پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » فرهنگ » به یاد نوزدهم دی ماه، روز خداحافظی هاشمی رفسنجانی با یارانش

به یاد نوزدهم دی ماه، روز خداحافظی هاشمی رفسنجانی با یارانش

آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني دعوت حق را لبيك گفت
آیت الله اکبر هاشمي‌رفسنجاني، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام عصر ديروز كه به دليل عارضه قلبي در يكي از بيمارستان‌هاي تهران بستري شده بود، به‌رغم تلاش پزشكان دار فاني را وداع گفت.

آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني پس از عمري مجاهدت و تلاش در مسير آرمان‌هاي انقلاب اسلامي پس از تشديد عارضه قلبي و انتقال به بيمارستان شهداي تجريش و به‌رغم تلاش تيم‌هاي پزشكي در سن 82‌سالگي دار فاني را وداع گفت.

اعلام سه روز عزای عمومی و تعطیلی روز سه شنبه
در پی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی،  رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هیئت دولت بیانیه‌ای را بدین شرح صادر کرد:

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
عالم مجاهد، انقلابی نستوه و یار دیرین حضرت امام رضوان الله تعالی علیه که عمر پر برکت خود را در شکل گیری انقلاب اسلامی، استقرار نظام جمهوری اسلامی و ایفای مسئولیت های خطیر در اداره کشور و دفاع مقدس سپری کرد به دیدار معبود شتافت . نام، یاد و آموزه های آن یار سفر کرده همواره بر تارک ایران و انقلاب اسلامی در درخشش و الگوی وفاداران به آرمان های انقلاب اسلامی خواهد بود .
هیئت دولت جمهوری اسلامی ایران این ضایعه بزرگ را به حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه، مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای مد ظله العالی ، علما و مراجع بزرگوار تقلید، خانواده گرامی ایشان و ملت شریف ایران تسلیت عرض می کند و به مناسبت تجلیل از این یار دیرین امام و رهبری سه روز عزای عمومی و روز سه شنبه 21 دی ماه 1395 را تعطیل عمومی اعلام می‌کند و ملت قدر شناس ایران را به شرکت باشکوه و تاریخی در مراسم تشییع پیکر پاک ایشان دعوت می نماید .

پيام تسليت آيت‌الله جنتي رئيس خبرگان رهبري
آيت‌الله احمد جنتي، رئيس مجلس خبرگان رهبري در پيامي رحلت آيت‌الله هاشمي رفسنجاني را تسليت گفت.
به گزارش دبيرخانه مجلس خبرگان رهبري، در پيام آيت‌الله جنتي آمده است: خبر رحلت آيت‌الله جناب آقاي هاشمي‌رفسنجاني، مجاهد دوران نهضت اسلامي و يار ديرين حضرت امام خميني(ره)، موجب تألم و تأثر گرديد. در ادامه اين پيام آمده است: آن سفر كرده، در دوران رژيم طاغوتي و وابسته پهلوي، رنج و محنت بسياري را متحمل شد و پس از پيروزي انقلاب اسلامي نيز با قبول مسئوليت‌هاي مهم همچون رياست مجلس شوراي اسلامي، رياست جمهوري، رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام و نيز مجلس خبرگان رهبري، كوشا بود. اينجانب ضمن قدرداني از زحمات بي‌شائبه ايشان براي نظام اسلامي، رحلت ايشان را به مقام معظم رهبري، حضرت امام خامنه‌اي و بازماندگان، تسليت گفته و از خداوند متعال رحمت و غفران واسعه الهي را براي ايشان مسئلت دارم.
آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، نماينده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبري و رئيس هيئت مؤسس و هيئت امناي دانشگاه آزاد اسلامي بود. وي نخستين رئيس مجلس شوراي اسلامي و چهارمين رئيس‌جمهور در دو دوره پياپي بين سال‌هاي ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶ بود. وي در همه ادوار مجلس خبرگان رهبري نماينده مردم تهران در اين مجلس بوده و از ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ رياست اين نهاد را برعهده داشت.

زندگينامه خودنوشت آيت‌الله هاشمي رفسنجاني
آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در روايتي خود نوشت، زندگينامه خود را اينطور بيان مي‌كند:

پدرم: حاج ميرزا علي هاشمي بهرماني
مادرم: ماه بي‌بي (صفريان).
نام خانوادگي هاشمي براي خانواده ما، با آنكه سيد نيستم، به اين دليل انتخاب شده است كه نام جد پدري ما حاج هاشم بوده است؛ او در سر تا سر منطقه املاك و امكانات زيادي داشته است.
پدرم كمي از تحصيلات علوم حوزوي بهره‌مند بود، تا آنجا كه به ياد دارم، در روستا زندگي مي‌كرد، كه دليل آن تا حدودي فشارهايي بود كه در دوره پهلوي متوجه متدينين بود. ايشان عميقاً مورد اعتماد مردم بودند و نوعي مرجعيت در امور اجتماعي و مذهبي داشتند. از اخلاقيات جالب ايشان اين بود كه معمولاً در زمان رسيدن هر محصولي، وقتي كه به باغ يا مزرعه مي‌رفتند، تعداد زيادي از نيازمندان روستا را مي‌پذيرفتند و به هر يك از آنها چيزي مي‌دادند و اين وضع در همه فصول سال ادامه داشت. اسم روستاي ما بهرمان است، يكي از دهات قديمي نوق – از جلگه‌هاي رفسنجان. بهرمان به معني ياقوت سرخ است. مادرم علاوه بر خانه‌داري در امور زندگاني با پدرم همكاري داشتند. او هر‌چند بي‌سواد بود، اما اطلاعات خوبي از خواص گياهان دارويي داشت. اطلاعات و تجربيات او براي اعضاي خانواده و حتي اهالي روستا سودمند بود؛ چنان‌كه هنوز هم گاهي از همان تجربه‌ها استفاده مي‌كنيم. خانواده ما تركيبي از پنج برادر و چهار خواهر است، سطح زندگي‌مان با توجه به وضع آن روستا بد نبود. تاريخ تولد شناسنامه‌اي من 1313 است. من در سن پنج سالگي به همراه برادرم حاج قاسم كه دو سال از من بزرگ‌تر بود، تحصيل را شروع كردم. آنچه در مكتب‌خانه به ما مي‌آموختند، همان كتاب‌هاي مدرسه رسمي بود به اضافه قرآن و چيزهايي مثل گلستان، نصاب و… از هفت سالگي علاوه بر مكتب از معلومات پدر نيز استفاده كردم. رفته رفته مكتب‌خانه نمي‌توانست جوابگوي نياز ما باشد.

