شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » صدور مداح های بسیج و سپاه به سوریه برای رپ خوانی صفوی!!

صدور مداح های بسیج و سپاه به سوریه برای رپ خوانی صفوی!!

دبی-العربیه.نت، فارسی خبرگزاری رویترز، گزارشی از حضور مداحان ایرانی در جنگ‌های داخلی سوریه منتشر کرده است؛ مداحانی عمدتا نزدیک به علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی که بارها تصاویرشان با لباس‌های نظامی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

در این گزراش آمده است: صدای مردی که صورتی پوشیده از ریش دارد و به گردنش چفیه‌ای رنگی انداخته، بلند شد، در حالی که شعری دینی را می‌خواند. اطراف او هم ایرانی‌هایی تجمع کرده بودند که سینه می‌زدند و بسیاری از آن‌ها شور گرفته بودند.

سعید حدادیان در سوریه، مداح مشهور ایرانی، در میان داوطلبان جنگ در سوریه، سروده‌اش را می‌خواند. ویدیوی این مراسم ماه ژانویه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان از نقش سیاسی رو به افزایش مداحانی دارد که مورد احترام تندروها در ایران هستند.

e49a79e7-996e

محمد جواد اکبرین پژوهشگر امور دینی ایرانی که در شهر قم تحصیل کرده و هم‌اینک در خارج از کشور به سر می‌برد، در این باره گفته است: «در کشوری که موسیقی ممنوع است و جوانان کم سن و سال راهی برای تخلیه انرژی خود ندارند، چنین جایگزینه‌هایی رسمی می‌یابند که مشکل ساز هم نیست».

اکبرین افزوده است: «مداحی نسخه‌ای از موسیقی رپ و راک است. مداحان سرودهای خود را با همان شور و تحریک می‌خواند، گاهی هم با همان آهنگ موسیقی اصلی، بر روی آهنگ‌های یک ترانه اصلی سروده‌ای از عشق دینی را می‌خوانند».

در دوره اخیر، مداحان نقش برجسته‌ای در افزایش شور و انگیزه برای حضور نظامی در سوریه ایفا کردند. انستیتوی مطالعاتی واشینگتن برای سیاست‌های خاوردور می‌گوید که ماه گذشته، شمار کشته‌شدگان ایرانی در سوریه در حمایت از نظام بشار اسد رئیس جمهوری سوریه، به ۵۸ تن رسید که یک رکورد است».

حدادیان که عکس‌هایش هنگام حضور در جنگ سوریه با لباس نظامی منتشر شده در حالی دور بدنش را تیرهای مسلسل بسته بود، در ویدیویی که در اینترنت منتشر شده می‌گوید: «به سوریه رفتم تا از جنگجویان قدردانی کنم. آن‌ها کاری انجام می‌دهند که ما نمی‌توانیم آن را انجام دهیم».

دستکم شش مداح مشهور به سوریه سفر کرده‌اند. عکس‌ها و فیلم‌های ویدیویی آن‌ها نیز در این سفرها در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

در ایران، سی دی‌های مداحی‌ها روبروی مساجد فروخته می‌شود. در تهران کلاس‌های آموزش مداحی برگزار می‌شود. مداحان مشهور با سپاه پاسداران در ارتباط هستند که مهم‌ترین قدرت نظامی و اقتصادی در ایران به شمار می‌آید. موسسه‌های حکومتی هم به برخی از مداحان حقوق پراخت می‌کنند و تسهیلات دیگر ارائه می‌دهند.

حدادیان بارها در حضور علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایرانی و قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس مداحی کرده است. او همچنین عکس‌هایی با محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری پیشین ایران دارد که از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ حکومت کرد؛‌ دوره‌ای که شاهد شکوفایی مداحی‌ها در ایران بود.

امیرفرشاد ابراهیمی عضو سابق گروه انصار حزب‌الله که هم‌اکنون به عنوان خبرنگار در خارج از ایران فعالیت می‌کند در این باره می‌گوید: «احمدی نژاد روح تازه‌ای به مداحی دمید. دولتش از مداحان پشتیبانی کرد اما در عین حال از آن‌ها برای اهداف خاصش استفاده کرد».

تبلیغات

به نظر می‌رسد که مداحان در مسیر نقش تازه‌شان برای جذب داوطلبان به جنگ سوریه، از سوی حاکمیت، پشتیبانی تازه‌ای دریافت کردند.

حمید رضا علیمی از مداحان ایرانی در ویدیویی که سال ۲۰۱۳ منتشر شده، در جمع اعضای بسیج می‌گوید که سفارت ایران، ترتیب یکی از سفرهایش را به سوریه داده است.

عکس‌های منتشره در اینترنت، علیمی را در لباس نظامی نشان می‌دهد که به یک مسلسل کلاشنیکف اشاره می‌کند. همچنین در عکسی دیگر در حالی دیده می‌شود که در مقابل عکس حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان ایستاده است. حزب‌الله به شکلی علنی در کنار نیروهای دولتی سوریه می‌جنگد.

حمید رضا علیمی یکی دیگر مداحان اعزامی به سوریه

اکبرین می‌گوید: «آن‌ها از مداحان به منظور بسیج نیروهایشان برای جنگ سوریه استفاده می‌کنند… مداح برای تبلیغات بسیار مهم است».

مداحان به صورت ویژه سروده‌هایی درباره اهمیت دفاع از اماکن مقدس همچون حرم حضرت زینب نوه پیامبر در نزدیکی دمشق که یکی از مقدس‌ترین مزارهای شیعیان است، می‌خوانند.

در ماه‌های اخیر، منطقه زینیبیه در معرض چند انفجار انتحاری و انفجار خودروهای بمب‌گذاری شده توسط گروه دولت اسلامی موسوم به داعش قرار گرفت.

نقش مداحان اکنون همچون نقشی است که در جریان جنگ هشت ساله عراق و ایران در دهه هشتاد قرن گذشته ایفا کردند. آن‌ها آن هنگام دعوت به آزادسازی مزارهای شیعیان در عراق از سیطره صدام حسین می‌کردند. مداحان امروز اما تشکیلاتی‌تر فعالیت می‌کنند.

پس از انتخابات سال ۲۰۰۹ ایران و اعلام پیروزی احمدی‌نژاد در آن، مداحان در تجمعات بسیجی‌ها سروده‌هایی با خواست سرکوب اعتراض‌ها می‌خواندند. شماری از مداحان هم از جمله نیروهای سرکوبگر اعتراض‌ها بودند.

پشتیبانی حکومتی از مداحان ادامه دارد، هم‌اکنون از راه موسسه‌ای خیریه به نام «بنیاد» که دولت بخش اصلی بودجه آن را فراهم می‌کند