پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » حقوق بشر » عفو بین‌الملل: هزاران نفر در یک زندان‌ سوریه به دار آویخته شده‌اند

عفو بین‌الملل: هزاران نفر در یک زندان‌ سوریه به دار آویخته شده‌اند

سازمان عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن در گزارشی اعلام کرد که از سال ۲۰۱۱ و آغاز اعتراضات سیاسی در سوریه حکومت این کشور ۱۳ هزار نفر را طی اعدام‌های دسته جمعی به دار آویخته است.

این گزارش حاکی است که این تعداد در زندانی واقع در شمال دمشق که به «کشتارگاه» معروف شده است اعدام شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در گزارش این سازمان که سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ را پوشش می‌دهد، آمده است: در زندان صیدنایا هر هفته دهها نفر به دستور مقامات ارشد حکومت سوریه از جمله معاونان بشار اسد و توسط پلیس نظامی اعدام شده‌اند.

عفو بین‌الملل این کشتارهای گسترده را «کارزار سازمان یافته‌ای برای اعدام‌های خودسرانه (فراقانونی)» توصیف می‌کند.

لین مالوف، از مسئولان دفتر سازمان عفو بین‌الملل در بیروت، گفت این نهاد از اواخر دهه ۱۹۸۰ حداقل ۳۵ روش مختلف شکنجه در سوریه را شناسایی و ثبت کرده و کاربرد این شکنجه‌ها از سال ۲۰۱۱ افزایش یافته است.

سایر گروه‌های مدافع حقوق بشر نیز شواهدی از کاربرد شکنجه در زندان‌های سوریه که به مرگ زندانیان منجر شده است را جمع آوری کرده‌اند.

عفو بین‌الملل در گزارش پارسال خود گفته بود از سال ۲۰۱۱ به بعد بیش از ۱۷ هزار نفر (به طور متوسط ۳۰۰ نفر در هر ماه) بر اثر شکنجه و بدرفتاری در زندان‌های حکومت سوریه جان خود را از دست داده‌اند.

تعداد قربانیان شکنجه و بدرفتاری در زندانی‌ها سوریه را می‌توان با تلفات جنگ در شهر حلب مقایسه کرد. تعداد قربانیان شش سال جنگ در آن شهر حدود ۲۱ هزار نفر بوده است.

لین مالوف افزود: «شرایط خوفناکی که در این گزارش ترسیم شده نشان می‌دهد که کارزار پنهان و وحشتناکی توسط عالی‌ترین سطوح حکومت سوریه هدایت و اجرا می‌شد که هدفش در هم شکستن هر گونه مخالفت و اعتراض توسط مردم بوده است».

با وجودی که جدیدترین آمارها مربوط به سال ۲۰۱۵ هستند لین مالوف می‌گوید هیچ دلیلی وجود ندارد که نشان دهد از آن زمان به بعد این اقدامات متوقف شده باشد و در نتیجه احتمالا هزاران نفر دیگر از آن زمان تاکنون کشته شده‌اند.

خانم مالوف افزود: «این اعدام‌ها پس از یک محاکمه نمایشی که معمولا دو یا سه دقیقه طول می‌کشد اجرا می‌شوند ولی توسط مقامات و نهادهای ارشد حکومتی و از جمله یک مفتی اعظم و وزارت دفاع سوریه تایید می‌شوند.

حکومت سوریه به ندرت در مورد ادعاهای مربوط به شکنجه و اعدام مخالفان اظهار نظر می‌کند و همواره گزارش‌ها و اسناد نهادهای مدافع حقوق بشر را به عنوان تبلیغات تکذیب کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌افزاید شواهد تکان‌دهنده مندرج در این گزارش سازمان عفو بین‌الملل نتیجه مصاحبه با ۳۱ زندانی سابق و بیش از ۵۰ مقام و کارشناس از جمله ماموران سابق زندان و قضات سابق سوریه است.

براساس یافته‌های سازمان عفو بین‌الملل، به زندانیان گفته می‌شد قرار است آنها را به یک زندان غیرنظامی منتقل کنند ولی آنها را به بخش دیگری از زندان برده و در آنجا به دار می‌آويختند.