جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » تفاهم‌نامه‌ها در منزل سفیر سوئد را چه کسی امضا کرد؟

تفاهم‌نامه‌ها در منزل سفیر سوئد را چه کسی امضا کرد؟

تسنیم گزارش می‌دهد: درحالی که وزارت امور خارجه در واکنش به انتقادها نسبت به برگزاری مراسم رسمی امضای توافقات با سوئد در منزل سفیر این کشور گفته تفاهمنامه ها بین بخش خصوصی دو کشور امضا شده اما پارلمان بخش خصوصی کشور در این ارتباط اظهار بی اطلاعی کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در سفر نخست وزیر سوئد و هیئت همراه وی به تهران چند تفاهم نامه تجاری میان دو کشور –از جمله افتتاح دفتر تجاری ایران و سوئد- به امضا رسید. نکته تامل برانگیز قضیه آنجاست که این قراردادها در منزل مسکونی سفیر سوئد در تهران امضا شد.

در این مراسم برخی از مقامات بلندپایه دولتی از جمله نعمت زاده وزیر صنعت و معدن و تجارت، چیت چیان وزیر نیرو و تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امورخارجه کشورمان حضور داشتند. مشخص نیست علت برگزاری این مراسم رسمی در منزل شخصی سفیر سوئد چه بوده است.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص سفر نخست وزیر سوئد به تهران نکاتی را متذکر شد:
“آنچه در میهمانی سفارت سوئد و در حاشیه افتتاح دفتر اقتصادی سوئد در تهران امضا شد، صرفاً چند توافق میان بخش خصوصی ایران و بخش خصوصی سوئد بود که به عنوان نماد افتتاح دفتر تجاری و نشان دادن عزم نخست وزیر برای حمایت از فعالیت بخش خصوصی سوئد در ایران انجام شد که خلاف هیچ رویه بین‌المللی نبوده و بسیار معمول است.

یکی از برنامه‌های اصلی مراسم در اقامتگاه سفیر سوئد، افتتاح دفتر اقتصادی سوئد در ایران توسط نخست وزیر این کشور بود که گامی مهم در جهت گسترش هرچه بیشتر همکاری‌های اقتصادی دو کشور و تبدیل توافقات روی کاغذ به اقدامات عملی و اجرایی محسوب می‌شود. امضای توافق‌های بخش‌های خصوصی دو کشور به عنوان نماد شروع همکاری‌های عملی بخش خصوصی با افتتاح این دفتر صورت گرفت.

ضیافت در اقامتگاه سفیر سوئد در پایان سفر و به افتخار نخست وزیر آن کشور برگزار شد. این مراسم در چارچوب عرف رایج و مقررات بین‌المللی حاکم بر نمایندگی‌های دیپلماتیک که همواره در کشور ما مورد احترام بوده و مبنای حضور نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج نیز هست، برگزار شد.
حضور مقامات کشور در چنین مراسمی با رعایت موارد ضروری و بر اساس عمل متقابل صورت می‌گیرد و تصمیم شخصی نیست. این مشارکت محدود و ضابطه مند، در دولت‌های مختلف  قبلی نیز بدون حاشیه سازی و تحریک افکار عمومی صورت می‌گرفته و موضوع تازه‌ای نیست.”

بنابراین گزارش بر اساس اظهارت سخنگوی وزارت امورخارجه مبنی بر امضای توافق‌های بخش‌های خصوصی دو کشور در مراسم منزل مسکونی سفیر سوئد از بخش های خصوصی مرتبط این موضوع را جویا شدیم.

یکی از نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در این ارتباط به تسنیم گفت: ما در این ارتباط، حضوری در منزل سفیر سوئد نداشتیم و قرار دادی امضا نکردیم و خدا می‌داند چه کسی در این مراسم تفاهم نامه امضا کرده است.

یکی از اعضای هیئت رئیسه اتاق مشترک ایران و سوئد نیز در این ارتباط گفت: ما نیز در این مراسم حضور نداشتیم و اطلاعاتی در این خصوص نداریم.

اما یکی از مسئولان وزارت صنعت در این خصوص گفت: در این نشست قرار داد خاصی به امضا نرسیده و صرفا تفاهم نامه به امضا رسیده است.

وی همچنین برای دریافت اطلاعات بیشتر ما را به سازمان توسعه تجارت ارجاع داد که در گفتگو با این سازمان نیز جواب مشخصی به دست نیامد.

بنابراین گزارش در توضیحات سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در این باره آمده است: کلیه قراردادها و یادداشت‌های تفاهم رسمی میان دو کشور مطابق رویه معمول بین‌المللی صبح روز شنبه در سعدآباد و در حضور ریاست محترم جمهوری و نخست وزیر سوئد به امضای مقامات دو کشور رسید، که شامل 5 سند مهم همکاری در حوزه‌های مختلف علمی، فن آوری، مخابراتی، اقتصادی و تجاری است که توسط وزرا و مسئولین دو کشور در حضور روسای دو دولت و در محل رسمی ملاقات امضاء شد.

