جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » جدیدترین تحولات میدانی سوریه؛

جدیدترین تحولات میدانی سوریه؛

اظهارات اردوغان نشان می‌داد، آنکارا به خوبی از اهمیت الباب برای کُردها آگاه است و می‌داند، سیطره کُردها بر الباب به معنای یک‌پارچه شدن متصرفات آنها در شمال سوریه است.

کشتار عمدی سوری‌ها توسط ترکیه/منطقه امن یا سودای ارتش اردوغان/نبرد درعا و یک‌ دنیا علامت سوال + نقشه – عکس - فیلم تحولات میدانی سوریه را با رخ دادهای جاری در شهر «الباب»، واقع در ریف شمالی استان حلب شروع می کنیم که در چند ماه اخیر به دلیل نگاه خاص ترکیه به این منطقه به یکی از کانون های مورد بحث و توجه در بحران سوریه تبدیل شده است.
شهر راهبردی «الباب»
به گزارش مشرق نیوز – اطلاعات سپاه پاسداران- شهر الباب در 38 کیلومتری شهر حلب، در ریف شمالی استان حلب از شهرهای قدیمی و تاریخی سوریه است که بر اساس آخرین سرشماری رسمی مربوط به سال 2008 جمعیتی بالغ بر 400 هزار نفر را در خود جای می داد. این شهر در سال 2012 توسط گروه های تروریستی تصرف شد و ژانویه 2014 به اشغال داعش درآمد. از نوامبر سال 2015 وقتی ارتش سوریه فرودگاه نظامی کویرس را آزاد کرد و در 10 کیلومتری جنوب الباب قرار گرفت، مواضع داعش همواره مورد حمله نیروی هوایی ارتش سوریه بود، اما چون آزادساری آن در اولویت ارتش سوریه نبود، عملیات زمینی در این منطقه صورت نمی گرفت.
قرار گرفتن الباب در 30 کیلومتری مرزهای ترکیه، واقع شدن در مسیر استان های لاذقیه، حلب، رقه، حسکه، ایفای نقش حلقه ارتباط دهنده غرب سوریه به شرق آن، موجب اهمیت دو چندان این شهر شده است.
الباب همچنین مهمترین مرکز داعش در ریف شمالی استان حلب محسوب می شود و مناطق تحت تصرف داعش در شمال استان حلب را به مناطق تحت تصرف این گروه در استان رقه ارتباط می دهد.
  کشتار عمدی سوری‌ها توسط ترکیه/منطقه امن یا سودای ارتش اردوغان/نبرد درعا و یک‌ دنیا علامت سوال + نقشه – عکس - فیلم
موقعیت شهر الباب در نقشه سوریه
عملیات ترکیه برای تصرف الباب و اهداف پشت پرده
پس از تجاوز نظامیان ترکیه به شمال سوریه که نقض آشکار تمامیت ارضی سوریه و قوانین و معاهدات بین المللی شمرده می شود، آنکارا نوامبر گذشته عملیات تصرف الباب و بیرون راندن داعش از این شهر را درحالی آغاز کرد که طی بحران سوریه دولت ترکیه مهمترین متحد داعش بود.
اما دلایلی مانند افزودن بر پیچیدگی عرصه میدانی شمال سوریه و استفاده از آن به عنوان برگه برنده برای گرفتن امتیازات بیشتر در تحولات بعدی سوریه و ممانعت از سیطره کُردها بر این شهر موجب عملیات نظامی ترکیه برای تصرف الباب شد. «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه، یک ماه قبل از آغاز حمله به الباب در سخنانی تصریح کرده بود که پس از تصرف الباب، شهر «منبج»، دومین هدف نظامیان این کشور خواهد بود.
این اظهارات اردوغان نشان می داد، آنکارا به خوبی از اهمیت الباب برای کُردها آگاه است و می داند، سیطره کُردها بر الباب به معنای یکپارچه شدن متصرفات آنها در شمال سوریه از شمال شرقی – حسکه – تا شمال غربی -عین العرب یا کوبانی – این کشور است.
در آن سوی میدان، تصرف شهر الباب برای کُردها نیز از اهمیت بسیاری برخوردار بود، شهر الباب از یک سو تنها حد فاصل جاده حلب به منبج شمرده می شود که تحت کنترل گروه مسلح مورد حمایت آمریکا موسوم به «نیروهای سوریه دموکراتیک» است.
از سوی دیگر، الباب حلقه ارتباطی 3 شهر مهم کُردنشین عفرین، تل رفعت و عین العرب، در ریف شمالی استان حلب و حد فاصل جاده ای است که ترکیه اعلام کرده، از طریق آن قصد پیشروی به سمت شهر «رقه» و محاصره این شهر از محور جنوبی را دارد.
این ملاحظات باعث شد، نظامیان ترکیه در شرایطی که ارتش سوریه درگیر نبرد حلب بود، حمله به الباب را آغاز و به سرعت پیشروی به سمت این شهر را آغاز کنند و درحالی که پیش بینی ها بر تصرف این شهر به دست نظامیان ترکیه تاکید داشت، یک باره ورق برگشت و عملیات نظامیان ترکیه متوقف و تصرف الباب به گره کوری تبدیل شد که آنکارا قدرت باز کردن آن را نداشت.
داعش از این فرصت استفاده کرد و با خروج از لاک دفاعی، حملات سنگینی علیه نظامیان ترکیه انجام داد، به گونه ای که در حمله انتحاری بیستم ژانویه 14 نظامی ترک را از پای درآورد و تعدادی را نیز اسیر کرد تا دو روز بعد، با انتشار تصاویری دو تن از آنها را در آتش بسوزاند.
