر شد.

تلاش برای رفع ممنوع‌الکاری استاد شجریان

فرزاد طالبی پس از دو دوره سرپرستی دفتر موسیقی، سرانجام از سوی وزیر ارشاد به عنوان مدیرکل این دفتر انتخاب شد. او در اولین گفت‌وگوی خود درباره وضعیت فعالیت شجریان و انتشار آثار او به «ایلنا» گفت: ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد که موانع فعالیت استاد شجریان برداشته شود و مخاطبان امکان دسترسی به آثار ایشان را داشته باشند. محمدرضا شجریان از سال 88 تاکنون هیچگونه فعالیتی در فضای رسمی موسیقی کشور نداشته و صدا و تصویر او نیز از صداوسیما پخش نمی‌شود. آیا بیماری استاد آواز ایران باعث می‌شود که موانع فعالیت‌های او برداشته شود؟ آیا روحانی و دولتش که صدای شجریان را سفیر فرهنگی ایران می‌دانند، می‌توانند موانعی که برای فعالیت‌های هنری محمدرضا شجریان ایجاد شده را رفع کنند؟

افشاگری ابتکار درباره وضع سابق «پردیسان»

معصومه ابتکار در گفت‌وگویی گفت: وضع پارک پردیسان در زمان تحویل به ما نامناسب بود. این پارک مهم‌ترین مرکز مبادله اسلحه، موادمخدر و تجارت انسان بود و در واقع همین پارک پردیسان یک فاجعه بود.وی ادامه داد: در همین محوطه‌ای که باید پارک طبیعت ایران باشد، ما دو سه ماه کار کردیم و بعد از حدود چهار ماه یک عملیات گسترده پاکسازی با همکاری آگاهی و کلانتری انجام گرفت که منجر به یافتن محموله‌های اسلحه از داخل پارک و انتقال آن به بیرون شد.رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: پارک پردیسان، پارکی است که دست دولت است و البته قصد فروش آن را داشتند و جلوی فروش آن را هم گرفتیم، شاید به دلیل اینکه دیگر نمی‌توانستند بفروشند، رها شده و دست تجار اسلحه، موادمخدر و قاچاق انسان افتاده بود. حتی متاسفانه فرمانده عملیات پاکسازی پارک پردیسان، سردار کاشانی، دو سه ماه بعد جلوی پارک ترور و شهید شد و ما یک سال بعد برای آن مرحوم مراسم برگزار کردیم که سردار ساجدی‌نیا و همکاران ایشان در نیروی انتظامی هم حضور پیدا کردند. این گفت و گو توسط سایت «رویداد 24» منتشر شده است.

ایران در سال 2016 میلادی چندمین ارتش دنیا است؟

موسسه ” گلوبال فایرپاور ” در رزوهای گذشته آمار جدیدی را از رتبه‌بندی ارتش‌های دنیا منتشر کرده که در این آمار ایران به رتبه 23 جهان رسیده و این موضوع در حالی رخ داده که کشورهایی مانند آلمان و یا ارتش ترکیه که تا دندان به سلاح‌های روز دنیا مجهز هستند از رتبه خود در میان 10 ارتش برتر دنیا سقوط کرده اند. رتبه‌هایی که در بعد نظامی به ایران در تمام موسسه‌های معتبر نظامی تاکنون داده شده فقط براساس توان نطامی ارتش ایران است و توان رزمی ” سپاه پاسداران ” و ” بسیج ” هیچگاه در آمارهای این موسسات به حساب نیامده است که با توجه این مطلب اگر این موسسات توان رزمی ” سپاه ” را مخصوصا در زمینه ” موشکی ” وارد کند و اگر میزان نیروهای نظامی که در ” بسیج ” در حال دفاع از ایران هستند را حساب کنند، جایگاه ایران نه تنها در میان در ” 10 ارتش ” برتر دنیا است بلکه احتمالا جزء ” 5 کشور ” برتر نظامی خواهد شد. این خبر را باشگاه خبرنگاران منتشر کرده است.

در عید هر ایرانی چقدر بنزین سوزاند؟

در طول تعطیلات پایانی اسفند ماه سال گذشته تا پایان نوروز سال جاری بیش از دو میلیارد و ۱۵۰ ملیون لیتر بنزین و گازوئیل در کشور مصرف شد.به عبارت دیگر، در دوره ۱۷ روزه آغاز سفرهای نوروزی، با ثبت رکوردهای جدید مصرف بنزین به طور متوسط هر ایرانی بیش از ۳۰ لیتر بنزین و گازوئیل مصرف کرده است.این خبر را خبرگزاری مهر منتشر نموده است.

نظر عارف درباره توافق با لاریجانی بر سر ریاست مجلس

محمدرضا عارف منتخب مردم تهران در دهمین مجلس شورای اسلامی در گفت و گویی، در پاسخ به این پرسش که برخی روزنامه‌های اصلاح طلب امروز خبر داده‌اند که اکثریت اصلاح طلبان بر بقای لاریجانی در ریاست مجلس اتفاق نظر دارند و از طرف دیگر گفته می‌شود که بین شما و لاریجانی برای پذیرش ریاست و نایب رئیسی توافق شده است، این موضوع را تأیید می‌کنید یا خیر؟ اظهار داشت: اگر آن روزنامه اصلاح طلب و رسانه دیگری تعیین تکلیف می‌کند و دستور می‌دهد، چشم.وی ادامه داد: اگر تصمیم با مجلس است، باید رسانه‌ها اجازه دهند تا مجلس تشکیل شود و در فضای کارشناسی و اکثریت فراکسیون‌ها تصمیم گیری صورت گیرد و من این موضوع را تکذیب می‌کنم.منتخب مردم تهران در مجلس دهم در پاسخ به این پرسش که آیا توافقی بین شما و آقای لاریجانی برسر کرسی ریاست مجلس صورت گرفته است، افزود: تکذیب می‌کنم و هیچ صحبتی نشده است؛ فقط آقای دکتر لاریجانی با بنده تماس گرفت و پیروزی ما را تبریک گفت و ما فقط همین ارتباط را داشتیم.این گفت و گو را تسنیم منتشر کرده است.

واکنش ابوترابی‌فرد به عبارت جمعه سیاه

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد در واکنش به «جمعه سیاه» خواندن هفتم اسفندماه 1394 توسط محمد باقری، نماینده مردم بناب در مجلس نهم، گفت: روز انتخابات یکی از روزهای اوج اقتدار نظام جمهوری اسلامی بود.نماینده مردم تهران ادامه داد: مشارکت بیش از 62 درصدی ملت ایران در این انتخابات که در بالاترین سطح انضباط و بهترین نوع مشارکت مردمی آن هم با الهام از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب برگزار شد، نشان‌دهنده اقتدار نظام اسلامی است.وی از همکارانش در مجلس شورای اسلامی خواست تا در انتخاب واژه‌ها در نطق‌ها و سخنان‌شان توجه و دقت بیشتری داشته باشند. این خبر را باشگاه خبرنگاران منتشر کرده است.

دلیل انتقال مهدی هاشمی به بیمارستان

وکیل مهدی هاشمی از دلیل انتقال موکلش به یکی از بیمارستان‌های تهران خبر داد.سید محمود علیزاده طباطبایی، با اشاره به خبر انتقال مهدی هاشمی از اوین به یکی از بیمارستان‌های تهران عنوان کرد: پیش از این مهدی هاشمی به علت توده‌ای که مثانه‌اش قرار داشت، مورد عمل جراحی قرار گرفته بود و این توده خارج شد.او افزود: احتمالا برای مراقبت‌ها و کنترل‌های بعد از عمل نیاز بوده که مهدی تحت نظر پزشک قرار گیرد بنابراین احتمال می‌دهم علت انتقال وی به بیمارستان همین موضوع باشد.این خبر را انتخاب منتشر کرده است.

آیت الله هاشمی از ریاست مشکینی و مهدوی کنی حمایت می کرد

ياسر فرزند آيت‌ا… هاشمي درباره احتمال کاندیداتوری پدرش برای ریاست مجلس خبرگان می‌گوید: « آقاي هاشمي همواره به دنبال حضور افراد متعهد و امتحان پس داده در رأس مجلس خبرگان بودند. به همين دليل هم از رياست آيت‌ا… مشكيني و آيت‌ا… مهدوي كني حمايت كردند و به اين دو بزرگوار در اداره مجلس خبرگان كمك مي‌كردند. در شرايط كنوني نيز اگر ايشان تشخيص بدهند شخص ديگري توانايي اداره مجلس خبرگان را دارد اين احتمال كه خودشان كانديداي رياست نشوند بسيار زياد است. با اين وجود اگر احساس تكليف كنند و احساس كنند در صورت عدم حضور ايشان رياست مجلس خبرگان به دست افرادي خواهد افتاد كه از صلاحيت كافي در اين زمينه برخوردار نيستند قطعا كانديدای رياست مجلس خبرگان خواهند شد.»

