جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » حقوق بشر » درخواست اقدام فوری عفو بین الملل در مورد آیت الله العظمی نکونام در زندان قم

درخواست اقدام فوری عفو بین الملل در مورد آیت الله العظمی نکونام در زندان قم

سازمان عفو بین الملل با صدور اطلاعیه “اقدام فوری” خود با عنوان «روحانی منتقد نیازمند رسیدگی پزشکی» است خواستار رسیدگی به وضعیت آیت الله العظمی نکونام در زندان ساحلی قم شد.

سازمان عفو بین الملل تاکید کرد “روحانی سالخورده منتقد ایرانی آیت الله محمدرضا نکونام از ۲۱ دسامبر در اعتراض به بازداشت و محرومیت از درمان تخصصی اش در اعتصاب غذاست. بعد از سکته مغزی و حمله قلبی در زندان، وی در وضعیت بد سلامت قرار داشته به نیازمند فوری به تجهیزات تخصصی پزشکی است.”

این بیانیه با تاکید بر اینکه آیت الله محمدرضا نکونام تنها به دلیل بیان عقده اش زندانی شده، از مقامات ایران خواست فورا و بدون قید و شرط او را آزاد کنند؛ اطمینان دهند که به تجهیزات تخصصی پزشکی در بیرون زندان دسترسی داشته و از رفتار نادرست و شکنجه که محرومیت از درمان نوعی از آن بوده، در امان است.

پیشتر پزشکان معالج وی، خطر مجدد سکته مغزی و همچنین به کما رفتن وی را به مسئولین مربوطه اطلاع داده اند.
آیت‌الله العظمی محمدرضا نکونام، مرجع تقلید منتقد رهبری و مراجع تقلید حکومتی، متولد ۱۳۲۷، مورخ ۱۱ دی‌ماه ۱۳۹۳ پس از سخنان انتقاد آمیز در نفی «فیلترینگ و حرام خواندن اینترنت پرسرعت» با شکایت برخی از روحانیون بانفوذ در مراجع قضایی و امنیتی بازداشت و پرونده‌ای برای ایشان تشکیل شد. وی اکنون در زندان ساحلی قم نگهداری می‌شود و از ۳۵ روز پیش در اعتراض به شرایط خود دست به اعتصاب غذا و دارو زده است.

آیت الله العظمی محمدرضا نکونام که با محکومیت ۵ سال حبس تعزیری و بیماری‌های گوناگون در زندان قم نگهداری می‌شد، پس از حدود ۱۸ ماه تحمل حبس در تاریخ سوم تیرماه سال جاری از زندان به منزل شخصی خود منتقل شد. اما پس از مدت کوتاهی در تاریخ هفدهم تیرماه توسط ماموران امنیتی در منزل شخصی‌اش بازداشت و بار دیگر به زندان ساحلی قم منتقل شد. این نقل و انتقال‌ها به منزل و دوباره به زندان بدون درمان کامل چندین باردیگر نیز تکرار شد و نیروهای امنیتی تردد به منزل شخصی آیت‌الله محمدرضا نکونام را تحت نظر گرفته و بر روابط و تماس های وی علی‌رغم عدم حضور در زندان محدودیت های غیرقانونی اعمال کرده بودند.

وی علی‌رغم بیماری‌ و وضعیت نامناسب جسمی درحال حاضر در زندان ساحلی قم نگهداری می‌شود. افزایش فشار و قند خون همراه با کاهش بینایی بعنوان تبعات این وضعیت پزشکی در حالی همواره گزارش می‌شود که مسئولین این زندان در مواردی از ارائه داروهای تجویزی وی در زندان ممانعت به عمل آورده‌اند.

https://www.amnesty.org/en/documents/mde13/5530/2017/en/