ناکامی آنکارا در الباب با دادن تلفات بیشتر در روزهای بعد ادامه پیدا کرد تا تعداد کشته ها به 65 نفر افزایش یابد. آنکارا برای خروج از بحران دست به دامان روس ها شد.
تحلیلگران بخشی از ناکامی نظامیان ترکیه در عملیات الباب را به وقایع پس از کودتای نافرجام سال گذشته میلادی این کشور ارتباط می دهند که بر ارتش این کشور تاثیر گذاشته است.
آنها همچنین رویگردانی آمریکا در اواخر دوران ریاست جمهوری اوباما از آنکارا که خود را در حمایت واشنگتن از کُردها نمایان ساخت، موجب محرومیت ترکیه از حمایت و پشتیبانی آمریکا در الباب شد.
براین اساس اگرچه «بن علی یلدریم»، نخست وزیر ترکیه، سه شنبه گذشته از تصرف بخش قابل توجهی از شهر الباب توسط نظامیان این کشور و نیروهای موسوم به «عملیات سپر فرات» خبر داده و هدف از این تجاوز را ممانعت از احداث گذرگاه هایی برای فرار تروریست ها از میدان های نبرد به ترکیه، عنوان کرده بود، اما منابع سوری و کُرد آن رد کردند.
همچنین اردوغان یک روز قبل (دوشنبه گذشته) اعلام کرده بود، عملیات ارتش ترکیه در شهر الباب در آستانۀ پایان یافتن است. درپی آن رسانه های ترکیه اعلام کردند، نیروهای ویژه ارتش این کشور بخش اعظم الباب را به تصرف خود درآورده اند که پایگاه های وابسته به گروه های تروریستی اعلام کردند، گروه مسلح موسوم به «ارتش آزاد» مورد حمایت ترکیه در شمال سوریه در الباب هیچ پیشروی نداشته و همانند سابق تنها 40 درصد از دو محور شمالی و غربی الباب را در اشغال خود دارد.
کشته شدن عمدی صدها غیر نظامی
درحالی که رهبران ترکیه عملیات نظامیان این کشور را علیه داعش و کُردها عنوان کرده اند، اما طی روزهای اخیر صدها نفر از اهالی الباب قربانی حملات نظامی ارتش این کشور شدند. در این راستا حملات توپخانه ای و نیروی هوایی ارتش ترکیه طی پنج شنبه گذشته موجب کشته شدن 24 غیر نظامی شده بود که  11 نفر آنها کودک بودند. در این حملات همچنین تنها بیمارستان شهر الباب نیز کاملا تخریب شده بود.
به فاصله یک روز پس از این جنایت «دیدبان حقوق بشر سوریه»، وابسته به معارضان سوری جمعه گذشته اعلام کرد، نظامیان ترکیه تاکنون صدها غیرنظامی را در شهر الباب و در جریان تجاوز نظامی به شمال سوریه، «عمدا» به قتل رسانده ‌اند.
براساس این گزارش حداقل 419 غیرنظامی از اهالی الباب به دست نظامیان ترکیه داخل این شهر کشته شده‌ اند که از این میان 51 نفر زن و 88 نفر کودک بوده اند. 328 نفر دیگر نیز شامل 47 زن و 79 کودک در ریف الباب کشته شده اند و بررسی وضعیت آنها نشان می داد، از عناصر گروه تروریستی داعش نبوده و هیچ ارتباطی با این گروه نداشته اند، اما توسط نظامیان ترکیه کشته شده اند.
زمزمه مجدد ایجاد منطقه امن
نظامیان ترکیه سرگرم باز کردن گره کور نبرد الباب بودند که ترامپ در سخنانی از قصد خود جهت تشکیل مناطق امن در سوریه سخن گفت تا بار دیگر اردوغان خواستار تشکیل منطقه امن در شمال سوریه شود. وی مساحت این منطقه را 4 تا 5 هزار کیلومتر مربع و در داخل سوریه اعلام کرد.
به موازات این اظهارات «مولود چاووش اوغلو»، وزیر خارجه ترکیه چهارشنبه گذشته نیز تصریح کرد، ایده ایجاد مناطق امن در شمال سوریه بایستی هرچه سریع ‌تر به‌ منظور اسکان هزاران آواره سوری اجرا شود.
منطقه امن برای تشکیل ارتشی 800 هزار نفری
مقامات مسئول ترکیه درحالی به مناسبت های مختلف از تشکیل منطقه امن در شمال سوریه سخن می گفتند که منابع آگاه منطقه ای پرده از سناریو خطرناک آنکارا در پس این طرح برداشتند که اردوغان با چراغ سبز آمریکا و اسرائیل و حمایت قطر و عربستان سعودی درصدد اجرای آن بود.
براساس طرح اردوغان پس از تشکیل منطقه امن و اسکان آوارگان سوری در این منطقه، قانون خدمت اجباری بر آنها تحمیل خواهد شد که مردان 18 تا 42 سال را در برخواهد گرفت. این افراد در ترکیه توسط مربیان نظامی آمریکایی و غربی آموزش نظامی خواهند دید و به انواع سلاح ها از جمله سلاح های سنگین مجهز خواهند شد و ماموریت آنها مبارزه با داعش و کُردهاست.
براساس برآوردهای اولیه به این ترتیب نیرویی متشکل از 819 هزار نفر تحت فرمان دولت ترکیه تشکیل خواهد شد که چون به ظاهر وظیفه مبارزه با داعش را دارد، دمشق نمی‌تواند، آن را مورد حمله قرار دهد، علاوه بر اینکه پناهجویانی که به این تشکل نظامی ملحق شوند، از تابعیت ترکیه برخوردار خواهند گردید.
