پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » دانش و تکنولوژی » اولین تصویر رنگی از سطح کره مریخ در ژوئیه 1976 توسط مریخ نورد وایکینگ-1
converted PNM file

اولین تصویر رنگی از سطح کره مریخ در ژوئیه 1976 توسط مریخ نورد وایکینگ-1

در تاریخ 20 آگوست سال 1975 کاوشگر Viking 1 از سکوی پرتاب ناسا در کالیفرنیا روانه فضا شد. 11 ماه بعد و بعد از طی مسافت نیم میلیارد مایلی بر روی سطح مریخ با موفقیت فرود آمد و اولین تصویر از سطح سیاره مریخ را برای ما ارسال کرد.

این تصویر تنها یکی از 16 هزار تصویری است که کاوشگر Viking 1 از سطح سیاره مریخ برای ما ارسال کرده است. اما اهمیت این اولین تصویر از سطح مریخ در چیست؟

بدون شک اهمیت اولیه آنها نه هنر و نه زیبایی بلکه اهمیت علمی است. یعنی آنچه که ناسا در هر اقدام خود آن را در اولین اولویت کاری قرار میدهد. «جان نیوکامب» یکی از اعضای تیم مدیریت کاوشگر Viking 1 در این باره میگوید: ما در تلاش بودیم که وضعیت سطح مریخ را به شکل کلی بررسی کنیم. قصد ما این بود که نحوه واکنش سطح مریخ را نسبت به جای پا مشاهده کنیم.

اولین تصویر پانورامای به ثبت رسیده توسط کاوشگر Viking 1 تنها چند دقیقه بعد از فرود بر روی مریخ در تاریخ 20 جولای 1976

اولین تصویری که از سطح مریخ به ثبت رسیده است

اولین تصویری که از سطح مریخ توسط Viking 1 به ثبت رسید اطلاعات زیادی را برای دانشمندان در بر داشت. میزان فرورفتگی پاهای کاوشگر در خاک مریخ، دانه دانه بودن خاک مریخ و حتی برخی سرنخ ها در مورد ترکیبات آن. «جیمز مارتین» مدیر اصلی این پروژه میگوید: ما انتظار چیز بهتری از این را نداشتیم. این تصویر به اندازه هزاران کلمه و سخن برای ما ارزش داشت.

در واقع دو نمونه کاوشگر Viking وجود دارد. Viking 2 تنها یک ماه بعد از نمونه اول خود پرتاب شد و به سطح مریخ رسید. این دو کاوشگر با همیاری یکدیگر اولین تصویر فوق العاده واضح از سطح مریخ را برای زمین ارسال کردند (تصویری که 97 درصد از سطح مریخ را ترسیم میکرد). این تصویر ساختار و ترکیبات سطح و اتمسفر مریخ را نشان داد و منجر به انجام آزمایش های بعدی برای یافتن شواهدی از حیات فرازمینی در مریخ شد.

اولین تصویر رنگی ثبت شده از مریخ توسط Viking 1 یک روز بعد از فرود بر روی سطح سیاره سرخ در تاریخ 21 جولای 1976

اولین تصویری که از سطح مریخ به ثبت رسیده است

در حالی که این دو کاوشگر تنها برای ماموریت 90 روزه طراحی شده بودند، اما شش سال در سطح مریخ دوام آورده و اقدام به جمع آوری اطلاعات و ارسال مداوم آنها به زمین کردند.

اکنون 40 سال بعد از همه اینها ناسا به ماموریتی که توسط کاوشگرهای Viking آغاز شده بود، ادامه میدهد. سطح مریخ توسط بسیاری از کاوشگرهای دیگر رویت شده. اما ناسا امیدوار است که تا سال 2030 اقدام به ارسال انسان به سطح مریخ کند و اگر این اتفاق رخ دهد، کاوشگر های Viking هنوز بر سطح مریخ منتظر اولین مسافران خواهند بود!