گفتنی است که در اظهارت قاسمی هیچ اشاره به تفاهم نامه‌های به امضا رسیده در منزل سفیر سوئد و اینکه توسط کدام بخش خصوصی به امضا رسیده است نشده است.

انتهای پیام/

در جلسه علنی مجلس

انتقاد یک نماینده از حضور وزرای نیرو و صنعت در خانه سفیر سوئد

۲۶ بهمن ۱۳۹۵ – ۱۵:۳۱
محمدجواد ابطحی

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس از حضور برخی وزرای دولت یازدهم در خانه شخصی سفیر سوئد به منظور برگزاری مراسمی انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، سیدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت عصر امروز (سه‌شنبه 26 بهمن) مجلس شورای اسلامی در تذکری نسبت به حضور برخی وزرای دلت یازدهم در خانه سفیر سوئد در تهران به منظور امضای قراردادهای تجاری و صنعتی انتقاد کرد.

وی افزود: تعجب می‌کنم که چرا مجلس و دولت درباره مراسمی که در خانه سفیر سوئد برگزار شد، سکوت کرده است؟

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: حضور وزرای دولت در خانه سفیر سوئد تحقیر عزت ملی کشور است؛ گفتند که بخش خصوصی آنجا حضور داشته در حالی که وزرا نیز آنجا بوده‌اند. آنها آنجا چه کار می‌کردند؟

به گزارش تسنیم، چندی پیش مراسمی در منزل شخصی سفیر سوئد در تهران برگزار شد که در این مراسم  حمیدرضا چیت‌چیان وزیر نیرو و نیز محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و همین‌طور نمایندگانی از بخش خصوصی حضور داشتند که در نهایت منجر به امضای قراردادهای تجاری و صنعتی دو طرفه شده، اما این موضوع موجب انتقادات برخی نمایندگان مجلس شده است.

انتهای پیام/

بسیج دانشجویی دانشگاه علامه‌طباطبایی:

مجلس حضور مسئولان ایرانی در منزل شخصی سفیر سوئد را بررسی کنند

۲۶ بهمن ۱۳۹۵ – ۱۱:۱۳
امضای قراردادهای تجاری میان ایران و سوئد

بسیج دانشگاه علامه‌طباطبایی ضمن اعتراض به حضور برخی مقامات ایرانی در منزل شخصی سفیر سوئد، خواستار بررسی این موضوع از سوی مجلس شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، بسیج دانشجویی دانشگاه علامه‌طباطبایی با صدور بیانیه‌ای به حضور برخی مقامات ایرانی در منزل شخصی سفیر سوئد اعتراض کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: خبر جمع شدن چند نفر از مقامات بلندپایه ایرانی در منزل سفیر سوئد، در کنار نخست‌وزیر و وزرای سوئدی در تاریخ شنبه شب 23 بهمن تعجب همه ما را برانگیخت و سوالات جدی را ایجاد کرد.

در ادامه این بیانیه با اشاره به برخی اتفاقات گذشته درباره حجاب میهمانان خارجی کشورمان تاکید شده است: وقتی این اتفاق را در کنار سایر وقایع، از جمله وضعیت بسیار نامناسب پوششی سفرا و نمایندگان اروپایی در دیدار با مسئولان کشور در یکی دو سال اخیر قرار می‌دهیم، موضوع به یک جریان می‌ماند و به نظر می‌رسد محافل ضداسلامی و استکباری در چارچوب راهبرد قبح‌زدایی مرحله به مرحله در حال تهاجم به ارزش‌های اسلامی و رسمی‌سازی آن با مشارکت ساده‌لوحانه برخی مسئولان و پیام‌رسانی به سمپات‌های داخلی خود هستند.

بسیج دانشجویی دانشگاه علامه‌طباطبایی ضمن اعلام برائت از این جریان، خواستار رسیدگی موضوع از سوی نمایندگان مجلس، بدنه دولت، مسئولان دستگاه قضایی، نیروهای مسلح، حوزه‌های علمیه، مراجع عظام تقلید و مجلس خبرگان رهبری شد.

انتهای پیام/

حسین شریعتمداری:

تحقیر ملت در خانه سفیر سوئد؟

۲۵ بهمن ۱۳۹۵ – ۰۹:۰۰
سخنرانی حسین شریعتمداری در دانشگاه صدا و سیما

دیروز در اقدامی غیرمنتظره و سؤال‌برانگیز، مراسم امضای قراردادهای تجاری میان ایران و سوئد به جای مراکز رسمی کشورمان در منزل سفیر سوئد برگزار شد.