این تشکل که می بایست ظرف 6 ماه تشکیل شود، نام «پلیس آزاد» را خواهد داشت و راه را بر «ارتش آزاد» جهت ادامه پیشروی هایش به سمت مناطق دیگر سوریه ادامه دهد تا با منضم کردن مناطق تصرف شده به حوزه مناطق امن زمینه تحقق مهمترین هدف یعنی تجزیه سوریه را فراهم کند.
کشتار عمدی سوری‌ها توسط ترکیه/منطقه امن یا سودای ارتش اردوغان/نبرد درعا و یک‌ دنیا علامت سوال + نقشه – عکس - فیلم
 ابوابراهیم الفرنسی ارشدترین مسئول داعش در دایره جذب جوانان کشورهای اروپایی
دستگیری مسئول جذب عناصر اروپایی برای داعش
فعالان شبکه های اجتماعی به نقل از منابع آگاه میدانی فاش کردند، در جریان عملیات نظامی ترکیه در منطقه الباب نیروهای عملیات سپر فرات موفق شدند، «جاناتان جفری»، مسئول برنامه ریزی داعش در فرانسه و غرب را به اسارت بگیرند. جاناتان جفری با نام جهادی «ابو ابراهیم الفرنسی»، ارشدترین مسئول داعش در دایره جذب جوانان کشورهای اروپایی به این گروه بود و در چندین نبرد در موصل و سوریه مشارکت داشت.
آغاز عملیات ارتش سوریه برای آزادسازی الباب
اما به موازات تحرکات نظامی ترکیه در شمال سوریه، ارتش سوریه نوزدهم ژانویه با در دستور کار قرار دادن آزادی شهر الباب عملیات نظامی برای آزادسازی این شهر را آغاز کرد.
کشتار عمدی سوری‌ها توسط ترکیه/منطقه امن یا سودای ارتش اردوغان/نبرد درعا و یک‌ دنیا علامت سوال + نقشه – عکس - فیلم
 موقعیت شهرک ها و روستاهای ابو جبار، الجديدة، المغارة، المشرفة، بيجان، تل بيجان، خربة الجحاش و المنصوره، واقع در ریف شرقی استان حلب
جدیدترین گزارش ها حکایت از آن دارد، نیروهای ارتش سوریه درحالی پیشروی به سمت الباب را ادامه می‌ دهند که موفق شدند، شهرک ها و روستاهای ابو جبار، الجديدة، المغارة، المشرفة، بيجان، تل بيجان، خربة الجحاش و المنصوره، واقع در ریف شرقی استان حلب را از سیطره داعش آزاد و پیشروی به سمت مابقی روستاهای قرار گرفته در محور شرقی الباب از جمله المزبورة، رسم الکما و رسم الکبیر را آغاز کنند.
براساس اعلام منابع آگاه، دو روستای رسم الکبیر و رسم الکما، در ریف غربی دیر حافر نیز پس از وارد آوردن تلفات جانی و نظامی سنگین به تروریست ها به دست نیروهای ارتش سوریه آزاد شدند. با آزادسازی این روستاها، ارتش سوریه به حوالی جاده اصلی ارتباط دهنده تادف – الباب رسیده که اصلی ترین مسیر ارتباطی ریف شمالی استان حلب به دو استان رقه و دیر الزور می باشد.
کشتار عمدی سوری‌ها توسط ترکیه/منطقه امن یا سودای ارتش اردوغان/نبرد درعا و یک‌ دنیا علامت سوال + نقشه – عکس - فیلم
موقعیت تادف – الباب در نقشه
در ادامه عملیات ارتش سوریه در جبهه علمیاتی الباب پنج شنبه گذشته، نیروهای سوری با پشتیبانی نیروی هوایی روسیه موفق شدند، شهرک «شویلخ»، واقع در شرق فرودگاه نظامی کویرس را پس از درگیری ‌شدید با داعش آزاد کنند. این شهرک از مهمترین استحکامات داعش در منطقه به شمار می آمد، حفر تونل‌ ها و سنگرهای متعدد از سوی داعش و مرتفع بودن این شهرک نسبت به مناطق  دیگر که موجب اشراف آن بر مناطق همجوار از جمله شهرک حمیمیه می شود که به طور مستقیم بر فرودگاه نظامی کویرس اشراف دارد، مهمترین ویژگی های شویلخ است.
این درحالی است که از یک‌ شنبه گذشته یگان موشکی و توپخانه ارتش سوریه گلوله باران شدید مواضع داعش در شهرک «تادف» را با هدف زمین گیر کردن این گروه آغاز کردند تا پس از آن عملیات زمینی و پیشروی نیروهای زمینی ارتش سوریه برای آزادسازی تادف آغاز شود.
کشتار عمدی سوری‌ها توسط ترکیه/منطقه امن یا سودای ارتش اردوغان/نبرد درعا و یک‌ دنیا علامت سوال + نقشه – عکس - فیلم
فاصله مناطق آزاد شده ارتش سوریه با شهر الباب
در محور غربی الباب نیز دیگر یگان های ارتش سوریه موفق شد، مسیر ارتباطی بین شهر الباب با استان الرقه را آزاد و پس از پاکسازی آن، کنترل این جاده را در دست گیرند.
5 کیلومتر مانده به دومین پایگاه داعش
آخرین تحولات میدانی شرق استان حلب حکایت از پیشروی نیروهای سوری و مقاومت دارد. براین اساس نیروهای ارتش سوریه در ادامه پیشروی به سوی شهر «دیرحافر» توانستند با عقب راندن داعش بر ارتفاع راهبردی «حمیمه الکبیره» مسلط شوند که بر شهرک شویلیخ اشراف کامل دارد و باز پس گیری این منطقه از حملات احتمالی داعش برای اشغال این شهرک جلوگیری می کند.
