جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » فارین افرز: ترامپ نباید چون اوباما رویکرد‌های منفعلانه برابر ایران و روسیه اتخاذ کند

فارین افرز: ترامپ نباید چون اوباما رویکرد‌های منفعلانه برابر ایران و روسیه اتخاذ کند

آمریکا- روسیه و چگونگی تعیین رابطه با ایران درعصر دونالدترامپ

رسانه آمریکایی نوشت: «سوریه» بغرنج‌ترین چالش سیاست خارجی دولت جدید آمریکا خواهد بود و تصمیم دولت کنونی بر تمرکز صرف در نبرد با داعش، دست ایران و روسیه را برای تغییر موازنه قوا باز می‌گذارد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزای فارس، نشریه آمریکایی «فارین افرز» در یادداشتی به قلم «دنیس راس» و «آندرو تبلر» در زمینه سیاست‌های دولت آینده آمریکا با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» نوشت: هنگامی‌که دونالد ترامپ رییس جمهور منتخب آمریکا در 20 ژانویه 2017 مراسم تحلیف را به جا می‌آورد، بغرنج‌ترین چالش سیاست خارجی او «سوریه» خواهد بود.

بر اساس این گزارش، در دولت اوباما رییس جمهور کنونی، سیاست آمریکا متمرکز بر نبرد با داعش در عراق و سوریه بود اما با نوسان های ایجاد شده در این گروه، اینک دولت اسد و بازیگران بیرون این ماجرا یعنی ایران و روسیه در حال قدرت گرفتن هستند، پس صرف نبرد با داعش برای رهبر آینده آمریکا کافی نیست.

فارین افرز می‌نویسد: جدای از تبعات فاجعه بار انسانی، تصمیم واشنگتن (دولت کنونی) بر تمرکز صرف در نبرد با داعش، نه تنها دست «اسد» رییس جمهور سوریه بلکه دست ایران و روسیه را نیز برای تغییر موازنه قوا در این کشور بازگذاشته است.

بر این اساس، این امر تردیدهایی را برای اعراب منطقه و اسرائیل به عنوان شرکای آمریکا در مورد این‌که آیا واشنگتن اهمیتی به جنگ قدرت بین ایران و اعراب خلیج فارس که در آن مسکو حمایت از تهران را برگزیده است می‌دهد یا خیر، برانگیخته است.

این نشریه می‌نویسد: ادامه موضع‌گیری منفعلانه از سوی دولت ترامپ این تصور را که آمریکا آماده تسلیم شدن برابر برنامه‌های منطقه‌ای ایران و روسیه است، تقویت می‌کند. مادامی‌که این رویکرد پابرجا باشد برای آمریکا مشکل است که شرکای سنی خود را برای نبرد با داعش ترغیب کند زیرا آن‌ها تهدید قابل کنترلی را از ناحیه ایران متصور هستند.

با این حال آمریکا هنوز اهرم‌ فشاری را دارد که «اتحاد مجدد سوریه» می‌باشد.

روسیه احتمالا با بمباران حلب امید دارد که شورشیان تقسیم بالفعل این کشور به شرط باقی ماندن اسد در قدرت را بپذیرند اما چنین پیامدی بعید است که پایه اتحاد ملی مجدد این کشور قرار گیرد .

پس لازم است که به «پوتین» رییس جمهور روسیه فهمانده شود آمریکا تنها با یک آتش بس  واقعی کنار خواهد آمد بطوری‌که بر اساس قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد باشد و همه محاصره‌های موجود برافتاده، مسیر ارسال کمک‌های بشر دوستانه باز شوند، پیش‌نویس قانون اساسی جدید تدوین شود و اسد نیز راضی به حضور در یک دوره 18 ماهه انتقالی باشد. البته پوتین باید بداند که در صورت نقض هرگونه از این اصول از سوی اسد، آمریکا از حملات نظامی تنبیهی استفاده می‌کند. این خود به تنهایی پیامی به منطقه دال بر این است که دولت ترامپ وضعیت منطقه را درک می‌کند.

