پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » رییس مجلس ایران:دلیل لغو سفر حسن روحانی به اتریش راهپیمایی سازمان مجاهدین خلق بوده است.

رییس مجلس ایران:دلیل لغو سفر حسن روحانی به اتریش راهپیمایی سازمان مجاهدین خلق بوده است.

دولت روحانی قرار بود ایام نوروز امسال را با دو سفر خارجی رئیس جمهور به پاکستان و اتریش آغاز کند. بر همین اساس اوایل امسال بود که آقای روحانی در رأس هیأتی به پاکستان سفر کرد که البته این سفر نیز با حاشیه های فراوانی روبه رو شد. بلافاصله پس از اتمام سفر به پاکستان برخی به بی نتیجه بودن این سفر پرداختند و انتقاداتی را علیه اهداف دولت از سفرهای خارجی بیان داشتند.

470516_532
به گزارش «تابناک»، البته برخی دولتی ها در پاسخ به این انتقادات به بیان دستاوردهای سفر پرداختند که همچنان نیز ادامه دارد؛ اما حاشیه های سفرهای خارجی رئیس جمهور، تنها به موضوع سفر به اسلام آباد ختم نشد. بنا بر اعلام قبلی، قرار بود آقای روحانی در روزهای یازدهم و دوازدهم فروردین ماه در رأس هیأتی عازم اتریش شود که فقط چند ساعت مانده به انجام این سفر دفتر رئیس‌جمهور اعلام کرد، سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اتریش، به دلایل امنیتی و به منظور انجام هماهنگی های بیشتر با توافق طرفین در زمان مناسب انجام خواهد شد.
این خبر کافی بود تا موج گمانه زنی ها در این باره شدت پیدا کند. در ابتدا رئیس جمهور اتریش در واکنش به لغو این سفر بیان داشت، علت لغو سفر روحانی دلایل امنیتی نبود. من کارشناس امنیتی نیستم اما پلیس اتریش به صراحت اعلام کرد، همه اقدامات لازم را با در نظر گرفتن تدابیر بسیار شدید امنیتی و استانداردهای مدنظر، مطابق دیدارهای رؤسای جمهور روسیه، چین و حتی چند سال قبل، کنفرانس اروپا و آمریکا که با شرکت جورج بوش، رئیس جمهور پیشین آمریکا در اتریش برگزار شد، تدارک دیده شده بود. وی حتی در ادامه اظهاراتش اعلام کرد، سفر روحانی به اتریش در دوران رئیس جمهور آینده اتریش که جانشین من است، برگزار خواهد شد.
این اظهارات باعث شد، در رابطه با علت واقعی لغو این سفر شائبه های فروانی بوجود بیاید. بر همین اساس در طول این مدت نیز شایعه های فراوان دیگری نیز به وجود آمد. اگرچه بعد از این کشمکش ها برخی منابع آگاه داخلی و همچنین یک روزنامه اتریشی علت لغو این سفر را مخالفت دولت اتریش با ممانعت از برگزاری یک تظاهرات ضد جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند.
روزنامه «دی‌پرس» در شماره روز چهارشنبه ۱۱ فروردین خود و به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داده که دولت ایران از دولت اتریش خواسته بود تا از برگزاری یک تظاهرات علیه جمهوری اسلامی همزمان با سفر روحانی به وین ممانعت کند؛ اما دولت اتریش اعلام کرده که نمی‌تواند مانع حق اشخاص و گروه‌ها برای برپایی تظاهرات و تجمع صلح‌آمیز شود و با این درخواست مخالفت کرده است.
حتی در این روزها برخی رسانه های خارجی در شایعات عجیب تر، علت اصلی لغو این سفر را اختلافات داخلی برخی مسئولان ارشد کشور اعلام کرده اند!
کار به جایی رسید که وزیر بهداشت نیز در واکنش به هجمه ها علیه لغو سفر به اتریش، اقدام رئیس جمهور را اقدام انقلابی نامید. امروز نیز علی لاریجانی رئیس مجلس در واکنش به لغو سفر رئیس جمهور آن را اقدام درستی ارزیابی کرد و علت آن را بی‌توجهی دولت اتریش به درخواست تیم حفاظتی رئیس‌جمهور مبنی بر لغو مجوز راهپیمایی گروهک تروریستی منافقین در جریان سفر روحانی به این کشور اعلام کرد.
