پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » سه هفته مانده به انتخابات پخش زنده اینستاگرام به دستور مقامات قضایی مسدود شد

سه هفته مانده به انتخابات پخش زنده اینستاگرام به دستور مقامات قضایی مسدود شد

بررسی کمپین حقوق بشر در ایران نشان می‌دهد که سرویس پخش مستقیم ویدیو در اپلیکیشن اینستاگرام در تهران و از حدود ساعت ۳ عصر روز ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ مسدود شده است.

یک منبع نزدیک شرکت ارتباطات زیرساخت که نخواست نامش فاش شود ضمن تایید مسدود شدن پخش مستقیم ویدیو در اپلیکیشن اینستاگرام به کمپین گفت:‌ «این مسدودیت بر اساس دستور مقامات قضایی صورت گرفته است.»

فیلترینگ این سرویس در حالی صورت می‌گیرد که فعالین ستاد‌های انتخاباتی،‌ به ویژه ستاد حسن روحانی و فعالین اصلاح طلب استفاده گسترده‌ای از سرویس پخش زنده در اینستاگرام و توییتر می‌کردند. اعضای ستاد انتخاباتی حسن روحانی با اعلام برنامه تقریبا تمام سخنرانی‌های فعالین سیاسی در ستاد‌های انتخاباتی را با استفاده از شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و توییتر به صورت زنده پخش می‌کردند.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایلنا اینستاگرام در ایران داری ۳۰ تا ۳۵ میلیون کاربر است. پیش از این در اسفند ماه ۱۳۹۵ محمود واعظی وزیر ارتباطات و فن‌اوری اطلاعات  در پاسخ به این سوال که برنامه‌ای برای فیلترینگ قابلیت پخش زنده ویدیو در اینستاگرام وجود ندارد؟ گفت:«این مساله را با دستگاه های دیگر در حال بررسی هستیم.»

تحقیقات کمپین نشان می‌دهد سرویس پخش زنده اینستاگرام به همان روشی مسدود شده است که سرویس تماس صوتی تلگرام در هفته گذشته مسدود شده بود. هر دو اپلیکیشن برای برقرای ارتباط مستقیم از پروتکل UDP استفاده می‌کنند. سیستم فیلترینگ ایران پس از مشاهده درخواست UDP با تغیر دادن مسیر ترافیک شبکه عملا ترافیک پخش زنده را به سمت سرورهای دیگری هدایت می‌کنند که در نهایت منجر به خارج کردن ترافیک این پخش زنده اینستاگرام از شبکه می‌شود.

این مشکل برای دریافت ویدیو‌های پخش زنده ایجاد نمی‌شود چرا که اینستاگرام برای پخش این ویدیو‌ها از چنین پروتکلی استفاده نمی‌کند. بنابراین فقط ارسال ویدیو به صورت پخش مستقیم مسدود شده است.

مسدود شدن این ویژگی بسیار مهم در حالی اتفاق میافتد که طی روز‌های اخیر فعالین سیاسی با استفاده از پخش زنده اینستاگرام انحصار رسانه‌ای صدا و سیمای حکومتی ایران را به چالش کشیده بودند به صورتی که بسیاری از این فعالین سیاسی که در جلسات سخنرانی شرکت می‌کنند از شرکت در برنامه‌های صدا و سیما محروم هستند.

منتظری دادستان کل کشور در تاریخ ۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ در گفتگو با خبرگزاری میزان با اشاره به فعالیت نامزد‌ها و ستاد‌های انتخاباتی در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی گفت: «به دادستان‌های سراسر کشور توصیه کرده ایم که رسانه‌های فضای مجازی را اعم از سایت‌ها یا سایر رسانه‌هایی که به صورت الکترونیک فعالیت می‌نمایند، رصد کنند.» او ادامه داد: «چنانچه هر سایتی محتوای مجرمانه داشته باشد، اگر اقدامات آن مشمول کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه باشد از آن طریق و یا اگر مسئله فوریت داشته باشد از طریق دادستان‌ها با حکم قضایی برخورد خواهد شد.»