چهارده ساله بودم كه به پيشنهاد پسر عمويم، محمد، تصميم گرفتيم كه همراه كاروان جهت تحصيل علوم ديني به قم سفر كنيم. در حوزه علميه قم دروس مختلف را در محضر استاداني بزرگوار چون آيات عظام بروجردي، امام خميني(ره)، داماد، گلپايگاني، شريعتمداري، حايري يزدي، نجفي مرعشي، علامه طباطبائي، زاهدي و منتظري آموختم. در سال 1337 در رفسنجان برايم خواستگاري كردند؛ دختر حجت‌الاسلام آسيد محمد صادق مرعشي كه اسناد رسمي داشتند و از تحصيلات حوزوي بهره‌مند بودند. همسرم از خانواده‌اي است روحاني، از فاميل بزرگ مرعشي و نوه حضرت آيت‌الله سيد‌كاظم طباطبايي يزدي صاحب كتاب عروه الوثقي كه جايگاه معتبري در همه حوزه‌ها دارد. ثمره اين ازدواج پنج فرزند به ترتيب:  فاطمه، محسن، فائزه، مهدي، ياسر‌ هستند…

روزنامه جوان درگذشت يار ديرين امام و رهبري را به ملت ايران، رهبر معظم انقلاب، بازماندگان و ارادتمندان آن مرحوم تسليت مي‌گويد.

****

پيام تسليت رهبر انقلاب  در پی ارتحال آیت‌الله  هاشمی

بسم‌الله الرحمن الرحیم
انّا لله و انّا الیه راجعون
با دریغ و تأسف خبر درگذشت ناگهانی رفیق دیرین، و همسنگر و همگام دوران مبارزات نهضت اسلامی، و همکار نزدیک سال های متمادی در عهد جمهوری اسلامی جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ اکبر هاشمی رفسنجانی را دریافت کردم. فقدان همرزم و همگامی که سابقه‌  همکاری و آغاز همدلی و همکاری با وی به پنجاه و نه سال تمام می‌رسد، سخت و جانکاه است. چه دشواری‌ها و تنگناها که در این دهها سال بر ما گذشت و چه همفکری‌ها و همدلی‌ها که در برهه‌های زیادی ما را با یکدیگر در راهی مشترک به تلاش و تحمل و خطرپذیری کشانید. هوش وافر و صمیمیت کم‌نظیر او در آن سال‌ها، تکیه‌گاه مطمئنی برای همه‌‌ کسانی که با وی همکار بودند به ویژه برای اینجانب به شمار می‌آمد. اختلاف نظرها و اجتهادهای متفاوت در برهه‌هایی از این دوران طولانی هرگز نتوانست پیوند رفاقتی را که سرآغاز آن در بین‌الحرمین کربلای معلی بود به کلی بگسلد و وسوسه‌‌ خناسانی که در سال های اخیر با شدت و جدیت در پی بهره برداری از این تفاوت‌های نظری بودند، نتوانست در محبت شخصی عمیق او نسبت به این حقیر خلل وارد آورد. او نمونه‌ کم نظیری از نسل اول مبارزان ضد ستم شاهی و از رنج دیدگان این راه پر خطر و پر افتخار بود. سال ها زندان و تحمل شکنجه های ساواکم و مقاومت در برابر این همه و آن گاه مسئولیت های خطیر در دفاع مقدس و ریاست مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان و غیره، برگ های درخشان زندگی پر فراز و نشیب این مبارز قدیمی است. با فقدان هاشمی اینجانب هیچ شخصیت دیگری را نمی شناسم که تجربه ای مشترک و چنین دراز مدت را با او در نشیب و فرازهای این دوران تاریخ ساز به یاد داشته باشم. اکنون این مبارز کهنسال در محضر محاسبه‌‌ الهی با پرونده‌ای مشحون از تلاش و فعالیت گوناگون قرار دارد، و این سرنوشت همه‌‌ ما مسئولان جمهوری اسلامی است. غفران و رحمت و عفو الهی را برای وی از صمیم قلب تمنا می‌کنم و به همسر گرامی و فرزندان و برادران و دیگر بازماندگان ایشان تسلیت عرض می‌کنم.
غفرالله لنا و له
سید علی خامنه ای
۱۹ دیماه ۱۳۹۵