با پاکسازی شهرک حمیمه الکبیره، نیروهای سوری به فاصله 5 کیلومتری شهر دیرحافر رسیده اند. شهر دیرحافر نیز پس از شهر الباب، دومین پایگاه بزرگ گروه تروریستی داعش در استان حلب به شمار می آید.
کشتار عمدی سوری‌ها توسط ترکیه/منطقه امن یا سودای ارتش اردوغان/نبرد درعا و یک‌ دنیا علامت سوال + نقشه – عکس - فیلم
کشتار عمدی سوری‌ها توسط ترکیه/منطقه امن یا سودای ارتش اردوغان/نبرد درعا و یک‌ دنیا علامت سوال + نقشه – عکس - فیلم
 تدارکات نظامی گسترده ترکیه برای نبرد الباب
تشکیل ارتش ملی توسط ترکیه
در ادامه دخالت های آنکارا در بحران سوریه روز جمعه گذشته سرهنگ فراری ارتش سوریه «احمد عثمان» که فرمانده میدانی گروهک ارتش آزاد «شاخۀ سلطان مراد» به شمار می آید، اعلام کرد: گروهک های مسلح وابسته به ارتش آزاد در شمال سوریه، قصد دارند، تشکلی مسلحانه برخوردار از حمایت آنکارا به نام «ارتشی ملی» تشکیل دهند.
در ادامه «مصطفی سیجری»، مسئول دفتر سیاسی گروه تروریستی موسوم به «تیپ المعتصم» وابسته به ارتش آزاد با تاکید بر آنکه مسالۀ تشکیل ارتش ملی کاملاً جدی است و گام های اولیۀ آن برداشته شده، وی افزود: با گرفتن درس عبرت از شکست های گذشته در زمینه ادغام گروه های مسلح با حمایت ترکیه در پی تشکیل ارتشی ملی هستیم تا به چند دستگی حاکم بر گروه های مسلح پایان دهیم.
کشتار عمدی سوری‌ها توسط ترکیه/منطقه امن یا سودای ارتش اردوغان/نبرد درعا و یک‌ دنیا علامت سوال + نقشه – عکس - فیلم
کشتار عمدی سوری‌ها توسط ترکیه/منطقه امن یا سودای ارتش اردوغان/نبرد درعا و یک‌ دنیا علامت سوال + نقشه – عکس - فیلم
 رزمندگان مقاومت در جبهه های عملیاتی ریف حلب
پایگاه نظامی ترکیه در شمال سوریه
مشاهدات و رصدهای انجام شده، نشان می دهد، ارتش ترکیه اقدام به تاسیس پایگاهی نظامی در خاک سوریه برای نظامیان خود کرده است. وزارت خارجه سوریه با ارسال نامه اعتراض آمیزی به سازمان ملل توضیح داد که این پایگاه در روستای «جترار»، شمال شهرک «تل رفعت» در استان حلب احداث شده و مقرهایی برای افسران ترکیه و انبارهای ذخایر تجهیزات و مهمات نظامی و همچنین پایگاهی برای گروه های مسلح وابسته به سپر فرات مانند ارتش آزاد را در برمی گیرد.
کشتار عمدی سوری‌ها توسط ترکیه/منطقه امن یا سودای ارتش اردوغان/نبرد درعا و یک‌ دنیا علامت سوال + نقشه – عکس - فیلم
 موقعیت محله المنشیه در شهر درعا
جنوب سوریه و نبرد « موت و لا المذله»
جبهه «درعا»، در جنوب سوریه برای مدتی طولانی شاهد آرامش بود،‌ ولی از لحظه ‌ای که اردن به حضور در کنفرانس «آستانه» دعوت شد، گروه‌ های تروریستی از جمله جبهه النصره، احرار الشام و گروه بیت المقدس تحرکات جدیدی را از بیست و پنجم بهمن ماه در مرزهای اردن به ‌سمت مواضع ارتش سوریه در شهر درعا و با هدف تحمیل واقعیت میدانی جدید به ‌نفع خود آغاز کردند.
در این راستا، این گروه‌ های تروریستی که مورد حمایت سازمان اطلاعات اردن هستند، با هدف اشغال محله «المنشیه» در غرب شهر درعا نبرد موسوم به «موت و لا المذله» را کلید زدند. نکته قابل توجه همزمانی نبردهای درعا با آغاز جنگ ریشه‌ کن ‌سازی گروه جند الاقصی در ادلب و ریف حماه است که در پس تمام آنها گروه موسوم به «هیأت تحریر الشام» قرار دارد.
کشتار عمدی صدها غیر نظامی توسط ترکیه/ منطقه امن برای تشکیل ارتشی 800 هزار نفری اردوغان/ وعده رژیم صهیونیستی به روسیه برای پایان جنگ سوریه +عکس، فیلم و نقشه/آماده انتشار / آقای غلامی
تقسیمات اداری و شهری محله المنشیه درعا (قرمز: ارتش سوریه – سبز: تروریست‌ها)
فدرالیسم سوری این بار در جنوب سوریه
افزون بر آن شواهد و مدارکی به دست آمده که نشان می دهد، طرح های مشکوکی برای این منطقه ریخته شده که یکی از مهمترین آنها، اجرای طرح فدرالیته سوریه و این بار از جبهه جنوبی است که از استان  درعا در جنوب تا استان دیرالزور در شرق سوریه با اکثریت اهل تسنن را دربرمی گیرد.