پرسش اینجاست؛ در حالی همچنان جنجال بر سر این سفر ادامه دارد که هنوز مشخص نیست، چرا از ابتدا اطلاع رسانی دقیقی در این رابطه صورت نگرفت تا همگان نسبت به دلیل آن توجیه شوند و جلوی این همه شایعه و تخریب گرفته شود.
رییس مجلس ایران از لغو سفر حسن روحانی به اتریش استقبال کرده و گفته دلیل لغو سفر راهپیمایی سازمان مجاهدین خلق بوده است.
قرار بود رییس‌جمهوری ایران ۱۱ فروردین به اتریش برود اما دفتر آقای روحانی اعلام کرد این سفر “به دلایل امنیتی و به منظور انجام هماهنگی‌های بیشتر با توافق طرفین در زمان مناسب انجام خواهد شد.”
این اولین بار است که یک مقام جمهوری اسلامی تظاهرات مخالفان جمهوری اسلامی را دلیل لغو سفر اتریش اعلام می‌کند. در بیانیه دفتر ریاست جمهوری ایران بدون دادن جزئیات بیشتر فقط به “دلایل امنیتی” اشاره شده و وزیر بهداشت ایران هم که قرار بود به این سفر برود در تلگرام خود نوشته “به خاطر مصلحت و منافع نظام” امکان بیان “خیلی از مسائل” وجود ندارد. علی لاریجانی به ایسنا، خبرگزاری دانشجویان ایران می‌گوید دولت اتریش به درخواست تیم حفاظتی رییس‌جمهوری ایران برای لغو مجوز تظاهرات سازمان مجاهدین خلق در جریان سفر “بی‌توجهی” کرده است.
آقای لاریجانی لغو سفر را “تصمیمی درست” خوانده است.
او از چگونگی بازتاب این موضوع در رسانه‌های داخلی ایران انتقاد کرده و گفته است “بر اساس اخبار دریافتی زمینه سفر از نظر امنیتی وجود نداشت اما در داخل برخی رسانه‌ها با استناد به سخنان رییس‌جمهوری اتریش گفتند مشکل امنیتی در این کشور وجود نداشت [که مانع سفر باشد].”
هاینتس فیشر، رییس‌جمهوری اتریش در مصاحبه‌ای به بی‌بی‌سی فارسی گفته بود حق تظاهرات و تجمع در قانون اساسی اتریش آمده است و نمی‌توان آن را ممنوع اعلام کرد اما در عین حال آقای فیشر اطمینان داده بود که قرار بوده بین تظاهرات‌کنندگان و آقای روحانی فاصله زیادی ایجاد شود و تدابیر لازم وجود داشته که آقای روحانی صدای تظاهرات‌کنندگان را نشنود و آنها را نبیند.
حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت ایران هم که قرار بود در این سفر همراه آقای روحانی باشد در کانال تلگرام خود نوشته است: “در همین حد و با اطلاع دقیق از جزئیات رویداد، اعلام می‌کنم که رییس‌جمهوری شجاعانه و از موضع عزت، حکمت و مصلحت یک تصمیم انقلابی گرفت. این تصمیم، مستحق تکریم و قدرشناسی است یا تخریب؟ و آیا شایسته است که به‌دلیل عدم امکان بیان خیلی از مسایل (به خاطر مصلحت و منافع کشور)، بهره‌برداری سیاسی شود و افراد و تریبون‌ها حقوق مردم را نادیده بگیرند؟”
او هم از رسانه‌های داخلی مخصوصا “رسانه ملی” انتقاد کرده و گفته رسانه‌های داخلی نباید به جای استناد به بیانیه دفتر آقای روحانی، به حرف‌های رییس‌جمهوری اتریش استناد می‌کردند.
وزیر بهداشت ایران نوشته است: “من دیپلماسی بلد نیستم ولی غرور دینی و ملی آقای روحانی و استواری و سخت‌گیری ایشان در برخورد با تروریست‌ها و آدم‌کش‌ها را می‌ستایم.”
حدود یک هفته قبل از لغو سفر اتریش، آقای روحانی به همراه جمعی از وزرای کابینه به پاکستان سفر کرد اما سفر او به عراق که قرار بود بعد از سفر اتریش انجام شود، لغو شد