اقدام هاشمی به ضرر سید حسن خمینی بود

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم در پاسخ به پرسش «فضای این دور از انتخابات خبرگان را چطور دیدید؟ زمانی که بحث کاندیداتوری سیدحسن خمینی مطرح شد برخی معتقد بودند که حضور ایشان به عنوان کاندیدای جوان ممکن است یک خیزش اجتماعی ایجاد کند. به هر حال بر اساس آمار همیشه میزان مشارکت در انتخابات خبرگان کمتر از سایر انتخابات بوده است. اما اینطور گفته می شد که با وجود این چهره ها و همزمانی آن با انتخابات مجلس این احتمال وجود دارد که میزان مشارکت بالاتر برود. ولی او رد صلاحیت شد. برآورد شما از این موضوع چه بود؟» گفت:

من به مسئله اصلا سیاسی نگاه نمی کنم. در واقع در اینجا مسئله اجتهاد سیدحسن خمینی مطرح بود. برای شخص من با توجه به شناختى که از او داشتم و با توجه به هوش و ذکاوتی که از این خانواده سراغ دارم قابل قبول بود که ایشان به مرتبه اجتهاد دست پیدا کرده باشد، اما قضاوت من مبنا نیست.

به اعتقاد من یک اشتباهی در این قضیه رخ داد. این اشتباه پیش درآمدی بود که آقای هاشمی نسبت به سیدحسن خمینی داشت. به عبارت دیگر کاندیداتوری سیدحسن خمینی خیلی عادی و طبیعی نبود. کاندیداتوری ایشان با تشویق و اصرار آقای هاشمی بود. این خود به مسئله معنای دیگری داد. این امر موجب شد در عرصه سياست و رسانه ها احساساتی برانگیخته شود که در مورد انتخابات خبرگان طبیعی نبود. انتخابات خبرگان انتخاباتی غالبا غیرسیاسی است. نباید در انتخابات خبرگان شاهد اردوکشی باشیم. اما متاسفانه این اتفاق افتاد. اگر سیدحسن خمينى خودش شخصا و راسا اعلام کاندیداتوری می کرد شاید اصلا این اتفاقات نمی افتاد. تعبیر چندى پيش به «آیت الله» و «علامه» برای سید حسن خمینی از سوی آقای هاشمی اقدام زودهنگامی بود.

سيد حسن خمینی به واقع شخص فاضلى است که گستره اطلاعات خوب و وسیعی دارد. دانش و اطلاعات ایشان منحصر به فقه و اصول هم نیست. ایشان علاوه بر ان كه  در فقه و اصول سابقه دارد؛ زبان می داند و دانش حکمی و عرفانی و فلسفی خوبی دارد. علاوه بر همه این ها به دلیل هوش و ذکاوت و قدرت ذهنی که دارد در علوم دیگری هم ورود کرده و دامنه معلومات و اطلاعاتش گسترده تر از این حرف هاست. اما آقای هاشمی باید اجازه می داد یک چنین تعبیری از سوی دیگران مطرح می شد. یا اگر هم بنا بود از سوی ایشان مطرح شود بعد از گذشت زمان بيشتری اتفاق می افتاد. به گونه ای که مسئله قبل از تاکید آقای هاشمی بین و روشن تلقی می شد. این اقدام زودهنگام آقای هاشمی به زیان سیدحسن خمینی تمام شد. متن کامل این گفت‌وگو توسط خبرگزاری خبرآنلاین منتشر شده است.

ردپای یک ایرانی در بزرگترین پرونده فساد مالی عراق

نام یک شهروند ایرانی در بزرگترین فساد مالی در عراق منتشر شده است. 2 رسانه غربی مدعی کشف بزرگترین پرونده فساد مالی در بخش نفت عراق شدند. براساس این ادعا، شماری از وزیران و مقامات ارشد عراق و یک شرکت نفتی مستقر در موناکو در مالکیت یک ایرانی در این پرونده بزرگ فساد مالی و رشوه در عراق دخالت داشتند. فبرفاکس میدیا و هافینگتن پست این گزارش را درباره پرونده فساد مالی در بخش نفت عراق منتشر کرده اند. نام افرادی چون حسین شهرستانی وزیر آموزش عالی و وزیر سابق نفت و معاون سابق نخست وزیر در امور انرژی، عبدالکریم العیبی وزیر نفت در دولت سابق، ضیاء جعفر الموسوی و کفاح نعمان مدیران شرکت نفت جنوب و عدی القرشی یکی از مقامات ارشد شرکت نفت جنوب عراق در این پرونده فساد مالی آمده است. همچنین نام باسل جراح به عنوان حلقه اتصال میان مقامات ارشد عراقی و شرکت نفتی “unaoil” در موناکو مطرح شده است. این شرکت نفتی به مالکیت یک ایرانی به نام “الف – ع” و مقر آن در موناکو است. براساس ادعای این نشریات غربی، نقش این شرکت، تماس با شرکت های بزرگ نفتی جهان و تضمین برنده شدن آنها در پروژه های نفتی در عراق است. باسل جراح یک شهروند عراقی مقیم خارج از عراق است. سایت عصر ایران این خبر را منتشر کرده است.