 کشتار عمدی سوری‌ها توسط ترکیه/منطقه امن یا سودای ارتش اردوغان/نبرد درعا و یک‌ دنیا علامت سوال + نقشه – عکس - فیلم
کشتار عمدی سوری‌ها توسط ترکیه/منطقه امن یا سودای ارتش اردوغان/نبرد درعا و یک‌ دنیا علامت سوال + نقشه – عکس - فیلم
 کشتار عمدی سوری‌ها توسط ترکیه/منطقه امن یا سودای ارتش اردوغان/نبرد درعا و یک‌ دنیا علامت سوال + نقشه – عکس - فیلم
کشتار عمدی سوری‌ها توسط ترکیه/منطقه امن یا سودای ارتش اردوغان/نبرد درعا و یک‌ دنیا علامت سوال + نقشه – عکس - فیلم
کشتار عمدی سوری‌ها توسط ترکیه/منطقه امن یا سودای ارتش اردوغان/نبرد درعا و یک‌ دنیا علامت سوال + نقشه – عکس - فیلم
عناصر مسلح وابسته به نیروهای سوریه دموکراتیک در ریف رقه
سپر فرات جنوب سوریه
برخی رسانه ها نیز از قصد اردن برای نسخه برداری از سپر فرات در منطقه جنوبی سوریه با تفاهم روسیه خبر داده اند، با وجود اینکه از صحت این اخبار نمی توان مطمئن شد، اما نکته قابل توجه این است که نبرد موسوم به «موت و لا المذله» چند روز پس از انتشار این اخبار شروع و هدف آن ممانعت از پیشروی ارتش سوریه تا گمرک قدیم در ادامه گذرگاه نصیب با اردن عنوان شد.
از آنجا که جبهه النصره، مهمترین گروه شرکت کننده در نبرد «موت و لا المذله» است، بنابراین شک نداریم، بزرگترین بازندگان این نبرد نیز النصره خواهد بود.
تاثیر بر نشست آستانه
از سوی دیگر، بعید نیست، یکی از اهداف نبرد «موت و لا المذله» همانند تحرکات جبهه النصره در ادلب برای به شکست کشاندن نشست آستانه 1، این بار از جنوب سوریه به شکست کشاندن نشست آستانه 2 باشد، به ویژه اگر تعهد اردن به راضی کردن گروه های مسلح مستقر در جنوب سوریه برای حضور در نشست آستانه را هم به ملاحظات فوق اضافه کنیم.
همانگونه که گفته شد، اگرچه این اولین باری نیست که جبهه جنوبی فعال می شود، اما فعال شدن آن در این برهه زمانی با تفاهم روسی – اردنی درباره توقف درگیری ها و برقراری آتش بس در این منطقه تعارض کامل دارد. علاوه بر اینکه حملات گروه های مسلح تروریستی مستقیما شهر درعا – تصرف محله المنشیه – و نه حومه آن را هدف گرفتند.
واکنش شیوخ عرب به همگرایی دمشق – امان
البته در این بین منابع آگاه اردنی افشا کردند، حمله گروه های مسلح تروریستی به محله المنشیه به دستور کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و در واکنش به همگرایی اخیر دمشق و امان صورت گرفته است؛ مسئله ای که خوشایند اعراب خلیج فارس نبوده و از این روی دستور آغاز عملیات نظامی در درعا را داده اند.
در میدان چه گذشت
نبرد «موت و لا المذله» با مشارکت بیش از 2 تروریست بیست و پنجم بهمن ماه از دو محور، محله «درعا بلد» در جنوب المنشیة و مزارع المنشیه در غرب این محله با استفاده از انواع سلاح‌ های سبک و سنگین آغاز شد که دو روز اول با پیشروی تروریست‌ ها از محور جنوبی تا مرکز محله المنشیه همراه بود.
تروریست ‌ها درصدد بودند، با اشغال محله المنشیه به سمت تیپ 132 ارتش و منطقه الصحاری پیشروی کنند، اما با مقاومت نیروهای سوری مواجه شدند. تاکنون 90 درصد مناطق جنوبی محله المنشیه از وجود عناصر تروریستی پاکسازی شده است. نیروهای ارتش سوریه و کمیته‌ های داوطلب مردمی مقاومت سرسختانه ای از خود نشان داده و ظرف 48 ساعت درگیری های بسیار شدید و سخت 245 تروریست مسلح را از پای درآوردند.
علی رغم تلفات و خسارات سنگین وارده به گروه های تروریستی نبرد «موت و لا المذله» با هدف تصرف محله المنشیه درعا توسط اتاق عملیات موسوم به «البنیان المرصوص» باز هم ادامه یابد و سهم این گروه ها در روزهای سوم و چهارم نبرد از پای درآمدن 200 تروریست دیگر باشد که در میان آنها تروریست های معروفی مانند «سامر الترعانی» قاضی به اصطلاح شرع فتح الشام و از سرکردگان جبهه النصره، «ولید قادر المفعلانی»، از سرکردگان گردان ‌الفاروق و «ابوالعباس کویا» از فرماندهان میدانی احرار الشام مشاهده می شدند.
«طلال الخلف»، سرکرده فراری ارتش سوریه و گروه موسوم به لشکر عشایر، در استان درعا سوریه بر اثر انفجار یک بمب در خودروش کشته شد. لشکر عشایر از زیرمجموعه های ارتش آزاد است که در شرق درعا فعالیت می کند.
اما درگیری های شهر درعا در روزهای اخیر نیز ادامه یافت، عناصر تروریستی چون راه هرگونه پیشروی را بر خود بسته می بینند، به بمباران مناطق مسکونی روی آورده اند، این درحالی است که نیروهای ارتش سوریه با استفاده از خشم و یاس تروریست ها پایگاه عناصر تروریستی در جنوب شرقی محله المنشیه را شناسایی  و در گام بعد با حملات توپخانه ای این پایگاه را به طور کامل منهدم کنند. در این حملات نیز 23 تروریست از جمله 5 سرکرده سرشناس تروریست ها کشته شدند.
کشتار عمدی صدها غیر نظامی توسط ترکیه/ منطقه امن برای تشکیل ارتشی 800 هزار نفری اردوغان/ وعده رژیم صهیونیستی به روسیه برای پایان جنگ سوریه +عکس، فیلم و نقشه/آماده انتشار / آقای غلامی
نقشه مناطق عملیاتی – میدان نفتی «حیان»، در شرق حمص(صورتی: ارتش سوریه – قهوه‌ای: تروریست‌ها)
جبهه عملیاتی مرکزی با اولویت آزادسازی تدمر
پس از اینکه گروه های تروریستی تکفیری مانند داعش و جبهه النصره حلب را از دست دادند، برای سرپوش نهادن بر این شکست سنگین شهر باستانی و تاریخی «تدمر» را به تصرف خود در آوردند. به همین منظور ارتش سوریه به سرعت عملیات باز پس گیری مجدد شهر تدمر را آغاز کرد.
به این ترتیب 10 هزار نیرو متشکل از کمیته های داوطلب مردمی موسوم به دفاع مدنی، گردان صقور الصحرا و نیروهای سرلشکر «سهیل حسن» در این عملیات نظامی مشارکت کردند. هدف این عملیات در مرحله نخست آزادسازی میدان های گازی و نفتی جزل، الشاعر و المهر و در مرحله نهایی آزادسازی تدمر بود که در این خصوص این نیروها از زمان آغاز عملیات تاکنون موفق شدند، روستای «البویضه»، میدان نفتی «حیان»، در شرق حمص و مزارع «الکلابیه»، در ریف شرقی حمص را آزاد کرده و کنترل کامل منطقه «البیارات الغربیه» واقع در ریف غربی تدمر را در دست بگیرند. این درحالی است که دیگر یگان های ارتش و نیروهای مسلح سوریه موفق شدند، حدود 2 کیلومتر مربع در جنوب منطقه البیارات پیشروی داشتند. نیروهای سوری در این پیشروی مقادیر زیادی سلاح متعلق به گروه تروریستی داعش را کشف  و ضبط کردند.
کشتار عمدی سوری‌ها توسط ترکیه/منطقه امن یا سودای ارتش اردوغان/نبرد درعا و یک‌ دنیا علامت سوال + نقشه – عکس - فیلم
موقعیت میدان نفتی حیان در شرق حمص

همچنین نیروهای سوری و رزمندگان مقاومت در محور شمالی فرودگاه تی 4 عملیاتی را برای باز پس گیری میدان نفتی «المهر» انجام دادند و تپه «الملح» را به کنترل خود در آوردند. این تپه از محور جنوبی بر جنوب میدان نفتی المهر اشراف کامل دارد. طی هفته گذشته ارتش سوریه موفق شد 200 عنصر تروریستی را در این منطقه از پای درآورد.

به موازات این تحرکات درگیری‌ بین نیروهای سوری با تروریست ها در مزارع «طواف» غربی و شرقی و منطقه «الرمل» ادامه دارد و نیروهای سوری در حال پاکسازی این مناطق از بمب ‌ها و مین ‌های گار گذاشته شده توسط تروریست ها هستند.
 کشتار عمدی سوری‌ها توسط ترکیه/منطقه امن یا سودای ارتش اردوغان/نبرد درعا و یک‌ دنیا علامت سوال + نقشه – عکس - فیلم
 تاسیسات نفتی حیان در شرق حمص
در محور غربی حمص در چارچوب توافق بین ارتش سوریه با افراد مسلح منطقه الحوله، در ریفه شمال غربی حمص 30 غیرنظامی از این منطقه و به طور مشخص از 3 روستای تل دو و الذهب و عقرب خارج و به نزدیکان خود در حمص و ریف آن ملحق شدند. بر اساس این توافق قرار است به غیرنظامیان و بخصوص افراد بیمار و کارکنان دولت سوریه و همچنین افراد مسلحی که وضعیت خود را تسویه و سلاح های خود را به طرف های ذیربط تحویل بدهند، اجازه خروج از الحوله داده شود.
به همین منظور یک گذرگاه انسانی در مسیر روستای السمعلیل از سوی دولت سوریه برای پاکسازی الحوله ایجاد شده و خودورهای اورژانس هلال احمر سوریه و همچنین نظامیان ارتش سوریه برای تامین امنیت در این گذرگاه مستقر شده اند. از این گذرگاه همچنین وسایل نقلیه برای انتقال شهروندانی که مایل به ورود به روستاهای محاصره شده توسط گروه های مسلح و دیدار با خانواده هایشان هستند، نیز مهیا است .
 کشتار عمدی سوری‌ها توسط ترکیه/منطقه امن یا سودای ارتش اردوغان/نبرد درعا و یک‌ دنیا علامت سوال + نقشه – عکس - فیلم
 موقعیت شهرک الحوله از توابع حمص در نقشه
بر اساس پانزدهمین فرمان عفو ریاست جمهوری سوریه در سال 2016 افراد مسلحی که در الحوله یا مناطق دیگر به هر دلیل از عدالت متواری هستند، می توانند با تسلیم خود و سلاحشان به دستگاه قضایی ذیربط از عفو ریاست جمهوری بهره مند شوند. 48 ساعت پس از انتشار این اطلاعیه بیش از پنجاه فرد مسلح در الحوله سلاح خود را تحویل داده و وضعیت خود را تسویه کردند علاوه بر اینکه ده ها غیرنظامی هم از بیم حملات تروریست هایی که وضعیت خود را تسویه نکردند، با عبور از گذرگاه السمعلیل از الحوله خارج شدند.