بزرگترین ولخرجی تاریخ جمهوری اسلامی در تور اروپایی دولت و تضاد با چهارمین گام اقتصاد مقاومتی / تدبیر دولت روحانی : 55 میلیارد دلار سرمایه گذاری ایرانی برای خروج از رکود اروپا در مقابل 2 میلیارد دلار سرمایه گذاری برای صنایع داخلی

همچنین مبتنی بر صحبت های محمد باقر نوبخت، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور؛ 2 میلیارد دلار را برای راه اندازی مجدد 7 هزار واحد تولیدی نیاز است که اگر این را بخواهیم به 52800 واحد تولیدی راکد کل کشور تعمیم دهیم نیاز به 15 میلیارد دلار داریم ولی آنچه دولت برای سال 95 برای ارائه تسهیلات ارزان قیمت در نظر گرفته است بنا بر اظهارات نوبخت حداکثر 2 میلیارد دلار خواهد بود.

گروه اقتصادی- رجانیوز: رهبر معظم انقلاب در اولین روز سال جاری، برنامه کشور برای حل مشکلات اقتصادی را تشریح نمودند.

به گزارش رجانیوز؛ حضرت آیت الله خامنه ای، اقتصاد مقاومتی را تنها راه شکستن تحریم ها و حل مشکلات اقتصادی کشور دانسته اند و ده اقدام اساسی را برای اجرای آن تعیین نمودند. سه اقدام اول در سه گزارش قبلی مورد بررسی قرار گرفت . دراین گزارش چهارمین اقدام را مورد بررسی قرار می دهیم. مقام معظم رهبری گام چهارم را اینگونه توصیف نمودند.

چهارم؛ ما پولهایی داریم در خارج از کشور؛ [مثلاً] نفت فروخته‌ایم، پولش را به ما نداده‌اند. در قضیه‌ی برجام بنا بر این شد که این پولها برگردد -البتّه اکثرش برنگشته، اغلبش برنگشته و دچار مشکل است؛ دست آمریکایی‌ها را انسان مشاهده میکند پشت این [قضیه]؛ البتّه انگیزه‌های دیگری هم وجود دارد، لکن بدجنسی بعضی از دستگاه‌های آمریکایی موجب شده است که این پولها برنگردد؛ لکن بالاخره برخواهد گشت- وقتی‌که این پولهای موجود ما در خارج که حالا هر چند ده میلیاردی که هست برگشت، در مصارفی به کار نرود که این پول هدر بشود. این پولی است که وارد کشور میشود، کشور نیاز دارد و در درجه‌ی اوّل مثلاً تولید است؛ مواظب باشند این پولی که وارد میشود، هدر نرود، از بین نرود، صَرف خریدهای بی‌مورد، صَرف کارهای بی‌جا، صرف اسرافها نشود؛ یعنی مدیریت منابع مالی‌ای که از بانک‌ها و مراکز خارجی به کشور وارد میشود.

قبل از شروع هر تحلیلی به سه گذاره زیر توجه فرمایید:

1- در سال گذشته خبرها و نقل قول های متعددی از میزان پول های بلوکه شده ایران در خارج از کشور منتشر شد که در جدول زیر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

2-  وضعیت فعلی واحدی های تولیدی به این شرح می باشد:

3- در جریان این سفر چهار روزه دولت ایران، چهارده سند همکاری به ارزش 22 میلیارد یورو با ایتالیا و بیست سندهمکاری به ارزش 33 میلیارد یورو با فرانسه به امضا رسید. در مجموع در سفر روحانی به اروپا 34 سند همکاری به ارزش 55 میلیارد دلار به امضا رسید که حدود 25 میلیارد دلار آن مختص به خرید 118 فروند هواپیمای ایرباس می باشد.

4- محمد خزاعی معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران در کنفرانس خبری که در بهمن ماه سال گذشته داشت است در خصوص میزان سرمایه گذاری خارجی در سال 94 گفت: