پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اینفوگرافی «تابناک» از آرایش دهمین پارلمان ایران

اینفوگرافی «تابناک» از آرایش دهمین پارلمان ایران

پس از به سرانجام رسیدن انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، یک ترکیب نسبتاً متوازن از دو جریان سیاسی اصلی کشور شکل گرفت و هر دو جریان توانستند، کرسی‌های برابری را از آن خود کنند و در این میان، نقش جریان سوم یا‌‌ همان جریان مستقل برای تصمیمات حیاتی در مجلس آینده بسیار کلیدی شد.

تقسیم میلی‌متری کرسی‌های مجلس میان اصولگریان و اصلاح طلبان

با نهایی شدن نتایج دور دوم از دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، آرایش مجلس آینده نهایی شد و اصولگرایان و اصلاح طلبان با کرسی‌های مساوی در مجلس حضور خواهند داشت و تأثیر جریان مستقل مجلس پررنگ‌تر از هر دوره‌ای خواهد شد.

به گزارش «تابناک»، پس از به سرانجام رسیدن انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، یک ترکیب نسبتاً متوازن از دو جریان سیاسی اصلی کشور شکل گرفت و هر دو جریان توانستند کرسی‌های برابری را از آن خود کنند. در این میان، شاید برخی سیاسیون در روزهای آینده از موضع مستقل به یکی از اردوگاه‌های اصلاح‌طلب یا اصولگرایان تغییر رویه دهند؛ اما در مجموع هیچ یک از دو جریان اصلی نتوانسته اکثریت مجلس را به دست آورد.

کاندیداهای اصولگرا در دور نخست ۱۰۲ کرسی و در دور دوم ۱۸ کرسی مجلس را از آن خود کردند و به این ترتیب، با ۱۲۰ نماینده در مجلس دهم حضور خواهند داشت. کاندیداهای اصلاح‌طلب نیز که در دور نخست ۸۳ کرسی را از آن خود کرده بودند، در دور دوم مؤثر‌تر عمل نموده و ۳۷ کرسی دیگر را از آن خود کردند و بدین ترتیب توانستند همچون اصولگریان ۱۲۰ کرسی مجلس را به دست آورند تا بدین ترتیب، نقش سایر جریان‌های سیاسی فعال نیز در تصمیم‌گیرهای مجلس دهم مؤثر باشد.

کاندیداهایی که خود را اصولگرا یا اصلاح‌طلب نخواندند و صرفاً با پلاکارد اعتدالگرا در این دوره از انتخابات مجلس حضور یافتند، در دوره نخست، ۷ کرسی و در دور دوم یک کرسی به خود اختصاص دادند و کاندیداهای مستقل نیز به عنوان یک جریان‌ مهم و تأثیرگذار در تصمیمات مجلس دهم، در دور نخست ۲۹ کرسی و در دور دوم ۱۲ کرسی و در مجموع ۴۱ صندلی مجلس را از آن خود کردند و در شرایطی که مجلس اکثریت ندارد، برای نخستین بار در تاریخ مجلس شورای اسلامی، نقش کلیدی یافتند.

با توجه به ابطال آرای مینو خالقی از حوزه انتخابیه اصفهان از سوی شورای نگهبان، رأی‌گیری برای این حوزه نیز به انتخابات میان‌دوره‌ای موکول شده و در این چارچوب مجلس دهم با حضور ۲۸۹ نماینده مجلس و آرایشی که در اینفوگرافی «تابناک» نیز به تصویر کشیده شده، آغاز به کار خواهد کرد.