کشتار عمدی سوری‌ها توسط ترکیه/منطقه امن یا سودای ارتش اردوغان/نبرد درعا و یک‌ دنیا علامت سوال + نقشه – عکس - فیلم
موقعیت میدانی شهر تدمر در ریف شرقی حمص
استفاده آمریکا از اورانیوم ضعیف ‌شده در سوریه
نشریه «فارین پالیسی» در گزارشی تحقیقی از استفاده نیروی هوایی آمریکا از اورانیوم ضعیف‌ شده در عملیات‌ هایش در سوریه خبر داد. به نوشته این نشریه مقامات آمریکایی تائید کرده ‌اند، در دستکم دو حمله که اواخر سال 2015 علیه تانکرهای نفتی داعش در سوریه صورت گرفته، از مهمات حاوی اورانیوم ضعیف ‌شده استفاده شده است.
کشتار عمدی سوری‌ها توسط ترکیه/منطقه امن یا سودای ارتش اردوغان/نبرد درعا و یک‌ دنیا علامت سوال + نقشه – عکس - فیلم
کشتار عمدی سوری‌ها توسط ترکیه/منطقه امن یا سودای ارتش اردوغان/نبرد درعا و یک‌ دنیا علامت سوال + نقشه – عکس - فیلم
کشتار عمدی سوری‌ها توسط ترکیه/منطقه امن یا سودای ارتش اردوغان/نبرد درعا و یک‌ دنیا علامت سوال + نقشه – عکس - فیلم
 بمب هایی با کلاهک های حاوی اورانیوم ضعیف ‌شده
«جاش جاکوئز»، سخنگوی فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در منطقه اذعان کرد، در حملات 16 و 22 نوامبر سال 2015 میلادی جمعا 5265 گلوله 30 میلیمتری حاوی اورانیوم ضعیف ‌شده از جنگنده A-10 نیروی هوایی آمریکا شلیک شده و حدود 250 وسیله نقلیه را در صحرایی در شرق سوریه نابود کرده است.
واشنگتن اعلام کرده که حملات اخیر، مواضع داعش در دیر الزور سوریه را هدف قرار داده است. با وجود اینکه این مناطق در مرز عراق واقع شده‌ اند، اما پنتاگون تاکید کرده که این حملات به سوریه محدود بوده و در عراق دیگر از این مهمات استفاده نشده است.
اولین بار در ماه اکتبر بود که پایگاه IRIN News استفاده آمریکا از اورانیوم ضعیف ‌شده در سوریه را گزارش کرد، در آن زمان پنتاگون این خبر را رد کرد. اما بعد به دلیل تناقض در گزارش‌ های مختلف مقامات وزارت دفاع آمریکا، واشنگتن مجبور به پذیرش این مسئله شد.
کشتار عمدی سوری‌ها توسط ترکیه/منطقه امن یا سودای ارتش اردوغان/نبرد درعا و یک‌ دنیا علامت سوال + نقشه – عکس - فیلم
کشتار عمدی سوری‌ها توسط ترکیه/منطقه امن یا سودای ارتش اردوغان/نبرد درعا و یک‌ دنیا علامت سوال + نقشه – عکس - فیلم
 موقعیت جغرافیایی بلندی‌ های اشغالی جولان
طرح رژیم صهیونیستی برای اشغال کامل بلندی‌ های جولان
روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت» طرحی را با عنوان «طرح راهبردی سیاسی» از سوی «یواف گالانت» وزیر شهرک ‌سازی صهیونیستی و عضو کابینه امنیتی و سیاسی رژیم صهیونیستی منتشر کرده و دیدگاه اسرائیل درباره بحران سوریه و حل آن، مبتنی بر تحقق منافع تل ‌آویو مطرح کرد.
این طرح که بیشتر شبیه رویایی کودکانه است، نه تنها ماهیت اجرایی و عملیاتی ندارد، بلکه هیچ توجهی به افکار عمومی و اکثریت مردم سوریه در آن لحاظ نشده است. این مقام صهیونیستی در طرح خود سعی کرده، از حساب مردم سوریه به هر یک از طرف های مداخله جو در بحران سوریه رشوه‌ دهد تا منافع صهیونیست ها را بر آورده سازند.
کشتار عمدی سوری‌ها توسط ترکیه/منطقه امن یا سودای ارتش اردوغان/نبرد درعا و یک‌ دنیا علامت سوال + نقشه – عکس - فیلم
«یواف گالانت» وزیر شهرک ‌سازی صهیونیستی و عضو کابینه امنیتی و سیاسی رژیم صهیونیستی
گالانت در این طرح خواستار ممانعت از تشکیل محور ایرانی، سوری و لبنانی و به رسمیت شناخته شدن تمامیت ارضی رژیم صهیونیستی بر ارتفاعات اشغالی جولان از سوی سوریه می شود و تأکید می کند، این طرح در راستای منافع آمریکا، روسیه، اروپا و کشورهای مرتجع عربی است.
