جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، با صدور قطعنامه‌ای ماموریت عاصمه جهانگیر را تمدید کرد

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، با صدور قطعنامه‌ای ماموریت عاصمه جهانگیر را تمدید کرد

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه، با صدور قطعنامه‌ای ماموریت عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران را تمدید کرد.

پیش نویس قطعنامه که توسط سوئد، آمریکا، مقدونیه و مولداوی ارائه شده بود، با ۲۲ رای موافق، ۱۲ رای مخالف، ۱۳ رای ممتنع به تصویب رسید.

در جلسه رای‌گیری، ایران این قطعنامه را «سیاسی و جانبدارنه» خواند.

نماینده آلمان به نمایندگی از اتحادیه اروپا از ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران حمایت کرد. در این جلسه، نماینده بریتانیا درباره وضعیت نقض حقوق بشر و لزوم وجود یک گزارشگر ویژه در ایران سخن گفت.

ونزوئلا، کوبا و عراق از جمله کشورهایی بودند که با صدور این قطعنامه مخالفت کرده و علیه آن در جلسه رای‌گیری سخنرانی کردند.

نماینده برزیل نیز اگر چه به موارد نقض حقوق بشر در ایران اشاره کرد اما گفت با توجه به امضای منشور حقوق شهروندی توسط حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران و همچنین برخی تلاش‌ها برای ایجاد تغییر در احکام اعدام، به این قطعنامه رای ممتنع می دهد.

پیشتر ۴۱ سازمان مدافع حقوق بشر خواستار تمدید ماموریت عاصمه جهانگیر شده بودند و در بیانیه ای تاکید کرده بودند که از ۶ سال پیش و از زمان تعیین گزارشگر ویژه ، این موضوع ابزاری اساسی برای ترویج حقوق بشر در ایران بوده است.

 رادیو فردا