جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » دانش و تکنولوژی » فیلمبرداری از سیاه چاله ای عظیم به بزرگی 1 میلیون برابری خورشید ما در حال خرد کردن و بلعیدن یک ستاره

فیلمبرداری از سیاه چاله ای عظیم به بزرگی 1 میلیون برابری خورشید ما در حال خرد کردن و بلعیدن یک ستاره

زمانی که یک سیاه چاله در حال بلعیدن یک ستاره نزدیک به خود است، رویدادی اتفاق می افتد که به آن Tidal Disruption یا شکست جزر و مدی میگویند. اکنون دانشمندان موفق شدند در کهکشان دور دست این رویداد را شکار و رصد کنند.

 

به گزارش «تابناک» ستاره شناسان موفق شدند سیاه چاله ای عظیم به بزرگی 1 میلیون برابری خورشید ما را در حال خرد کردن و بلعیدن یک ستاره در کهکشانی 4 میلیون سال نوری دورتر از ما رصد و شکار کنند. موادی که این سیاه چاله در حال بلعیدن آنها است منجر به پدید آمدن یک «صفحه در حال رشد» پیرامون آن شده است.

این سیاه چاله عظیم که نام آن Swift J1644+57 مانند 90 درصد از سیاه چاله های دیگر ساکن و خاموش بوده است تا آنکه شروع به بلعیدن یک ستاره نزدیک خود و خرد کردن اجرام آن کرده است. همین رویداد منجر به آن شده که دانشمندان بتوانند این سیاه چاله را رصد و شکار کنند.

«ارین کارا» یکی از متخصصان هابل در دانشگاه مریلند در ویدئویی که این پدیده را توضیح میدهد بیان کرده: پدیده شکست جزر و مدی منجر به آن شد که ما بتوانیم این سیاه چاله فوق عظیم را در کهکشان رصد کنیم. شکست جزر و مدی زمانی رخ میدهد که بقایای نابودی یک ستاره به درون یک سیاه چاله بلعیده میشود و منجر به پدید آمدن «صفحه در حال رشد» اطراف سیاه چاله میشود و به ما اجازه میدهد که این سیاه چاله ها را رصد کنیم.

نکته جالب آن است که این صفحه در حال رشد منجر به افزایش تشعشعات ایکس ری شده است و منشا این تشعشعات برای دانشمندان شگفت انگیز بوده است.

کارا توضیح داده: پیش از این دانشمندان تصور میکردند که این اشعه های از جت ها ناشی میشود اما آنچه ما در این رصد به آن رسیدیم این بود که این تشعشعات از نزدیکی این سیاه چاله عظیم ناشی شده است. و اکنون ما میتوانیم از این تشعشعات برای مطالعه خواص سیاه چاله استفاده کنیم.

وی ادامه داده است: برای مثال ما متوجه شده ایم که جرم این سیاه چاله 1 میلیون بار بزرگتر از خورشید است.

این محققان برای تخمین گرانش این سیاه چاله از تکنولوژی «پژواک اشعه ایکس» استفاده کرده اند.