توافق هسته‌ای شوکه کننده بود

دبی- العربیه فارسی/ مشاور ولی ولیعهد سعودی گفت که شاهزاده محمد بن سلمان در این دیدار تاکید کرد توافق هسته‌های (گروه ۱+۵ با ایران)، توافقی بد و بسیار خطرناک بر منطقه بود و کارشناسان سیاسیت منطقه را شوکه کرد. او افزود که این توافق نتیجه‌ای جز تاخیر تولید اسلحه اتمی توسط نظام رادیکال ایرانی ندارد و این توافق می‌تواند به ادامه رقابت خطرناک تسلیحاتی میان کشورهای منطقه بیانجامد؛ کشورهایی که با هرگونه توانایی اتمی نظامی ایران مخالفند.

مشاور شاهزاده محمد بن سلمان تاکید کرد که دیدگاه‌های رئیس جمهوری آمریکا و ولی ولیعهد سعودی درباره خطر اقدام‌های توسعه طلبانه ایران در منطقه، یکسان بود و به عقیده آن‌ها، ایران سعی می‌کند از راه پشتیبانی از سازمان‌های تروریستی با هدف رسیدن به قبله مسلمانان در مکه، در جهان اسلام کسب مشروعیت کند، تا بدین ترتیب مشروعیتی که به آن در میان بیش از یک میلیارد و نیم مسلمان در سراسر جهان نیاز دارد، به دست بیاورد. آن‌ها افزودند که ایران از سازمان‌های تروریستی همچون حزب‌الله، القاعده، داعش و دیگران حمایت کرده و در برابر هرگونه توافق برای حل مناقشه فلسطین مانع تراشی می‌کند. به گفته آن‌ها ایران از راه صادر کردن مشکلاتش به خارج، به تلاشی دیگر برای کسب مشروعیتی که میان مسلمانان به آن نیاز دارد، دست می‌زند.

به گفته مشاور ولی ولیعهد سعودی، دو طرف بر سر تغییر بزرگی که رئیس جمهوری آمریکا دونالد ترامپ آن را همزمان با تغییر در سعودی از راه دورنمای ۲۰۳۰ هدایت می‌کند، متفق القول بودند.

تروریسم در منطقه

درباره تروریسم در منطقه، مشاور ولی ولیعهد سعودی گفت دو طرف بر این عقیده هستند که عملیات جذب نیرو که گروه‌های تروریتی در سعودی علیه شهروندان سعودی دست به آن می‌زنند، در پی کسب مشروعیت برای این گروه‌ها است چرا که سعودی به عنوان سرزمین وحی و حرمین و قبله مسلمانان، پرچمدار جهان اسلام است.

در این رابطه به تلاش‌ها برای ضربه زندن به روابط سعودی با ایالات متحده به صورت ویژه و جهان به صورت کلی اشاره شد از جمله اقدام‌هایی که اسامه بن لادن رهبر پیشین القاعده دست به آن زد. ایمن الظواهری رهبر کنونی القاعده در این باره گفت که بن لادن و خودش از اعضای گروه اخوان المسلمین بودند و بن لادن بارها عملیات تروریستی علیه ایالات متحده را به تاخیر انداخت تا بیشترین شمار ممکن از سعودی‌ها را برای اجرای عملیات جذب کند و بتواند از این راه، به روابط میان دو کشور ضربه بزند.

این مشاور خاطرنشان کرد که دو طرف، درباره تجربه موفق سعودی در ایجاد دیواری حائل میان سعودی و عراق با هدف جلوگیری از نفوذ افراد و همچنین صورت گرفت عملیات قاچاق، اشاره کردند.

در این دیدار شاهزاده محمد بن سلمان از این که این تجربه موفق را در مرزهای سعودی با یمن تکرار نکرد، ابراز تاسف کرد و افزود که این تجربه موفق در مرزهای شمالی باعث می‌شود هرچه سریع‌تر در مرزهای جنوبی هم تکرار شود.

