پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » شهر تاریخی «بیشاپور» بار دیگر طمعه آتش شد

شهر تاریخی «بیشاپور» بار دیگر طمعه آتش شد

شهر تاریخی «بیشاپور» که یکی از مهمترین شهرهای دوره ساسانی محسوب می‌شود، بار دیگر طمعه آتش شد؛ آتشی که این بار وسعتش نسبت به دفعات پیشین وسیع‌تر است، کل این شهر تاریخی را در بر گرفته و این گمانه را پررنگ کرده که آتش‌سوزی مکرر این محوطه تاریخی، واقعه‌ای اتفاقی نیست.
به گزارش «تابناک»، شهر تاریخی «بیشاپور» در ۱۲۰ کیلومتری جنوب شیراز و ۲۳ کیلومتری غرب شهرستان کازرون، ساعتی پیش طمعه حریق شد و به واسطه پوشش گیاهی خشک منطقه‌ای که این محوطه تاریخی یک در دو کیلومتری در آن واقع شده، آتش سوزی به سرعت گسترش یافت و کل این شهر تاریخیِ متعلق به دوره باستانی را در بر گرفت.
بنا بر اطلاعات دریافتی «تابناک»، تلاش برای اطفای حریق در این محوطه تاریخی آغاز شده و کوشش می‌شود تا این آتش سوزی به سرعت کنترل شود. البته با توجه به آنکه در آتش سوزی‌های پیشین این محوطه به خصوص آتش سوزی سی اردیبهشت ۱۳۹۱ این محوطه، بخش‌هایی از این شهر ساخته بود و عناصر سنگی باقی مانده، چیز زیادی برای نابودی با آتش وجود ندارد و بر اثر آتش سوزی پیشین نیز سطح این محوطه کاملاً سیاه شده بود!
برخی فعالان میراث فرهنگی فارس پس از آتش سوزی پیشین این محوطه با بیان ابعاد تخریب‌های وارد آمده به خصوص درباره مناطقی از این محوطه باستانی که کشف نشده بود، تأکید کرده بود، به نظر می‌رسد این آتش سوزی‌ها عمدی باشد. آن زمان ادعا شد عده‌ای چوپان و گله‌دار در اطراف این محوطه زندگی می‌کنند که مایل اند گله‌شان از علوفه‌های محوطه تغذیه کند، ولی یگان حفاظت با فنس‌کشی در اطراف محوطه، مانع از این‌کار می‌شود.
بیشاپور در کنار جاده شاهی روزگار باستان واقع شده که در دوره هخامنشیان «تخت جمشید» و «استخر» را به شهر باستانی «شوش» و در دوره ساسانی شهر «گور» و «بیشاپور» را به «تیسفون» مقر امپراتوری ساسانی وصل می‌کرده است. در کتاب های تاریخی، نام این شهر با عنوان های بیشاپور، بیشابور، به شاپور، بیشاور و «به اندیوشاپور» ضبط شده‌ است. شهر بیشاپور مرکز ایالت و کوره اردشیرخوره بوده ‌است.
بیشاپور جزو نخستین شهرهای باستانی است که دارای تاریخ مکتوب شهرسازی می‌باشد. این تاریخ سنگ نبشته‌ای است که با دو خط اشکانی و ساسانی بر روی ستون بنای یادبود بیشاپور حک شده است. با توجه به وضعیت جغرافیایی خاص بیشاپور، خصوصا رودخانه شاهپور و «تنگ چوگان» این شهر در روزگار خود سرآمد شهرهای دوره ساسانی بوده است. تاریخ ساخت شهر به دوره شاهپور و حدود سال‌های ۲۷۲ ۲۴۱ میلادی بازمی‌گردد.
در فاصله زمانی سال‌های ۱۳۱۴ تا ۱۳۱۹ هجری شمسی «ژرژسال» و «گیرشمن» به نمایندگی از طرف موزه لوور پاریس اقدام به حفاری و کاوش در این شهر نمودند. در این کاوش‌ها، بخشی از آثار دوره ساسانی شهر در جبهه شمالی آن آشکار گشت و اهمیت و قدمت این محوطه تاریخی را آشکار نمود. پس از این، در سال‌های پیش از انقلاب و همچنین در سال‌های اخیر، مجموعه کاوش‌هایی در این محوطه بزرگ تاریخی صورت پذیرفته است. با وجود این سطح کاوش و اهمیت «بیشاپور»، هنوز تدابیر لازم برای پیشگیری از تکرار آتش سوزی در این شهر باستانی در دستور کار قرار نگرفته است