بر اساس این طرح، رهبری طرح بازسازی سوریه با میلیاردها دلار برعهده آمریکا خواهد بود، البته به روسیه نیز اجازه ایجاد پایگاه در سوریه داده خواهد شد. این مقام امنیتی رژیم صهیونیستی مدعی شده که روند بازسازی سوریه بعد از به رسمیت شناخته شدن تمامیت ارضی رژیم صهیونیستی در ارتفاعات جولان از سوی سوریه و اقدام روسیه برای جلوگیری از مداخله ایران در سوریه امکان پذیر خواهد بود. جالب اینجاست که این مقام صهیونیستی طرح مذکور را به ویژه از جنبه اجرایی شدن، طرحی آرمان گرایانه خوانده و مدعی ‌شده در صورت تعهد روسیه برای جلوگیری از حضور ایران در عرصه سوریه، اسرائیل و آمریکا با تغییر بشار اسد بر اساس منافع روسیه موافقت خواهد کرد.
کشتار عمدی سوری‌ها توسط ترکیه/منطقه امن یا سودای ارتش اردوغان/نبرد درعا و یک‌ دنیا علامت سوال + نقشه – عکس - فیلم
نقشه محورهای عملیاتی کُردها در ریف رقه
آغاز عملیات کُردها در محور سوم ریف رقه
گروه مسلح موسوم به نیروهای سوریه دموکراتیک در ادامه عملیات خود برای آزادسازی شهر رقه، عملیات «خشم فرات» را در محور سوم آغاز کرده و با پیشروی در محورهای شرقی و شمالی به ترتیب به 5 و 9 کیلومتری این شهر رسیدند. حرکت در محور سوم عملیات نیروهای دموکراتیک از بخش شرقی و روستای «مکمن» در حالی آغاز شد که کُردها تنها 5 کیلومتر با شهر الرقه فاصله دارند.
کشتار عمدی سوری‌ها توسط ترکیه/منطقه امن یا سودای ارتش اردوغان/نبرد درعا و یک‌ دنیا علامت سوال + نقشه – عکس - فیلم
 زره پوش های امریکایی در مسیر انتقال به رقه
این نیروها موفق شدند، با حمله به مواضع  داعش دو روستای صیاد و حسن زید را به طور کامل آزاد و پاکسازی کنند. در محور شمالی نیز نیروهای دموکراتیک موفق شدند، با پاکسازی منطقه «سیلو» خود را به 9 کیلومتری شهر رقه برسانند. کُردها در محور غربی تقریبا 25 کیلومتر با رقه فاصله دارند.
کشتار عمدی سوری‌ها توسط ترکیه/منطقه امن یا سودای ارتش اردوغان/نبرد درعا و یک‌ دنیا علامت سوال + نقشه – عکس - فیلم
نقشه 3 محور عملیاتی کُردها در ریف رقه
ادامه جنگ خونین درون گروهی تروریست ها در شمال حماه
در ادامه درگیری داخلی گروه های تروریستی در سوریه، منابع آگاه اعلام کردند که درگیری میان عناصر «جند الاقصی» و ائتلاف تروریستی «هیئه تحریر الشام» پس از چند ساعت آرامش شکننده مجددا در ریف شمالی حماه و جنوب ادلب سوریه آغاز شد.
دیدبان حقوق بشر سوریه گزارش داد، عناصر این دو گروه تروریستی در اطراف روستای «تل عاس» در ریف جنوبی ادلب به شدت با هم درگیر شده و فرماندهان میدانی آنها دستور انتقال جنگ افزارهای سنگین و خودروهای زرهی از اطراف شهر خان شیخون به غرب آن را داده اند.
کشتار عمدی سوری‌ها توسط ترکیه/منطقه امن یا سودای ارتش اردوغان/نبرد درعا و یک‌ دنیا علامت سوال + نقشه – عکس - فیلم
کشتار عمدی سوری‌ها توسط ترکیه/منطقه امن یا سودای ارتش اردوغان/نبرد درعا و یک‌ دنیا علامت سوال + نقشه – عکس - فیلم
کشتار عمدی سوری‌ها توسط ترکیه/منطقه امن یا سودای ارتش اردوغان/نبرد درعا و یک‌ دنیا علامت سوال + نقشه – عکس - فیلم
کشتار عمدی سوری‌ها توسط ترکیه/منطقه امن یا سودای ارتش اردوغان/نبرد درعا و یک‌ دنیا علامت سوال + نقشه – عکس - فیلم
کشتار عمدی سوری‌ها توسط ترکیه/منطقه امن یا سودای ارتش اردوغان/نبرد درعا و یک‌ دنیا علامت سوال + نقشه – عکس - فیلم
به ترتیب پرواز پهپاد آمریکایی ، جنگنده روسی ، جنگنده های سوری در آسمان ادلب
بنابر اعلام دید‌بان حقوق بشر سوریه ، در جریان این درگیری ها دستکم 46 تروریست از دو طرف کشته شدند. از میان تروریست های کشته شده، عناصر الاقصی دستکم 15 تروریست تحریر الشام را در جریان حمله به مقرهای این ائتلاف اعدام کردند، بیشتر این اعدام ها در منطقه خان شیخون صورت گرفته است. دوشنبه گذشته نیز مناطق تل عاس، رکایا، خان شیخون والتمانعة، در ریف جنوبی ادلب شاهد درگیری شدید این دو گروه بود.
کشتار عمدی سوری‌ها توسط ترکیه/منطقه امن یا سودای ارتش اردوغان/نبرد درعا و یک‌ دنیا علامت سوال + نقشه – عکس - فیلم
 گروه تروریستی «جند الاقصی» و ائتلاف تروریستی «هیئه تحریر الشام» در ادلب
تحریر الشام که به تازگی از ائتلاف گروه های تروریستی در شمال سوریه از جمله فتح الشام و نور الدین زنکی تشکیل شده، پیش تر موفق شده بود، بدون درگیری با جند الاقصی، کفرزیتا را تصرف کند.