ترامپ دوست حقیقی مسلمانان

به گفته مشاور ولی ولیعهد سعودی، شاهزاده محمد بن سلمان پس از این دیدار، خشنودی خود را از مواضع مثبتی که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در رابطه به اسلام بیان داشته، ابراز کرد و این مواضع به گفته او، بر خلاف آن‌چیزی بود که در رسانه‌ها تبلیغ می‌شد. او تاکید کرد که ترامپ عزمی جدی و بی سابقه برای همکاری با جهان اسلام به منظور تحقق آشتی بزرگ دارد و معتقد است که ترامپ، دوست واقعی مسلمانان است و به صورت بی سابقه‌ای به جهان اسلام خدمت خواهد کرد و این عکس آن چیزی است که برخی تلاش کردند چه از راه انتشار سخنان غیر کامل و گزیده شده از او و چه از را تفسیرها و تحلیل‌های غیر واقعی رسانه‌ای آن را تبلیغ کنند.

یکی از مشاوران بلندپایه شاهزاده محمد بن سلمان ولی ولیعهد سعودی در مصاحبه با خبرگزاری بلومبرگ تاکید کرد که دیدار شاهزاده محمد بن سلمان با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، بسیار موفقیت آمیز بود. او افزود که این دیدار، نقضه عطفی تاریخی در روابط میان دو کشور سعودی و آمریکا به شمار می‌آید که در شماری از پروده‌ها، شاهد دوری و اختلاف نظر بود اما دیدار صورت گرفته، جریان امور را به مسیر صحیحش باز گرداند از این رو پایه بزرگی در مسیر توسعه روابط میان دو کشور در همه زمینه‌های سیاسی، نظامی، امنیتی و اقتصادی به شمار می‌آید به ویژه این‌که ترامپ درک بالایی از اهمین روابط میان دو کشور دارد و دیدگاهی واضح درباره مشکلات منطقه دارد.

فرمان مهاجرتی ترامپ

این منبع خاطرنشان کرد که شاهزاده محمد بن سلمان با ترامپ بر سر مسله منع شهروندان شش کشور به ایالات متحده گفت‌وگو کرد. او ادامه داد که پادشاهی عربی سعودی، هدف از این فرمان را کشورهای اسلامی یا دین اسلام نمی بیند بلکه تصمیمی است مرتبط با حاکمیت ملی به منظور جلوگیری از ورود تروریست‌ها به ایالات متحده.

به گفته او، ترامپ احترام بزرگی به دین اسلام به عنوان یکی از ادیان آسمانی از خود نشان می‌دهد؛ دینی که حامل ارزش‌های انسانی بزرگی است اما از سوی گروه‌های تندرو ربوده شده است. در همین حال شاهزاده محمد بن سلمان تاکید کرد که سعودی اطلاعاتی در دست دارد مبنی بر این‌که طرحی برای هدف قرار دادن ایالات متحده وجود دارد که در آن کشورها به شکلی سری از سوی این گروه‌ها تهیه شده است؛ این گروه‌ها از آن‌چه گمان می‌کنند ضعف امنیتی است سوء استفاده کرده تا دست به عملیات علیه ایالات متحده بزنند. او فرمان پیشگیرانه، مهم و فوری ترامپ را برای حمایت از ایالات متحده دربرابر عملیات تروریستی، تایید کرد.

مشاور ولی ولیعهد سعودی افزود که بسیاری از پرونده‌های اقتصادی میان دو کشور، در این دیدار به بحث گذاشته شد از جمله سرمایه‌‌‌گذاری‌های بزرگ سعودی در آمریکا و فراهم کردن فرصت‌های بزرگ و استثنایی برای ورود شرکت‌های آمریکایی به بازار سعودی. این منبع تاکید کرد در صورت نبود تلاش‌های ترامپ برای بهبود زمینه سرمایه‌گذاری در آمریکا، چنین مباحثی مطرح نمی‌شد.