نقشه جهان، کار نقشه‌کش معروف امپراتوری عثمانی، پیری رییس، که حدود ۵۰۰ سال پیش تهیه شده، نکات دقیقی از سواحل شمالی قطب جنوب، و همچنین اطلاعات شگفت‌آوری از ۲۰۰۰ شهر حاشیه دریای مدیترانه، ساحل غربی اروپا و شمال آفریقا ارائه می‌دهد.

به گزارش سایت «Anonymous» نقشه پیری رییس در سال ۱۵۱۳ به پایان رسید، و در سال ۱۹۲۹ مجددا کشف شد، و در سطح جهانی هیجان آفرید. این تنها نقشه قرن شانزدهم است که آمریکای جنوبی را با مختصات دقیق نسبت به آفریقا نشان می‌دهد. این نقشه تصویری فضایی از جهان است، با نقشه مناطق یخبندان گرین لند و قطب جنوب، و شبکه انرژی جهان که حاوی اطلاعاتی باورنکردنی که جهان امروز را حیرت زده کرده است.

جزییات دقیق این نقشه ذهن آدمی را گیج می‌کند و بحث‌های زیادی را باعث شده است:

· این نقشه «سرزمین ملکه موآد» را نشان می‌دهد که ۲.۷ میلیون کیلومتر مربع منطقه قطب جنوب است. این منطقه بدون یخ تصویر شده، همانگونه که چندین میلیون سال پیش بوده است، ، ولی بدون یخ می‌باشد. مدارک زمین‌شناسی نشان می دهند که این منطقه تا ۴۰۰۰ سال پیش از میلاد نمی‌توانسته بدون یخ باشد.

· طبیعت واقعی قطب جنوب به عنوان منطقه‌‌ای یخبندان و پوشیده از برف و یخ اولین بار توسط دریانورد انگلیسی کاپیتان کوک در بین سال‌های ۱۷۷۲ و ۱۷۷۵ کشف شد.

· در این نقشه رشته کوه‌های قطب جنوب کشیده شده که تا سال ۱۹۵۲ کشف نشده بود.

· مساحت جغرافیایی قطب جنوب بدون فن‌آوری هوایی امکان پذیر نیست، و این فن‌آوری در میلیون‌ها سال پیش موجود نبوده است.

نقشه‌ای از پیری رییس، نقشه‌کش معروف امپراتوری عثمانی

آخرین باری که قطب جنوب عاری از یخبندان بوده مربوط به ۶ هزار سال پیش است. اکنون معما این است: چه کسی نقشه «سرزمین ملکه موآد»، قطب جنوب، را ۶ هزار سال پیش کشیده است؟

نقشه پیری رییس حکایت از این دارد که یک تمدن بسیار هوشمند و پیشرفته با ابزارهای تمدن نوین وجود داشته است. اولین تمدن بشری ۳ هزار سال پیش ظهور کرد و پس از آن تمدن‌های دره سند و چین بوجود آمد. اکنون دومین معما این است: چه کسی این تحقیقات و نقشه‌کشی گسترده را ۴ هزار سال پیش از میلاد انجام داده است؟

چارلز هپگود، استاد تاریخ در دانشگاه هاروارد معتقد است: «بنظر می‌رسد اطلاعات دقیقی از مردمان به مردمانی دیگر به ارث رسیده باشد. بنظر می‌رسد نقشه‌ها باید توسط مردمانی ناشناخته کشیده شده و به مردمان دیگری مانند مینوآن‌ها یا فینیقی‌ها رسیده باشد، که برای هزار سال بزرگترین دریانوردان تاریخ قدیم بودند. ما شواهدی در دست داریم که آنها در کتابخانه بزرگ شهر اسکندریه (مصر) تحصیل می‌کردند و در جمع آنها جغرافی‌دانان هم حضور داشتند».

نقشه پیری رییس، چه کار تمدن‌های قدیمی باشد و یا کار موجوداتی ناشناخته، بدون تردید یک سند درجه یک اطلاعات دریانوردی است.