این نشریه نوشت: ترامپ باید پیام شفافی را به پوتین مبنی بر این ارسال کند ‌که اگر روسیه حمایت از اسد را ادامه دهد و او نیز در اجرای تعهدهایش در راستای قطعنامه 2254 ناتوان باشد، روسیه در تله نبرد هزینه‌داری که نمی‌تواند پیروز شود گرفتار خواهد شد.

در انتهای این مطلب آمده است: در ارائه این گزینه‌ها آمریکا باید بر این واقعیت تاکید کند تا مادامی که اسد در قدرت باشد راه حل سیاسی کلی برای برون رفت از بحران سوریه با توجه به تلفات بالای انسانی، جنایات رخ داده بسیار زیاد، درد و آلام بیش از حد مخالفان دولتی و حامیان منطقه‌ای آن‌ها امری نشدنی است.

شیخ‌الاسلام:

هیچ وقت پایگاهی در اختیار روسیه قرار ندادیم/لازم باشد هواپیماهای روس می‌توانند از ایران پرواز کنند

خبرگزاری فارس: هیچ وقت پایگاهی در اختیار روسیه قرار ندادیم/لازم باشد هواپیماهای روس می‌توانند از ایران پرواز کنند

مشاور وزیر امور خارجه با بیان اینکه حضور روسیه در پایگاه نوژه تحت نظارت ایران انجام شده، گفت هواپیماهای روس در صورت لزوم می‌توانند بر اساس توافق دوجانبه از ایران پرواز کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «حسین شیخ‌الاسلام» مشاور وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه ایران هیچ‌گاه پایگاه هوایی در اختیار روسیه قرار نداده، گفت جنگنده‌های روس در صورت لزوم می‌توانند بر اساس توافق و تحت نظارت ایران از پایگاه هوایی نوژه برای پرواز به سوریه استفاده کنند.

آقای شیخ‌الاسلام که با خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» مصاحبه می‌کرد، گفت: «ما هیچ وقت پایگاه در اختیار روسیه قرار ندادیم. پایگاه “نوژه” کاملا ایرانی است، [تحت] کنترل ایران است و فرمانده‌هان ما آنجا هستند. هواپیماهای روسیه برای عملیات در سوریه ضدتروریست‌ها آنجا تحت نظارت ما نشست و برخاست می‌کردند.»

وی افزود: «آنجا تحت نظارت ما، از امکانات استفاده می‌کردند و هیچ‌وقت این پایگاه در اختیار هیچ‌کس گذاشته نشده بوده و این خلاف قانون اساسی ما است که ما پایگاه در اختیار کسی بگذاریم و اگر قرار به این کاری هم باشد مصوبه مجلس می‌خواهد و خلاف قانون اساسی است.»

مشاور وزیر امور خارجه ادامه داد: «ولی برای استفاده هر وقت که ما و روسیه با هم توافق کنیم، روسیه می‌تواند از این پایگاه استفاده کند. شرط این کار این است که توافق کنیم و طبیعی است که تحت نظارت ما آنجا خواهند بود و بر اساس توافقی که انجام می‌شود، استفاده از آن تحت نظارت ما انجام می‌شود. بله اگر نیاز باشد که الان در سوریه و اگر نیاز باشد که مثل گذشته هواپیماهای روسی از آنجا پرواز کنند؛ بله این امکان همیشه فراهم است.»

روسیه پیش از این در ماه آگوست برای هدف قرار دادن مواضع تروریست‌ها در سوریه، از پایگاه شهید نوژه همدان برای پرواز استفاده کرد.

سردار «حسین دهقان» وزیر دفاع ایران این هفته گفت در صورت «اقتضا» برای مقابله با تروریست‌ها در سوریه، ممکن است که بار دیگر اجازه استفاده از این پایگاه به روس‌ها داده شود.