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، حسین شریعتمداری در روزنامه کیهان نوشت: دیروز در اقدامی غیرمنتظره و سؤال‌برانگیز، مراسم امضای قراردادهای تجاری میان ایران و سوئد به جای مراکز رسمی کشورمان در منزل سفیر سوئد برگزار شد. در این مراسم، نخست‌وزیر سوئد و هیئت همراه وی و تعدادی از وزرای کشورمان و معاونان آنها و تنی چند از فعالان اقتصادی حضور داشتند.
براساس یک اصل شناخته شده دیپلماتیک، قراردادها و مقاوله‌نامه‌ها و… در مراکز رسمی کشور میزبان امضاء می‌شود و انتقال آن به منزل سفیر کشور میهمان نه فقط با روال جاری و تعریف شده سیاسی مغایرت دارد، بلکه تحقیر کشور میزبان  را نیز به دنبال دارد  و دولتمردان محترم باید توضیح بدهند که با چه انگیزه‌ای به این اقدام تحقیرآمیز تن داده‌اند؟ در این خصوص گفتنی است؛
1- عکس‌های منتشر شده از مراسم مورد اشاره، نشان می‌دهد که خانم‌های عضو هیئت همراه نخست‌وزیر سوئد بدون حجاب در مراسم حضور یافته‌اند و گفته می‌شود نخست‌وزیر و سفیر سوئد برای حضور بدون حجاب این خانم‌ها اصرار داشته‌اند که مراسم در منزل سفیر سوئد انجام بپذیرد! این استدلال صرفنظر از صحت و سقم آن به یک بهانه شبیه است و نمی‌تواند توجیه کننده مراسم مزبور باشد چرا که خانم‌های حاضر در مراسم می‌توانستند مراسم یاد شده را که بیشتر به یک «کولتل پارتی» شبیه است بدون حضور وزرا و دولتمردان کشورمان در منزل سفیر برگزار کنند. اما سیاستمداران سوئدی می‌دانسته‌اند که، حضور مسئولان بلندپایه دولتی در مراسم یاد شده می‌تواند نشانه بی‌احترامی مسئولان کشورمان به قوانین اسلامی باشد،که اینگونه نیز بوده است!
2- برگزاری مراسم امضای قراردادها در منزل سفیر سوئد، به جای مراکز رسمی و دولتی، می‌تواند این توهم را به دنبال داشته باشد که جمهوری اسلامی ایران توان حفظ امنیت مراسم را نداشته است و به این علت مراسم در منزل سفیر صورت گرفته است! یعنی القای ناامنی در ایران اسلامی، آنهم در حالی که جمهوری اسلامی ایران امن‌ترین کشور منطقه و یکی از امن‌ترین کشورهای جهان است. آیا مسئولان دولتی کشورمان با حضور در مراسم یاد شده، آشکارا به ملت ایران و نظام اسلامی اهانت نکرده‌اند؟!
3- امضای قرارداد تجاری در منزل سفیر سوئد، این تردید را پیش می‌کشد که -خدای نخواسته و با عرض پوزش- مبادا برخی از دولتمردان کشورمان حرف‌های در گوشی! و محرمانه‌ای! داشته‌اند که نمی‌خواسته‌اند به گوش برخی دیگر از مسئولان نظام برسد و آنان را ملزم به پاسخگویی و توضیح کند! ان‌شاءالله که اینگونه نباشد!
4- اقدامی مشابه آنچه در منزل سفیر سوئد انجام گرفته است در طول تاریخ، نه فقط در ایران بلکه در هیچ کشور دیگری سابقه نداشته و کشورهای میزبان، اینگونه حرکت‌ها را نقض حاکمیت خود تلقی کرده و هرگز به آن تن نمی‌دهند.
اگر دستگاه دیپلماسی کشورمان یک نمونه-تأکید می‌شود که فقط یک نمونه- از امضای قرارداد در خانه سفیر یک کشور میهمان را سراغ دارند، لطفاً به آن اشاره کنند و اگر سراغ ندارند – که به یقین ندارند- باید توضیح بدهند که با چه مجوزی دست به تحقیر ملت و نقض حاکمیت ملی زده‌اند؟!
5- و بالاخره؛ دولت یازدهم و دستگاه دیپلماسی آن، با اقداماتی نظیر امضای قرارداد در منزل سفیر، ارسال پیام دیپلماتیک از طریق ایمیل و توئیت و مذاکره در حال قدم زدن و… به این تردید جدی دامن زده است که قصد دارد روابط دیپلماتیک را از میدان و عرصه قابل کنترل و نظارت به عرصه‌های غیرقابل نظارت و بیرون از میدان دید مسئولان عالی‌رتبه‌تر بکشاند! ایمیل و توئیت و قدم زدن و برپایی مراسم رسمی حوزه‌های دولتی در منزل سفیر و… از همین دست روابط دیپلماتیک غیرقابل ارزیابی و نظارت است. نیست؟ اگر هست- که هست- چه کسی و یا کدام قانون چنین اجازه‌ای را به آنها داده است؟!
انتهای پیام/