جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » جزئیات توافق ایران و القاعده در سوریه!

جزئیات توافق ایران و القاعده در سوریه!

  به گزارش تابناک دو روز پیش گزارشی مبنی بر «مذاکره مستقیم گروهی از طرف جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه گروه های وابسته به القاعده در سوریه» منتشر شد.
بر اساس گزارش معارضان سوری، جمهوری اسلامی ایران همزمان با دو گروه «احرار الشام» و «تحریر الشام» دو شاخه سازمان تکفیری موسوم به القاعده، بنیان گذاری شده توسط «أسامة بن لادن» و تحت مدیریت «ایمان الظواهری» بر سر سرنوشت شیعیان فوعه و کفریا مذاکره می کند.
پیش از این در جریان تخلیه حلب، قرار بود چندهزار نفر از شیعیان مظلوم این دو شهر از شهر خارج شوند؛ اما با خلف وعده ترکیه و گروه های تروریستی، تنها 300 نفر از این دو شهر خارج شدند! حالا این بار تهران تصمیم گرفته بدون وساطت ترکیه و روسیه به صورت مستقیم و با میزبانی قطر، با گروه های تروریستی مذاکره کند.
«حسام شافعی» به عنوان یکی از رؤسای هیئت مذاکره کننده با تأیید خبر مذاکره رو در رو با ایران، در صفحه شخصی خود نوشت: «جیش الفتح به عنوان سازمان اداره کننده استان ادلب، از گذشته با ایران در مورد اهالی شهرهای فوعه و کفریا مذاکره می کرد. در نتیجه مذاکرات من موضوع جدیدی نیست که بخواهد بر سر آن جنجال شود! ما در مقابل فوعه و کفریا، بر سر زبدانی مذاکره می کنیم و به صراحت باید بگویم طرف حساب ما در مذاکرات، جمهوری اسلامی ایران و حزب الله لبنان هستند! به عبارت دیگر بشار اسد در پرونده مذکور اصلا کاره ای نیست و [برای طرفین] کم ترین اهمیتی ندارد!!»
در مورد محتوای مذاکرات، اطلاعات قابل توجهی تاکنون به دست آمده است. قرار است با نظارت و ضمانت قطر، اهالی کفریا و فوعه اسلحه خود را به جیش الفتح تحویل داده و در مقابل اجازه خروج از شهر را پیدا کنند. در این میان، هر کس خواست می تواند در شهر بماند؛ اما هر کس خواست باید با ضمانت قطر شهر خود را ترک کرده و به استان حمص در قلمرو نظام بشار اسد منتقل شود. در مقابل شهرهای «زبدانی»، «مضایا» و «بلودان» توسط مسلحین تخلیه شده و به گروه مسلح «لواء القلمون» تحویل داده شود. این گروه مسلح تحت نظر روسیه متشکل از فراریان سابق ارتش است که سال های 2012 و 2013 در قالب ارتش ازاد سوریه علیه حکومت جنگیده اند؛ اما امروز از رفتار سابق خود پشیمان شده و می خواهند حافظ امنیت و آتش بس باشند!
 
مسلحین زبدانی، مضایا و بلودان با ضمانت ایران و حزب الله می توانند به استان ادلب یا درعا منتقل شوند و اگر کسی خواست در شهر خود بماند مشمول فرمان عفو عمومی بشار اسد می شود! همچنین 1500 نفر از زندانیان بشار اسد باید با تضمین ایران آزاد شده و به جیش الفتح در استان ادلب تحویل داده شوند. قرار است حتی الامکان، زنان زندانی در این توافق از زندان آزاد شوند.
علاوه بر این، آتش بس موقت به مدت 9 ماه در هرهای ادلب، معرة مصرین، تفتناز، راح حمدان و برخی مناطق ریف شمالی ادلب برقرار خواهد شد. علاوه بر این، 3 شهرک ببیلا، بیت سحم و یلدا در جنوب دمشق مشمول آتش بس شده و کسی حق تعرض به آن ها را نخواهد داشت.
یکی از مستشاران گروه های حاضر در این مذاکرات در توصیف فضای مذاکرات می گوید: «ایران و حزب الله عجله بسیار زیادی دارند تا توافق زودتر نهایی شود. آن ها احساس می کنند فوعه و کفریا اصلی ترین برگه های دست جیش الفتح بوده و می خواهند زودتر آن را از دست ما بگیرند. اما شاید علت اصلی این باشد که نظام حاکم بر ایران و حزب الله  به اسد و روسیه برای حفاظت حداکثری از شیعیان این دو شهر اعتماد کافی ندارند و به همین جهت می خواهند قبل از این که دمشق و مسکو ابتکار عمل را به دست بگیرند پرونده این دو شهر مختومه شود.»