جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » حقوق بشر » پارلمان اروپا خواستار «اقدام عاجل» برای آزادی بی درنگ هنگامه شهیدی شد

پارلمان اروپا خواستار «اقدام عاجل» برای آزادی بی درنگ هنگامه شهیدی شد

پارلمان اروپا دقایقی پیش با صدور بیانیه‌ای خواستار اقدام عاجل جمهوری اسلامی ایران برای آزادی فوری «هنگامه شهیدی» روزنامه نگار،فعال حقوق زنان و مشاور حجت الاسلام شیخ مهدی کروبی در امور زنان که « در 19 اسفند کاملا غیر قانونی بازداشت و هم اکنون 24مین روز اعتصاب غذای تر و 4مین روز اعتصاب غذای خشک خود را پشت سر گذاشته است »، شد.

به گزارش گزارشگران «انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر» از پارلمان اروپا در بروکسل، اعضای پارلمان اروپا با صدور بیانیه‌ای به عنوان «اقدام عاجل» (با استناد به گزارش‌های دقیق ارائه شده توسط وکلای مدافع حقوق زندانیان سیاسی و عقیدتی که در کادر «انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر» فعالیت می‌کنند) خواهان آزادی بی درنگ و بی قید و شرط «هنگامه شهیدی» که در وضعیت بسیار وخیمی به سر میبرد شدند.

در این بیانیه با اشاره به وضعیت بسیار وخیم  «هنگامه شهیدی» در 24 مین روز اعتصاب غذا متن کامل وصیتنامه او نیز آورده شده است.

متن وصيت نامه هنگامه شهیدی

«24 روز اعتصاب غذا و داروى خشك داشته‌ام و چند روزى است كه ديگر آب و چاى هم نمى‌نوشم. از همه حلاليت مي‌طلبم. برايم لباس سفيد بپوشيد و مرغ سحر بخوانيد. وصيت نامه‌ام را در دو برگ به بازجويم داده‌ام و گفته‌ام به خانواده‌ام بدهيد. چون فرصت دريافت كارت اهداى عضو نداشته‌ام اگر اعضاء بدن قابل اهدا بود، اهدايش كنيد.

در روز پايان بازداشت موقتم يا در خانه‌ام هستم يا در غسال‌خانه و اگر اين چنين باشد مسبب اين امر مسئولين خطاب به رئيس‌جمهور، اداره اطلاعات، دادستان و قوه قضائيه است.

من چيزى براى از دست دادن ندارم و جرمى مرتكب نشده‌ام. اگر بميرم هم هيچ اتهام و جرمى را قبول نمى‌كنم چون كارى انجام نداده‌ام. به كسى كه قتل انجام داده و مى‌خواهد اعدام شود ملاقات مي‌دهند، ولى به من نداده‌اند، ديگر هم تقاضاى ملاقات نمي‌كنم و شايد هم نباشم كه بكنم. چند روزى است كه ديگر چيزى نمي‌نوشم و در بهدارى هم نمى‌گذارم برايم سرم بزنند. قلبم اوضاع مناسبى ندارد. همچنين توان راه رفتن نيز ديگر ندارم و در سلولم سينه‌خيز خود را مي‌كشم. من ٤ يا ٥ روز ديگر بيشتر توان ندارم و ضمناً تمام اين صحبت‌ها را به بازجو و بهدارى زندان اوين نيز گفته‌ام. از همه اقوام و دوستانم حلاليت مي‌طلبم.»

http://www.eppgroup.eu/news/Call-for-immediate-release-of-Hengameh-Shahidi

http://kelam.ee/in-english/news/article-10