جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » همه قشرهای جامعه از پسر، دختر و داماد فلان آقا تا افشاگر، داور، مربی،ورزشکار، هنرمند و واعظِ منتقد پای به عرصه انتخابات گذاشته اند!

همه قشرهای جامعه از پسر، دختر و داماد فلان آقا تا افشاگر، داور، مربی،ورزشکار، هنرمند و واعظِ منتقد پای به عرصه انتخابات گذاشته اند!

 اخبار انتخاباتی

در حوزه انتخابیه شورای شهر تهران، ری و تجریش که 21 نفر نیاز دارد، قریب به 3000 داوطلب در پنجمین دوره انتخابات شورای شهر تهران ثبت نام کرده اند که از این تعداد، ۲۴۷۸ نفر مرد و ۵۲۲ نفر زن هستند.

بر اساس اعلام ستاد انتخاباتی کشور بیشترین ثبت‌نامی را در رنج سنی 30 تا 35 سال بوده است که 51 هزار و 992 نفر می‌شوند. همچنین بالای 75 سال سن نیز هزار و 889 نفر و کم‌سن‌ترین داوطلب 25 ساله است و بالاترین آن 101 ساله است.

نگاهی اجمالی به اسامی نامزدهای انتخاباتی نشان از آن دارد که افراد شاخص دو جناح سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب در انتخابات شورای شهر تهران و همچنین برخی از مستقلین ثبت نام کرده اند. تقریباً نمایندگان فعلی شورای شهر تهران، مشهورین اصلاح طلب، برخی نمایندگان سابق شورای شهر و مجلس و حتی برخی خبرنگاران و روزنامه نگاران برای حضور در انتخابات پارلمان شهری پایتخت ثبت نام کرده اند. البته به سیاق دوره های گذشته هنرمندان و ورزشکاران پای ثابت این ثبت نام ها بوده اند.

به عبارت دیگر نزدیک به 3000 نفر برای تصدی 21 پست در شورای شهر تهران احساس تکلیف و آمادگی کرده اند که در آن از همه قشر و تیپ حضور دارند.

یکی از ویژیگی های اصلی این دور از ثبت نام انتخابات به غیر از تعداد انبوه ثبت نام کنندگان، موضوع ثبت نام آقازاده ها بود. به نحوی که موجی از نارضایتی میان مردم ایجاد کرد. حتی به قدری این موج منفی افزایش پیدا کرد که برخی از این آقازاده ها اعلام کردند که به احترام مردم از ثبت نام صرف نظر کرده اند یا اینکه استعفا خواهند داد. اما به هرحال همچنان تعداد کثیری از این آقازادها و همچنین منسوبین به رجل سیاسی در این انتخابات حضور چشمگیری دارند.

هنرمندان و ورزشکاران نیز که در سال های اخیر پای ثابت انتخابات شورای شهر بوده اند، این بار نیز به مثابه گذشته حضور فعالی در ثبت نام ها داشته اند. البته به غیر از هنرمندان و ورزشکاران فعلی شورای شهر تعداد دیگری از این دوستان نیز در فرایند ثبت نام شرکت کرده اند. البته برخی خبرهای غیر موثق حاکی بود که برخی جناح های سیاسی اعلام کرده بودند که دیگر ورزشکاران و هنرمندان را در لیست های انتخاباتی خود جای نخواهند داد.

مهمترین موضوع انتخابات آینده شورای شهر در کشور موضوع ائتلاف ها و لیست های انتخاباتی است. هنوز مشخص نیست که آیا قرار است به خصوص در تهران به سیاق انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه سال گذشته دو جناح سیاسی لیست انتخاباتی بدهند و رقابت میان لیست ها شکل بگیرد یا اینکه در این انتخابات رقابت میان اشخاص خواهد بود و خبری از لیست های انتخاباتی نباشد.

به هرحال جستجویی در میان اسامی نامزدهای انتخاباتی شورای شهر امسال حاکی از آن است که همه قشرهای جامعه از پسر، دختر و داماد فلان آقا تا افشاگر، داور، مربی، هنرمند و واعظ منتقد احساس تکلیف کرده اند و پای به عرصه انتخابات گذاشته اند!